عقب‌نشینی هواداران مقتدی صدر؛ عراق می‌گوید مرزهای زمینی باز شده است

7

مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه که اعلام کناره‌گیری او از سیاست به درگیری‌های مرگبار در عراق منجر شد، در یک سخنرانی تلویزیونی از ملت عراق که به گفته او «تنها آسیب‌دیده این ناآرامی‌هاست» عذرخواهی کرد.

او از هواداران خود خواست که به سرعت از منطقه امنیتی سبز بغداد عقب‌نشینی کنند و به تحصن و تجمع پایان دهند.

او که قبلا خواهان «انقلاب» علیه فساد در عراق شده بود، گفت که انقلابی که با خشونت و قتل همراه باشد را انقلاب نمی‌داند و ریختن خون عراقی‌ها را «حرام» دانست.

بعد از این سخنرانی دستور منع آمد و شد در عراق لغو و عقب‌نشینی نیروهای جریان صدر و شبه‌نظامیان «سرایا السلام» -وابسته به این جریان- از منطقه امنیتی سبز بغداد آغاز شد.

هم‌زمان مقام‌های عراق اعلام کردند که مرزهای زمینی این کشور برای ورود زائران باز شده است.

بغداد

منبع تصویر، GETTY IMAGES

توضیح تصویر، نیروهای امنیتی در اطراف منطقه سبز مستقر شدند

مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق با استقبال از سخنان مقتدی صدر خواهان توقف تنش سیاسی و امنیتی و گفت‌وگوی فوری برای حل بحران شد.

نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق که در ماه‌های اخیر با مقتدی صدر دچار تنش و اختلافات شدید بوده، گفت «باید دانست که کسی که جرقه اولیه جنگ را می‌زند پایان‌دهنده جنگ نیست و امکان کنترل آن را ندارد.»‌

درگیری‌ها روز دوشنبه بعد از اعلام کناره‌گیری مقتدی صدر از صحنه سیاسی عراق و با یورش هواداران او و نیروهای سرایا السلام به منطقه سبز بغداد و مراکز و ساختمان‌های مقام‌ها و گروه‌های شبه نظامی عمدتا وابسته به ایران و سپاه پاسداران آغاز شد.

ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌های خارجی در منطقه سبز بغداد قرار دارند که منطقه‌ای به شدت حفاظت‌شده است.

صبح روز سه‌شنبه هشت شهریور (۳۰ اوت) پیش از دستور عقب‌نشینی مقتدی صدر هم درگیری‌های در بغداد و منطقه سبز پایتخت ادامه داشت.

واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق روز سه‌شنبه اعلام کرد که چهار راکت به سوی این منطقه پرتاب شده که همه آنها مجتمع‌های مسکونی اصابت کرده و خسارت‌هایی به بار آورده است.

به گفته وزارت بهداشت عراق حدود ۳۰ نفر در این درگیری‌ها کشته شدند. ده‌ها نفر هم زخمی شده‌اند.

بغداد

منبع تصویر، MURTAJA LATEEF/EPA-EFE/REX/SHUTTERSTOCK

توضیح تصویر، نیروهای وابسته به جریان صدر در حال عقب‌نشینی از منطقه سبز بغداد

تشکر صدر از حشد شعبی

مقتدی صدر از نیروهای امنیتی عراق به دلیل رعایت بی‌طرفی در این درگیری‌ها و همین طور شبه‌نظامیان حشد شعبی -وابسته به ایران- تشکر کرد.

این در حالی است که گروه‌های وابسته به جریان صدر در شبانه‌روز گذشته به مراکز گروه‌های وابسته به ایران حمله کرده بودند.

مقتدی صدر در سخنانی که برای بسیاری غیرمنتظره بود، گفت که «نیروهای حشد صرف نظر از فرماندهانشان، هرگز به ملت حمله نمی‌کنند».

آقای صدر در سخنرانی خود هشدار داد که اگر تا یک ساعت دیگر همه گروه‌ها از منطقه سبز و تحصن مقابل مجلس عقب‌نشینی نکنند، از جریان صدر هم اعلام برائت می‌کند.

ائتلاف سیاسی صدر در انتخابات سال گذشته عراق بیشترین کرسی‌های پارلمان را تصاحب کرد، اما از آن زمان تا کنون توافقی برای تشکیل دولت، نخست وزیر و رئیس جمهور جدید به دست نیامده و بن‌بست سیاسی در این کشور به بالا گرفتن تنش میان گروه‌های مختلف منجر شده است.

حدود دو ماه پیش تمام نمایندگان حامی مقتدی صدر در مجلس عراق بعد از ناکامی در تشکیل دولت، به درخواست او استعفا کردند.

بغداد

منبع تصویر، REUTERS

توضیح تصویر، درگیری نیروهای شبه‌نظامی وابسته به جریان صدر با نیروهای امنیتی در منطقه سبز

باز شدن تدریجی مرز ایران و عراق

بعد از بالا گرفتن درگیری‌ها در عراق، مقام‌های ایران از بسته شدن مرزهای زمینی با عراق خبر دادند و از مسافران و زائران اربعین خواستند از سفر به عراق خودداری کنند.

در پی اعلام عقب‌نشینی نیروهای جریان صدر از منطقه سبز و پایان مقررات منع آمد و شد در عراق، مقام‌‌های این کشور اعلام کردند که مرزهای عراق برای تردد زائران باز شده است.

با وجود این احمد وحیدی، وزیر کشور ایران گفت «صرف اینکه دولت عراق اعلام کند که مرزهای زمینی باز است برای ما کافی نیست. ما باید خیالمان از بابت امنیت زوار راحت باشد.»

آقای وحیدی از مسافران خواست «با یک روز فاصله سفر خود را آغاز کنند» تا امنیت آنها تامین شود.

به گفته وزیر کشور ایران «مرزهای زمینی امروز (سه‌شنبه) فقط برای موکب‌داران و به احتمال زیاد فردا برای تردد سایر زوار باز است».

سفارت ایران در بغداد پیشتر از زائران و مسافرانی که به کربلا و نجف رفته‌اند خواست از سفر به شهرهای بغداد، کاظمین و سامرا خودداری کنند.

مقام‌های ایران همچنین از تلاش برای بازگرداندن مسافران و زائران ایرانی از عراق خبر داده بودند.