صدور کیفرخواست علیه عمران خان همزمان با ادامه خشونت‌های مرگبار در پاکستان

Screen Shot 2023-05-10 at 12.21.37 PM

دادگاهی در پاکستان روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت و یک روز پس از بازداشت عمران خان، او را به فروش هدایای حکومتی در دوره نخست‌وزیری چهار ساله‌اش متهم کرد.

روز سه‌شنبه در پی بازداشت آقای خان هنگام مراجعه به دیوان عالی پاکستان برای پاسخ به اتهامات مربوط به یک پرونده اختلاس، اعتراضات و درگیری‌های خشونت‌آمیز اکثر شهرهای بزرگ پاکستان را فرا گرفت.

درگیری‌ها در روز چهارشنبه نیز بین حامیان عمران خان و نیروهای امنیتی و پلیس ادامه پیدا کرد. گزارش‌ها حاکی است که روز سه‌شنبه یک نفر کشته شده و روز چهارشنبه نیز مدیر یک بیمارستان در شهر پیشاور مرگ چهار نفر دیگر را تایید کرد.

اقدامات دستگاه قضایی پاکستان علیه عمران خان در شرایطی روی می‌دهد که این کشور ۲۲۰ میلیونی با بحران اقتصادی شدید مواجه است و اعطای وام‌های صندوق بین‌المللی پول برای نجات اقتصاد این کشور چند ماه به تعویق افتاده است.

پرونده قضایی جدید علیه عمران خان در پی تصمیم کمیسیون انتخابات پاکستان تشکیل شده است که او را در فروش هدایای حکومتی در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ مقصر شناخت و از عهده‌داری مقام‌های سیاسی تا انتخابات بعدی که در ماه نوامبر برگزار می‌شود، منع کرد.

بازداشت عمران خان که در بهار پارسال در پی رای عدم کفایت پارلمان به دولت او، از مقام نخست‌وزیری برکنار شد، تازه‌ترین نمونه از کشمکش بر سر قدرت در پاکستان است

بیشتر در این باره:

عمران خان بازداشت شد؛ درگیری‌های خشونت‌آمیز پاکستان را فرا گرفت

عمران خان این اتهام و تمامی اتهامات دیگر علیه خود که مواردی نظیر اختلاس، فساد مالی و حتی فعالیت تروریستی را در برمی‌گیرد رد کرده است و می‌گوید دولت فعلی به نخست‌وزیری شهباز مشرف با انگیزه‌های سیاسی علیه او پرونده تشکیل داده است.

محسن شاهنواز رانجها، عضو پارلمانی ائتلاف حاکم که یکی از شاکیان پرونده جدید علیه عمران خان است، ضمن تایید صدور کیفرخواست علیه نخست‌وزیر سابق گفت: «او صلح کشور را به خطر انداخته است».

«تحریک انصاف» حزب عمران خان تاکنون به حکم دادگاه واکنش نشان نداده است ولی وکلای او اعلام کرده‌اند که به بازداشت آقای خان در دیوان عالی کشور اعتراض خواهند کرد.

پوشش شبکه‌های تلفن همراه برای دومین روز همزمان با تداوم اعتراضات خیابانی قطع بود. امکان دسترسی به شبکه‌های اجتماعی مختل شده است و نیروهای ارتش در دو استان از مجموع چهار استان کشور، استان‌های پنجاب و خیبر پختونخواه که عمران خان حامیان بیشتری دارد، مستقر شده‌اند.

پلیس پاکستان اعلام کرد که بیش از هزار نفر در استان پنجاب، زادگاه عمران خان، به‌دلیل اقدامات خشونت‌آمیز بازداشت شده‌اند.

عمران خان ۷۰ ساله و قهرمان سابق کریکت پاکستان با رای عدم کفایت به دولت او در بهار سال گذشته از مقام نخست‌وزیری برکنار شد.

او به رغم مجروح شدن در یک حمله مسلحانه به اجتماع هوادارانش در ماه نوامبر، کارزار سیاسی خود را متوقف نکرد و در این مدت همواره بر برگزاری انتخابات زودرس با هدف برکنار کردن نخست‌وزیر فعلی تاکید کرده است.

طی یک سال اخیر بیش از صد شکایت از او به مراجع قضایی پاکستان تسلیم شده و در اکثر موارد اگر ارتکاب جرم اثبات شود او از عهده‌داری مقام‌های سیاسی و انتخابی منع خواهد شد.

شبکه تلویزیونی مستقل «جیو تی وی» اعلام کرد که دادگاه دستور داده است آقای خان حداقل به مدت هشت روز در بازداشت اداره بازرسی و مبارزه با فساد باقی بماند.

آقای خان بارها ادعا کرده که نهادهای اطلاعاتی و امنيتی پاکستان در پشت توطئه برای ترور او بودند.