عقب‌نشینی نیروهای روسیه از خرسون؛ چرا تسلط بر خرسون بسیار مهم است؟

8

یروهای اوکراینی در حال نزدیک شدن به شهر خرسون هستند؛ و براساس گزارش‌ها، به ارتش روسیه دستور داده شده تا از این شهر اوکراین، تنها مرکز استانی (منطقه‌ای) که از زمان آغاز تهاجم در فوریه به تصرف درآمده بود، خارج شود.

ژنرال سرگئی سوروویکین، فرمانده روسیه در اوکراین، گفت که دیگر امکان ادامه تأمین تدارکات برای این شهر وجود ندارد.

این عقب‌نشینی به این معنی است که نیروهای روسی به طور کامل از ساحل غربی رودخانه دنیپرو خارج خواهند شد.

این همچنین یک ضربه مهم برای روسیه درمقابل ضدحملات اوکراین است.

ژنرال سوروویکین در نشستی با رهبران ارشد نظامی گفت: «در این شرایط، معقول‌ترین گزینه سازماندهی دفاع در امتداد یک خط مانع در امتداد رودخانه دنیپرو است.»

این اعلامیه اندکی پس از آن منتشر شد که رسانه‌های روسی گفته بودند که کیریل استرموسوف، معاون سرپرست خرسون، در یک تصادف رانندگی کشته شده است. او که به عنوان یکی از طرفداران اصلی اشغال خرسون شناخته می‌شد، تنها شش روز پیش هشدار داده بود که «به احتمال زیاد» نیروهای روسی باید به کرانه شرقی عقب‌نشینی کنند.

اگرچه پیشروی اوکراین در هفته‌های اخیر کند شده بود، اما در پی حملات موشکی اوکراین چند هفته پیش به چند پل روی این رودخانه و تخریت آنها، خطوط تدارکاتی روسیه در سراسر دنیپرو به طور فزاینده‌ای دچار مشکل شده بود.

پیش از عقب‌نشینی، روسیه هزاران غیرنظامی را با قایق به خارج از شهر منتقل کرده بود، اقدامی که اوکراین به عنوان خروج اجباری ساکنان محکوم کرد.

هر دو طرف، تسلط بر این شهر در جنوب کشور را مهم می‌دانند. اما، کارشناسان نظامی‌ می‌گویند که نبرد برای به دست گرفتن تسلط آن می‌تواند بسیار پرهزینه باشد.

خرسون کجاست و چرا موقعیت مکانی آن اهمیت دارد؟

خرسون قبل از جنگ حدود ۳۸۰ هزار نفر جمعیت داشت.

این شهر بر کرانه رودخانه دنیپرو، در نزدیکی ساحل دریای سیاه واقع است.

خرسون به شبه جزیره کریمه نیز نزدیک است – کریمه بخشی از اوکراین است که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را به خاک خود ضمیمه کرد و تعدادی از پایگاه‌های نظامی‌خود را در آن جای داده است.

مارینا میرون، پژوهشگر مطالعات دفاعی در کینگز کالج لندن می‌گوید: «خرسون دروازه‌ای به کریمه است. بازپس‌گیری آن راه را برای فتح مجدد کریمه هموار می‌کند، که اوکراین در این جنگ قصد انجام آن را دارد.»

فوربز مکنزی، افسر سابق اطلاعات ارتش بریتانیا و مدیر اجرایی سرویس‌های اطلاعاتی مکنزی، می‌گوید موقعیت مکانی خرسون نیز مهم است. او می‌گوید: «کنترل رودخانه دنیپرو مهم است، زیرا درست از مرکز اوکراین می‌گذرد.»

نقشه اوکراین

اهمیت نمادین خرسون چیست؟

خرسون تنها مرکز استانی (منطقه‌ای) اوکراین است که به دست نیروهای روسیه افتاده است.

روسیه در اوایل ماه مارس آن را تصرف کرد و اخیرا اعلام کرد که منطقه خرسون را به همراه سه منطقه دیگر در اوکراین به خاک خود ضمیمه کرده است.

