صدها هزار نفر به دعوت مقتدی صدر در نماز جمعه بغداد شرکت کردند

Screen Shot 2022-08-05 at 12.41.08 PM

صدها هزار نفر روز جمعه ۱۴ مرداد به دعوت مقتدی صدر در مراسم نماز جمعه که در «محدوده سبز» بغداد برگزار شد شرکت کردند. این گردهمایی همزمان با تشدید تنش‌های سیاسی برگزار شد که وضعیت شهر بغداد را بحرانی کرده است.

مقتدی صدر، روحانی شیعه و مقتدر عراقی از پیروانش در سراسر کشور خواست تا برای شرکت در نماز جمعه به بغداد بیایند. مراسم نماز جمعه در منطقه‌ای که ساختمان‌های مهم دولتی و سفارتخانه‌های خارجی قرار دارند و در گرمای ۴۸ درجه سانتی‌گراد برگزار شد.

همزمان، رییس نمایندگی ویژه سازمان ملل در امور عراق در شهر نجف با مقتدی صدر دیدار کرد. او به خبرنگاران گفت که موضوع اصلی این گفت‌وگو اهمیت یافتن راه‌حلی برای بحران سیاسی عراق بود.

نماز جمعه این هفته تازه‌ترین مورد از نمایش قدرت مقتدی صدر بود که به دلیل حمایت گسترده مردمی در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین بازیگران عرصه سیاست عراق بدل شده است. صف نمازگذاران چندین کیلومتر و علاوه بر میدان اصلی «محدوده سبز» تمامی خیابان‌های اطراف را در برگرفته بود.

هواداران مقتدی صدر در پارلمان عراق

بیشتر در این باره:

مقتدی صدر خواستار انتخابات زودهنگام پارلمانی شد؛ سفر «ناموفق قاآنی به عراق»

در پی شکست ائتلاف سیاسی به رهبری مقتدی صدر در تشکیل دولت جدید، او حدود يک ماه پيش اعلام کرد که از رایزنی‌ها برای انتخاب نخست وزیر و اعضای کابینه کنار می‌کشد. ولی در هفته‌های اخیر با بسیج طرفداران خود نشان داده که حاضر نیست از تاثیرگذاری بر این روند صرف نظر کند.

کانون تجمع هواداران مقتدی صدر در مراسم نماز جمعه «طاق پیروزی» بود که در دوران حکومت صدام حسین و به عنوان یادبودی برای جنگ ایران و عراق بنا شد و معمولا مراسم رژه نظامی در آنجا برگزار می‌شد.

برگزاری نماز جمعه در «محدوده سبز» شهر بغداد که از نظر امنیتی بسیار حساس است و اکثر شهروندان حق ورود به آن را ندارند نشانه دیگری از میزان قدرت و نفوذ اين روحانی شيعه است.

شنبه گذشته هزاران نفر از هواداران مقتدی صدر با هدف جلوگیری از تلاش گروه‌های شیعه رقیب برای تشکیل دولت جدید ساختمان پارلمان عراق ار اشغال کردند. در این واقعه بیش از صدنفر از معترضان و حدود ۲۵ پرسنل نیروهای امنیتی مجروح شدند.

چهار روز بعد مقتدی صدر به هواداران خود گفت از پارلمان خارج شوند ولی تحصن در اطراف ساختمان را ادامه دهند.

مقتدی صدر خواستار انحلال پارلمان و برگزاری یک انتخابات زودرس است. محمدالحلبوسی، سیاستمدار سنی که از متحدان مقتدی صدر است ضمن حمایت از برگزاری انتخابات زودرس گفت که درخواست آقای صدر و حامیان او را «نمی‌توان نادیده گرفت.»

«چارچوب هماهنگی» شامل گروه‌های مورد حمایت ایران و رقبای شیعه مقتدی صدر، اخيرا اعلام کرد که در صورت توافق اکثریت مردم کشور ممکن است با برگزاری انتخابات زودرس موافقت کنند.

پس از پایان نماز جمعه بسیاری از شرکت‌کنندگان به محل تجمع و تحصن هواداران مقتدی صدر در اطراف ساختمان پارلمان رفتند.