طرح ۱۰ تا ۱۵ سال زندان برای اظهارنظر انتقادی در ایران تدوین شد

Screen Shot 2023-02-03 at 12.46.00 AM

طرح مجازات ۱۰ تا ۱۵ سال زندان به همراه مجازات‌های دیگر برای اظهارنظر انتقادی و مخالف مواضع رسمی حکومت ایران به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

متن کامل «طرح الحاق یک ماده به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده» به همراه اسامی نمایندگان امضاکننده آن، روز دوشنبه ۱۰ بهمن در رسانه‌های ایران منتشر شد.

تصویری از اعتراض به حجاب اجباری در ایران

بیشتر در این باره:

«بازداشت نزدیک به ۳۰ هزار نفر در دو ماه، تشکیل کمیته‌های مجازات سلبریتی‌ها»

بر اساس این طرح، اظهارنظر درباره هر موضوعی که در آن «نیاز به اظهارنظر مراجع رسمی است و هنوز اعلام نظر رسمی نشده» با مجازات فرد اظهارنظرکننده روبه‌رو خواهد شد.

مجازاتی نیز که برای فرد اظهارنظرکننده در نظر گرفته شده، اگر اظهارنظرش «از مصادیق افساد فی الارض نباشد» (که خطر مجازات اعدام را در پی دارد)، «مجازات درجه سه، مجازات نقدی معادل دو برابر خسارات وارده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، و پنج تا ده سال محرومیت از حقوق اجتماعی و ممنوعیت از شغل و حرفه‌ای که منجر به شهرت آنها شده» است.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، مجازات تعزیری درجه سه شامل «حبس ده تا پانزده سال» و «جزای نقدی از سیصد و شصت میلیون ریال تا پانصد و پنجاه میلیون ریال» است.

طراحان این طرح برای توجیه این مجازات‌ها مدعی‌اند که چنین اظهارنظرهایی «خلاف واقع» و موجب «اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع» می‌شود.

پیش از نهایی شدن این طرح، گزارش‌هایی از تلاش مجلس برای مجازات «سلبریتی‌های منتشرکننده اخبار غیررسمی» منتشر شده بود، اما متن نهایی این طرح نشان می‌دهد که دایره افرادی که در خطر مجازات‌های آن قرار می‌گیرند، بسیار گسترده‌تر شده است.

عکس آرشیوی است

بیشتر در این باره:

تلاش مجلس برای مجازات سلبریتی‌های منتشرکننده اخبار «غیر رسمی»

در متن نهایی طرح آمده: «هر شخصی که دارای موقعیت شغلی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی، علمی، فرهنگی و نظامی جامعه است» اگر «در سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها، مقالات، پیام‌ها و یادداشت‌های خود در فضای حقیقی یا مجازی … مجاز نیست هر ابراز عقیده‌ای داشته باشد» و شامل این طرح خواهد شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی، حسین جلالی، محمود نبویان، فاطمه رحمانی، پروین صالحی مبارکه، محمدرضا احمدی، احمد حسین فلاحی، قاسم ساعدی، حجت‌الله فیروزی، البرز حسینی، عبدالکریم جمیری، مجید ناصری‌نژاد، نصرالله پژمانفر، احمد محرم‌زاده یخفروزان، علی خضریان، حسین حق‌وردی، علی یزدی‌خواه، بهروز محبی نجم‌آبادی، علیرضا زندیان، مهدی روشنفکر، علی موسوی، کیوان مرادیان کوچکسرائی، حبیب آقاجری و محمد مولوی امضاکنندگان این طرح هستند.

آنان در مقدمه‌ای که برای طرح خود نوشته‌اند تاکید کرده‌اند که «هیچ‌کس را به دلیل داشتن عقیده نمی‌توان مجازات کرد منتها ابراز عقیده به صورت مطلقاً آزاد مجاز نیست.»

پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران در پی کشته شدن مهسا امینی، شمار قابل توجهی از شخصیت‌های شناخته‌شده اعم از هنرمندان و ورزشکار به وقایع جاری واکنش نشان دادند و از مردم حمایت کردند.

علی کریمی (راست) و علی دایی به محور پروژه‌ای به نام «پرونده‌سازی» برای ستاره‌ها توسط رسانه‌های نزدیک به سپاه تبدیل شده‌اند

بیشتر در این باره:

از پارتی شبانه تا ماجرای پرواز خانواده دایی و تهدید کریمی

در واکنش به این موج گسترده، تعدادی از ‌آن‌ها نیز احضار، بازجویی، تهدید و بازداشت، ممنوع‌الکار و ممنوع‌الخروج شدند.

در آبان‌ماه، یک کمیته وابسته به خانه سینما فهرستی صد نفره از سینماگران و هنرمندان موسیقی و تئاتر تهیه کرد که در جریان اعتراضات سراسری بازداشت یا ممنوع الخروج شده بودند.

این در حالی است که پس از آن نیز، ماموران جمهوری اسلامی چهره‌های مشهور دیگری از جمله ترانه علیدوستی را بازداشت کردند.

همچنین علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی این حمایت را «بی‌ارزش» دانست و از قوه قضاییه خواست درباره «اینکه موضع‌گیری آنها عناوین مجرمانه دارد یا نه» تصمیم‌گیری کند.

روزنامه کیهان وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی نیز خواستار محکوم شدن علی کریمی از چهره‌های مشهور فوتبال ایران که خارج از کشور به سر می‌برد، به دلیل حمایت از اعتراضات، به یک تا پنج سال حبس شد.

این روزنامه در تازه‌ترین شماره خود در مطلبی مدعی شد که فعالان سیاسی و چهره‌های معروف درباره احکام صادره علیه معترضان «شبهه‌افکنی» می‌کنند.