عفو بین‌الملل: ایران احکام اعدام معترضان را باید لغو کند

Screen Shot 2023-01-27 at 12.21.12 PM

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه با صدور اطلاعیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است که احکام ناعادلانه اعدام علیه سه نفر از معترضان جوان را که تحت شکنجه‌های شدیدی چون شوک الکتریکی و شلاق قرار گرفته‌اند لغو کند.

این نهاد مدافع حقوق بشر می‌گوید که مطلع شده نیروهای سپاه پاسداران به یکی از این سه نفر تجاوز کرده و او را تحت شکنجه‌های جنسی قرار داده‌اند و همچنین یکی دیگر از آنها را نیز با قرار دادن یخ بر روی بیضه‌هایش به مدت دو روز شکنجه کرده‌اند.

اطلاعیه عفو بین‌الملل از عرشیا تک‌دستان ۱۸ ساله، مهدی محمدی‌فرد ۱۹ ساله، و جواد روحی ۳۱ ساله نام می‌برد که به اتهام «محاربه» و «فساد فی‌ الارض»، هر کدام به دو بار اعدام محکوم شده‌اند.

دادگاه مدعی شده که این مردان جوان در اعتراضات نوشهر دست به اقداماتی چون «احراق و تخریب اموال»، رقص، سر دادن شعار و انداختن روسری‌های زنان در آتش زده‌اند. این میان جواد روحی به اتهام «ارتداد از طریق آتش زدن قرآن کریم و توهین به مقدسات» به سه بار اعدام محکوم شده است.

عفو بین‌الملل تاکید دارد که اقرار آقای روحی علیه خود تحت شکنجه اخذ شده است.

دایانا الطحاوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل، گفت: «واقعیت این است که عرشیا تک‌دستان، مهدی محمدی‌فرد و جواد روحی و بستگان نگران آنها زیر سایه اعدام زندگی می‌کنند و در این حال ماموران سپاه پاسداران و مقامات دادستانی که مظنون به همدستی در سوءاستفاده جنسی از زندانیان و شکنجه آنها هستند از مصونیت مطلق برخوردارند که این امر نشان‌دهنده ظالمانه و غیرانسانی بودن دستگاه قضایی ایران است.»

وی سپس تاکید کرد که مقامات جمهوری اسلامی بلافاصله باید احکام اعدام این مردان جوان و تمام اتهامات مربوط به حضور آنها در تظاهرات مسالمت‌آمیز را لغو کنند.

گزارش‌های دریافتی از ایران حاکی است که به‌رغم گذشته بیش از چهار ماه از اعتراضات سراسری و سرکوب گسترده معترضان، اخراج و تعلیق اساتید دانشگاه‌های مختلف کشور و همچنین پرونده‌سازی برای دانشجویان به‌ویژه در ارتباط با عدم رعایت حجاب اجباری همچنان ادامه دارد.

در همین زمینه، کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز جمعه هفتم بهمن از اخراج و تعلیق امیر نیک‌پی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه بهشتی و حسن باقری‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری، خبر داده است.