صدور حکم جلب «آمر به معروف» طرقبه و دو زنی که مورد حمله قرار گرفتند

Screen Shot 2023-04-01 at 10.43.29 AM

دادستانی شهرستان طرقبه از صدور حکم جلب فردی خبر داد که با ریختن سطل ماست بر سر دو زن اقدام به «امر به معروف» کرده بود و اعلام کرد دو زن یاد شده نیز به اتهام «تظاهر به کشف حجاب» حکم جلب گرفته‌اند.

دادستانی طرقبه روز شنبه ۱۲ فروردین اقدام به ریختن ماست بر سر دو زن را «برخورد غیرمتعارف» نامید و اتهام او را «توهین عملی و اخلال در نظم» خوانده و اتهام دو زن مورد حمله قرار گرفته را هم «ارتکاب فعل حرام به لحاظ تظاهر به کشف حجاب» عنوان کرده است.

خبرگزاری میزان، ارگان خبری قوه قضائیه با استناد به بیانیه دادستانی طرقبه گزارش داده است به صاحب واحد صنفی که این اتفاق در آن رقم خورده بود نیز «جهت رعایت اصول شرعی و قانونی وفق مقررات تذکرات لازم داده شده است».

این در حالی است که گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از پلمب چند ساعته این مغازه به خاطر انتشار تصاویر حمله فرد آمر به معروف است، فردی که در برخی گزارش‌ها از او به اسم مصطفی عبدی، بسیجی مداح، یاد شده است.

«اماکن تاریخی را هم پلمپ می‌کنیم»

همزمان ستاد امر به معروف و نهی از منکر آبادان اعلام کرد که سه کافه به دلیل «رعایت نکردن شئونات اسلامی» در این شهرستان پلمب شدند و دادستان عمومی و انقلاب دزفول نیز روز گذشته گزارش داد که یکی از اماکن تاریخی گردشگری دزفول به دلیل «رعایت نشدن حجاب و رقص خانم‌های بی‌حجاب» در آن پلمب شده است.

بیشتر در این باره:

واکنش‌ها به حمله آمر به معروف با سطل ماست: «با ساچمه هم نشد، چه برسد به ماست»

پلمب این اماکن در حالی است که امام جمعه رفسنجان هشدار داده اگر مسئولان درباره حجاب حکومتی اقدام نکنند، ما دست به اقدام خواهیم زد و حتی «اماکن تاریخی را هم پلمپ می‌کنیم».

در این میان، نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی در استان‌ها نیز حملات خود به عدم رعایت حجاب حکومتی را افزایش داده‌اند.

ابراهیم رییسی، رئیس‌جمهوری ایران روز شنبه با حمایت از تشدید برخورد با زنانی که حجاب حکومتی را رعایت نمی‌کنند، اعلام کرد «بر احساس مسئولیت نسبت به انجام امر به معروف‌ تاکید کرد و گفت وظیفه دولت اسلامی، انجام احکام و آیات الهی است».

او در ادامه گفت «حجاب و عفاف یک ضرورت دینی و قانونی است» و همه باید پای‌بند باشند.

پیشتر وزارت کشور نیز با اعلام حمایت از «همه آمران به معروف و ناهیان از منکر در سراسر کشور» در برخورد با زنان، دور جدید برخورد با عدم رعایت حجاب اجباری را اقدامی همه‌جانبه عنوان کرد.

این بیانیه افزود که این دور، با همکاری «آمران به معروف و ناهیان از منکر، دستگاه قضائی، ضابطان و سایر نهادها» انجام می‌شود و به «هنجارشکنان» اجازه تعدی به «حریم و هویت مقدس زن مسلمان» داده نخواهد شد.

پس از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی، یکی از اقدامات اعتراضی زنان ایرانی که هچنان به‌طور گسترده ادامه دارد، برداشتن شال و روسری از سر و امتناع از پوشیدن مانتو است.

در ماه‌های گذشته مقامات ایران از انحلال گشت ارشاد خبر داده، اما بر نظارت فیزیکی و جریمه زنانی که از قانون حجاب اجباری پیروی نمی‌کنند، تأکید کرده‌اند.

در همین حال برخی از امامان جمعه و مسئولان ستاد امر به معروف از حامیان حکومت خواسته‌اند که برای برخورد با «بی‌حجاب‌ها» به‌صورت «آتش به‌اختیار» عمل کنند.