صدور حکم اعدام برای دو معترض در چابهار؛ اعتصاب غذای سامان یاسین

Screen Shot 2023-02-18 at 12.13.39 PM

دو جوان معترض بازداشت‌شده در جریان اعتراض‌های ۸ مهرماه چابهار به نام‌های منصور حوث و نظام‌الدین حوت به «محاربه و افساد فی‌الارض» متهم و از طرف دادگاهی در زاهدان به «اعدام» محکوم شدند. هم‌زمان، سامان یاسین، خواننده رپ و از معترضان بازداشت‌شده در اعتراض‌های ۸ مهر تهران، در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات اعتصاب غذا کرده است.

منصور حوت و نظام‌الدین حوت، معترضی که به‌دنبال اعتراض‌های ۸ مهر ماه چابهار، به دست نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در این شهر بازداشت شده بودند، از طرف دادگاه انقلاب به «محاربه و افساد فی‌الارض» متهم و به «اعدام» محکوم شده‌اند.

سایت حال وش از قول یک منبع آگاه درباره صدور حکم اعدام برای این دو معترض، نوشت: «منصور حوت و نظام الدین حوت از طریق اتهامات محاربه و افساد فی الارض از سوی شعبه دو کیفری مجتمع قضایی موسی نوری زاهدان، بدون داشتن حق وکیل انتخابی به اعدام محکوم شده‌اند و هر دو نفر به رای صادره اعتراض کرده‌اند، اما نتیجه اعتراض تاکنون به آن‌ها ابلاغ نشده است و هم‌اکنون، در بند ۹ زندان مرکزی زاهدان زندانی هستند.»

این منبع آگاه زمان صدور حکم اعدام برای این دو معترض چابهاری را ۱۸ دی ماه ۱۴۰۱ عنوان کرد و گفت: «خانواده‌های این دو بازداشتی با درخواست برخی از عوامل محلی بسیج و به تصور به اینکه احکام اعدام منصور و نظام حوتی در ۲۲ بهمن شامل عفو می‌شود»، درباره صدور احکام اعدام این دو اطلاع‌رسانی نکرده بودند.

به گفته یک منبع مطلع، «منصور و نظام‌الدین حوت در طول مدت بازداشت به‌شدت شکنجه شده‌اند و تحت شکنجه از آنان اعتراف اجباری اخذ شده و اوراقی را با فشار و تهدید بازجویان امنیتی به اجبار امضا و اثر انگشت زده‌اند»، در صورتی که آتش‌سوزی اماکن شخصی و دولتی چابهار را نیروهای لباس شخصی انجام داده‌اند.

منصور حوت متولد سال ۱۳۷۴ و و متاهل است. او فرزند «کمال حوث»، شاعر و از خوانندگان سرشناس و صاحب سبک موسیقی مقامی بلوچی، است. نظام الدین حوت نیز متولد سال ۱۳۸۱ است. هر دوی این معترضان اهل و ساکن چابهار بوده‌اند و از مهرماه تاکنون تحت بازداشت قرار دارند.

در همین حال، شبکه حقوق بشر کردستان از اعتصاب غذای سامان یاسین، خواننده رپ اعتراضی در بند ۲۰۹ زندان اوین، متعلق به وزارت اطلاعات، خبر داد و افزود که سامان یاسین در اعتراض به بلاتکلیفی در زندان اعتصاب غذا کرده است.

این خواننده معترض اهل کرمانشاه و ساکن تهران، در جریان خیزش سراسری ۸ مهرماه مردم تهران، همراه با اعمال خشونت شدید بازداشت و به کلانتری ۱۲۷ نارمک منتقل شد و روز بعد، پس از تفهیم اتهام، در دادسرای امنیت مستقر در زندان اوین به زندان تهران بزرگ انتقال یافت.

سامان یاسین از اولین معترضانی است که در دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد و از طرف دادگاه انقلاب تهران به اتهام «محاربه»، به «اعدام» محکوم شد و دو ماه پس از بازداشت و در حالی که حکم اعدام او صادر شده بود، همراه با محسن شکاری و محمد بروغنی به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد که از میان این سه نفر، محسن شکاری ۱۷ آذر ماه اعدام شد.

واکنش‌های گسترده به اعدام معترضان، سبب شد اجرای حکم اعدام سامان یاسین و شماری از معترضان متوقف شود و دیوان عالی کشور با پذیرش اعاده دادرسی، پرونده او را برای بررسی دوباره به دادگاه انقلاب ارسال کرد.

پس از ارجاع پرونده این خواننده کرد برای رسیدگی دوباره به دادگاه انقلاب، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از ۸ بهمن بار دیگر سامان یاسین را برای بازجویی مجدد از زندان رجایی‌شهر کرج به بند ۲۰۹ زندان اوین در تهران منتقل کردند و او از آن زمان تاکنون، تنها یک بار موفق به ملاقات کابینی با خانواده خود شده است.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، سامان یاسین اعتصاب غذا را از پنجشنبه ۲۷ بهمن آغاز کرده است و خواسته این خواننده رپ محبوس در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین، متعلق به وزارت اطلاعات، رفع بلاتکلیفی است.

.