خانم میرون می‌گوید که بازپس‌گیری شهر این پیام را ارسال می‌کند که جنگ دارد به نفع اوکراین تغییر می‌کند.

اما نیروهای روسیه نیز برای دفاع از خرسون تحت فشار زیادی هستند. آنها ۶۰۰۰ کیلومتر مربع از اراضی تحت تسلطشان را در جریان ضد حمله نیروهای اوکراینی در شرق کشور از دست دادند.

خانم میرون می‌گوید: «روسیه به یک پیروزی نیاز دارد. این [کشور] باید نشان دهد که می‌تواند مقابله کند.»

نبرد برای بازپس‌گیری خرسون کی آغاز می‌شود؟

نیروهای اوکراینی پل‌های سراسر دنیپرو را با موشک مورد حمله قرار داده‌اند تا خطوط تدارکاتی روسیه را از شرق و جنوب به‌ این شهر قطع کنند.

نیروهای اوکراین از شمال غرب و شمال شرق نیز به تدریج در شهر پیش‌روی کرده‌اند.

خانم میرون می‌گوید: «هدف مهم بعدی اوکراین، شهر بریسلاو است که در بالادست رودخانه دنیپرو قرار دارد. به محض این‌ که‌ این شهر را بگیرند، می‌توانند به خود خرسون حمله کنند. ممکن است ظرف چند هفته دیگر این اتفاق بیافتد.»

با این حال، بن بَری، کارشناس ارشد جنگ زمینی در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، می‌گوید نیروهای اوکراینی به سمت شهر خرسون پیشروی بسیار کندی داشته‌اند.

او می‌گوید: «آنها هنوز باید از خطوط مقدم روسیه در شمال خرسون عبور کنند. ممکن است زمین گل‌آلود از سرعتشان بکاهد. شاید نتوانند برای رسیدن به شهر از آن عبور کنند.»

پرچم اوکراین بر فراز ساختمانی مخروبه در روستای بازپس‌ گرفته شده آرخانگلسکه در استان خرسون در اهتزاز است

منبع تصویر، GETTY IMAGES

توضیح تصویر،
روسیه هزاران نفر از ساکنان خرسون را در امتداد رودخانه دنیپرو تخلیه کرده اس

منبع تصویر، IZVESTIA

توضیح تصویر،

سرویس اطلاعات مکنزی تخمین می‌زند که روسیه بین ۵ تا ۱۰ هزار سرباز دارد که از شهر دفاع می‌کنند، از جمله نیروهای واحدهای زبده.

موسسه مطالعات جنگ می‌گوید که آنها در حال آماده‌سازی مواضع دفاعی در داخل خرسون و شمال غربی شهر هستند.

بن بری می‌گوید: «روایات متناقضی وجود دارد. روسیه مدیران خود را بیرون می‌کشد، اما در همان حال چتربازان و پیاده‌نظام نیروی دریایی را نیز وارد آنجا می‌کند.»

نبرد برای خرسون چقدر می‌تواند پرهزینه باشد؟

فوربس مکنزی می‌گوید که حمله برای بازپس‌گیری خرسون برای نیروهای اوکراینی بسیار پرهزینه خواهد بود.

او می‌گوید: «درگیری خانه به خانه خواهد بود و میزان تلفات بسیار خواهد بود. چشم انداز آن وحشتناک است.»

بن بری می‌گوید، اما یک نبرد تن به تن برای شهر اجتناب ناپذیر نیست.

او می‌گوید: «هر طرف گزینه‌هایی دارد. نیروهای روسی ممکن است برای معطل کردن اوکراینی‌ها بجنگند و سپس عقب‌نشینی کنند. شاید اوکراینی‌ها سعی کنند شهر را محاصره کنند و به جای ورود به آن، خطوط تدارکاتی را قطع کنند. غیرممکن است که راهبردهای آنها را پیش‌بینی کنیم.»