طوفان بزرگ زمستانی تعطیلات کریسمس در آمریکا را مختل می‌کند

10

یک طوفان قدرتمند زمستانی درحال عبور از آمریکا و بخش هایی از کاناداست که باعث افت شدید دما و لغو پروازها در آستانه شلوغ‌ترین فصل سفر یعنی تعطیلات کریسمس و سال نو شده است.

سازمان‌های دولتی در مناطقی با بیش از ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت هشدارهایی صادر کرده اند و انتظار می رود بارش برف سنگین باعث هرج و مرج در پایان هفته شود.

فرودگاه‌های عمده پروازها را به دلیل ورود این جبهه متلاطم لغو کرده اند و هواشناسان می گویند که این سردترین کریسمس در دهه های اخیر خواهد بود.

سازمان هواشناسی ملی آمریکا (ان دبلیو اس) گفت که دمای منهای ۵۰ درجه فارنهایت (منهای ۴۵ سانتیگراد) تا منهای ۷۰ درجه فارنهایت تا پایان هفته جاری در برخی نقاط ممکن است

هواشناسان می گویند که این طوفان زمستانی ممکن است تا روز جمعه به یک «بمب سایکلونی» بدل شود که اصطلاحی غیررسمی برای یک نوع طوفان است که به سرعت قدرت زیادی می گیرد.

پیش‌بینی می‌شود که توده هوای قطبی تا عروض پایین مثل مرز آمریکا و مکزیک حرکت کند، به طوری که در ال پاسو تگزاس با بادهای شدید و سرمای زیاد (منهای ۹.۴ درجه سانتیگراد) همراه خواهد بود.

Travellers at O'Hare Airport in Chicago

منبع تصویر، GETTY IMAGES

توضیح تصویر، مسافران در فرودگاه اوهر شیکاگو

هواشناسان می‌گویند حتی فلوریدا هم باید منتظر سردترین کریسمس ۳۰ سال اخیر باشد.

«ان دبلیو اس» می‌گوید این یک رویداد آب و هوایی نادر زمستانی است که هر چند دهه یک بار اتفاق می افتد. فشار این جبهه طوفان‌زا به خصوص با رسیدن به منطقه «گرِیت لِیکس» شامل دریاچه میشیگان در مرز آمریکا و کانادا به اندازه یک توفند درجه ۳ خواهد بود.

انتظار می‌رود که برف و بوران ناشی از این طوفان باعث خسارت و قطع برق در غرب میانه آمریکا و کانادا شود.

با حرکت طوفان و سرما به سوی شرق هم اکنون میلیون‌ها نفر هوای یخبندان را تجربه می‌کنند. «ان دبلیو اس» هشدار داد ممکن است بیش از ۱۰۰ رکورد روزانه سرما در روزهای شکسته شود.

  • دما در چندین ایالت از جمله تگزاس، کانزاس و میزوری افت شدیدی کرده است
  • در کلورادو، دما رکورد منهای ۹ درجه فارنهایت را ثبت کرد درحالی که روز پنجشنبه ۴۲ درجه فارنهایت بود. دما در وایومینگ هم به منهای ۳۵ فارنهایت رسیده است
  • در مونتانا هم رکوردهای روزانه بیش از ده بار شکسته شد
  • برف و بوران و سرمای شدید در داکوتای شمالی و جنوبی در جریان است
  • در شیکاگو هشدار در مورد طوفان زمستانی از ظهر پنجشنبه تا اواخر صبح شنبه برقرار است که با بادهایی به سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت و برف همراه خواهد بود
  • به گفته سازمان هواشناسی کانادا بیشتر بخش های آنتاریو و بخش هایی از کِبِک هم منتظر طوفان هستند که انتظار می رود تا روز کریسمس ادامه پیدا کند و با بادهای قوی و مخرب همراه باشد
دنور کلورادو

منبع تصویر، GETTY IMAGES

توضیح تصویر، دنور کلورادو