طرفداران آیت الله صادق شیرازی، مرجع تقلید مخالف رهبر ایران، از دورتازه برخوردها می‌گویند

3

یکی از نزدیکان آیت الله صادق شیرازی، مرجع تقلید تندروی شیعه و از منتقدان ولایت فقیه خبر داد که حسین شیرازی فرزند ارشد او ممنوع الخروج شده است.

گذرنامه حسین شیرازی در فرودگاه و هنگامی که می‌خواست ایران را به مقصد کویت ترک کند، ضبط شد.

حسین شیرازی حدود پنج سال پیش به دلیل مقایسه ولی فقیه با «فرعون» بازداشت شد. در آن زمان، بازداشت او جنجال‌هایی در پی داشت، از جمله اینکه طرفداران او به اماکن وابسته به حکومت ایران در عراق و سفارت ایران در لندن حمله کردند. مدتی بعد حسین شیرازی آزاد شد.

طرفداران شیرازی‌ها می‌گویند که دور تازه‌ای از فشارها علیه آیت‌الله صادق شیرازی و پیروان او شروع شده است، چرا که اخیرا این مرجع تقلید «ولایت مطلقه فقیه» را غلط توصیف کرده بود و تاکید کرده بود که «ولایت مطلقه» مخصوص خداوند است و حتی از نظر او «ولایت پیامبر و امامهای شیعه» هم مطلق نیست، چه برسد به یک روحانی. طرفداران آیت‌الله شیرازی همچنین از فساد در دستگاه‌های حکومتی ایران و سوء‌استفاده از قدرت به تندی انتقاد می‌کنند.

به اعتقاد آیت‌الله شیرازی، اسلام «در زمان غیبت، حق زمامداری را به شورای فقهای مراجع می‌دهد که افرادی مؤمن، با شخصیتی ممتاز و فقهایی جامع الشرایط می‌باشند.»

در توضیح المسائل آیت‌الله شیرازی همچنین آمده است: «مجلس به هیچ وجه حقّ قانونگذارى در مقابل قوانین شرع و کم و زیاد کردن آن را ندارد، و وظیفه مجلس در اسلام منحصر است.»

رسید گذرنامه توقیف شده
توضیح تصویر،

دور تازه‌ای از تقابل

طرفداران آیت‌الله صادق شیرازی می‌گویند که دیروز در پخش زنده سخنرانی سالانه این مرجع تقلید اخلال ایجاد شده است. آیت‌الله صادق شیرازی هر سال در آغاز ماه محرم سخنرانی می‌کند و این سخنرانی روی شبکه‌های ماهواره‌ای متعدد وابسته به دفتر او با ترجمه زنده به صورت همزمان به پنج زبان پخش می‌شود.

منابع نزدیک به او می‌گویند که دیروز در میانه سخنرانی سالانه، برق دفتر آیت‌الله شیرازی در قم «عمدا» قطع شده است تا جلو انتشار پیام او گرفته شود.

آنها می‌گویند که در ماه‌های اخیر طرفدران آیت‌الله شیرازی بیشتر از قبل مورد پیگرد، آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

تصویری از پخش زنده سخنرانی آیت الله شیرازی
توضیح تصویر،

تفاوت دیدگاه‌های فقهی

آیت‌الله صادق شیرازی میراث دار برادرش آیت‌الله محمد شیرازی است که از مراجع تقلید شناخته شده بود و در سال ۱۳۸۰ در قم از دنیا رفت.

خانواده شیرازی هوادار آیت‌الله خمینی بودند ولی در همان ابتدای انقلاب با آیت‌الله خمینی اختلاف پیدا کردند و این اختلاف تمام این سال‌ها ادامه یافت و در دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای شدیدتر شد.

طرفداران آیت‌الله شیرازی می‌گویند که تفاوت دیدگاه‌های فقهی دو طرف بر سر ولایت فقیه، موضوع اعدام‌های بی‌رویه در ایران و مساله جنگ ایران و عراق از موارد اختلاف بوده است. تا جایی که آیت‌الله محمد شیرازی ادامه جنگ با عراق را مسلمان‌کشی توصیف می‌کرده و جایز نمی‌دانسته است.

همچنین آنها می‌گویند که آیت‌الله شیرازی با اعدام‌ها در ایران و برخورد خشن با مخالفان حکومت موافق نبوده و نیست.

 از طرف دیگر، طرفداران حکومت ایران می‌گویند که دیدگاه‌های خاندان شیرازی متعصبانه است و در تشکیلات مذهبی آنها به مقدسات اهل سنت توهین می‌شود.

طرفدارن حکومت تاکید دارند که خاندان شیرازی تفسیری خشن را از شعائر مذهبی مثل قمه‌زنی  تبلیغ می‌کنند که باعث «وهن دین» می‌شود.

دولت ایران می‌گوید که این حرکت‌ها در همراهی با دشمن خارجی صورت می‌گیرد و به همین دلیل، از طرفداران آیت‌الله شیرازی به عنوان «شیعیان انگلیسی» یاد می‌کند.