صدها چهره فرهنگی و هنری: کشتار حکومتی در ایران نتیجه مماشات بین‌المللی است

Screen Shot 2023-01-12 at 12.20.38 PM

صدها شخصیت ادبی، هنری و فرهنگی در سراسر جهان، از نهادهای حقوق بشری و بین‌المللی خواستند مانع صدور و اجرای احکام اعدام معترضان در ایران شوند.

امضاکنندگان این بیانیه می‌گویند جمهوری اسلامی که برای دریغ حق زندگی از مخالفان خود خیز بلندی برداشته، تنها در صورتی شهامت تداوم اجرای احکام اعدام را خواهد داشت که بابت تحمیل هزینه جدی از طرف نهادهای بین‌المللی مسئول هیچ ترسی احساس نکند.

در این بیانیه، بیش از ۷۰۰ شخصیت فرهنگی و هنری جهان از جمله نهادهای حقوق بشری، هنرمندان، روشنفکران، مشاهیر دانشگاهی و رسانه‌ای و فعالان هنری و فرهنگی خواستند با اعتراض علنی یا از هر طریق دیگر مانع ادامه این کشتار به ظاهر قانونی شوند.

در بخشی از این بیانیه می‌خوانیم: «امروز در نقطه دردناکی از تاریخ ایستاده‌ایم که ملتی ناگزیر است زندگی را در قامت مطالبه‌ای انقلابی و به عنوان بخش کانونی شعار خود، یعنی زن، زندگی، آزادی، در خیابان فریاد بزند و جان‌برکف به سودای یافتن این گوهر پربها هزینه بپردازد.»

امضاکنندگان در ادامه تاکید کردند: «زنان و مردان ایرانی از هر قشر و گروه سنی و صنفی، از دانشجو و دانش‌آموز، استاد و کارگر گرفته تا هنرمند، نویسنده، پزشک و ورزشکار با هر اندیشه و عقیده‌ای دوشادوش هم بیش از دو ماه است که زندگی را، در همه‌جا، فریاد می‌زنند و به سرکوب و خشونت و سانسور نه می‌گویند، اما حاکمان این سرزمین از هر سو، مرگ را به سویشان روانه می‌کنند. در خیابان‌های این سرزمین، شبانه‌روز مرگ به شمایل گلوله و گازهای سمی، به معترضان حواله می‌شود و در زندان‌ها با شکنجه، تجاوز، تحقیر و در نهایت احکام وحشیانه اعدام، سراغ از مردمی به‌جان‌آمده می‌گیرد.»

چهره‌های مطرح هنری و فرهنگی جهان ضمن محکوم کردن شکنجه بازداشتی‌ها در زندان، اعدام چهار معترض و صدور احکام سنگین برای معترضان با عنوان‌هایی چون محاربه، افساد فی‌الارض و بغی، تاکید کردند که ادامه این قتل‌های حکومتی به معنای «کم‌کوشی، مماشات و انفعال نهادهای بین‌المللی» است.

امضاکنندگان بیانیه درباره خطر اجرای حکم اعدام محمد قبادلو، مهدی محمدی‌فرد، صالح میرهاشمی بلطاقی، مجید کاظمی شیخ‌شبانی، سعید یعقوبی کردسفلی، محمد بروغنی، حسن فیروزی‏، شعیب میربلوچ‌زهی ریگی، ابراهیم نارویی، منصور دهمرده، عرشیا تکدستان، مهدی بهمن و کامبیز خروت هشدار دادند و اعلام کردند که شمار دیگری از متهمان نیز با خطر صدور حکم اعدام مواجه‌اند.

در میان امضاکنندگان این نامه اسامی افراد مشهوری مانند پل آستر، سیری هاستوت و چارلز برنستین، نویسندگان مشهور آمریکایی، نیز دیده می‌شود. مارگارت اوکن، نماینده پارلمان اروپا، و کاترین هسه و کارسته لوکن استرام، روسای انجمن قلم دانمارک و نروژ، هم این بیانیه را امضا کرده‌اند.

ناصر تقوایی، کارگردان سینما، محمدعلی طالبی، کارگردان سینما، حمید دباشی، استاد دانشگاه، شهرنوش پارسی‌پور، نویسنده، فرامرز اصلانی، خواننده و آهنگساز، بابک امینی، موسیقی‌دان، پرتو نوری‌علا، شاعر، عبدالرضا کاهانی، کارگردان سینما، فرزان سجودی، زبان‌شناس و استاد دانشگاه، امید شمس، نویسنده و حقوقدان، شهره صولتی، خواننده و گردآفرید، پژوهشگر و نقال از دیگر امضاکنندگان این بیانیه‌اند.