علیرضا فخاری؛ فرمانده ارشد سپاه که در هفته دهم اعتراضات استاندار تهران شد کیست؟

03

در حالی که اعتراضات در ایران از جمله در پایتخت وارد دهمین هفته خود شده، یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان استاندار جدید تهران تعیین شده است.

علیرضا فخاری استاندار جدید تهران از سپاه پاسداران درجه سرتیپ دویی دارد و تا اواخر سال گذشته، معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، بازوی اقتصادی سپاه بوده است.

رسانه های ایران می گوید سرتپ فخاری قبل از این، معاون اقتصادی فرماندهی کل سپاه، فرمانده سپاه حفاظت کشور، فرمانده سپاه حفاظت و امنیت هوانوردی، مدیرکل پشتیبانی مهندسی سپاه و مدیرکلی املاک و مستغلات سپاه را به عهده داشته است.

در پروازهای مسافربری ایران، همواره ماموران لباس شخصی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور دارند که ماموریت آنها جلوگیری از هواپیماربایی احتمالی اعلام شده است. این افراد مامور سپاه حفاظت و امنیت هوانوردی هستند که آقای فخاری از فرماندهان آن بوده است.

سرتیپ فخاری جایگزین محسن منصوری در استانداری تهران می‌شود که با حکم ابراهیم رئیسی، معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری شده است.

در فاصله انتصاب استاندار قبلی تهران به معاونت ریاست جمهوری تا انتخاب سرتیپ فخاری، پایتخت تهران مدتی بدون استاندار بود.

برخی از سیاستمداران حکومت در این مدت از خالی ماندن پست استانداری پایتخت همزمان با اعتراضات سراسری کم‌سابقه در کشور، انتقاد کرده بودند.

رسانه های دولتی از جمله وب سایت دولت ایران به سوابق نظامی استاندار جدید تهران اشاره نکرده و در زمان معرفی او، فقط سمت های دولتی که در اختیار داشته را ذکر کرده اند.

به غیر از معاونت قرارگاه اقتصادی سپاه، سرتیپ فخاری معاون وزیر راه و شهرسازی، معاوت استاندار تهران، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران و مشاور وزیر نفت بوده است.

«هیچکس نمی‌تواند ناجی نظام و کشور باشد الا خود بسیج»

اعتراضات در ایران وارد دهمین هفته خود شده است

منبع تصویر، GETTY IMAGES

توضیح تصویر، اعتراضات در ایران وارد دهمین هفته خود شده است

آقای فخاری در اوایل دوره ریاست جمهوری حسن روحانی گفته بود «هیچکس نمی‌تواند ناجی نظام و کشور باشد الا خود بسیج و تفکر بسیجی».

زمانی که شهروندان در استان خوزستان به دلیل بحران آب دست به تجمع زده بودند، آقای فخاری از سوی قرارگاه خاتم مامور طرح آبرسانی در یکی از محله های نزدیک به اهواز شد.

او در زمان افتتاح پروژه آبرسانی غیزانیه در نزدیکی اهواز گفته بود گفته بود که سپاه در صدد رفع بحران آب منطقه است و «آلامی که برای مردم منطقه در رابطه با کمبود و مشکلات آب پیش آمد نه تنها دل شما را بلکه دل رهبر عزیزمان را نیز خراشید».

پس از شروع اعتراضات به بحران آب در خوزستان، آیت الله علی خامنه ای، پس از مدت ها سکوت گفت که درباره حل بحران آب خوزستان قبلا به مقام های دولتی دستور داده بوده.

استاندار جدید تهران به پیشنهاد سرتیپ احمد وحیدی، وزیر کشور به این سمت منصوب شده است. آقای وحیدی خود اولین فرمانده نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه بوده است.

شمار چشمگیری از استانداران ایران از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند.