عمران خان بازداشت شد؛ درگیری‌های خشونت‌آمیز پاکستان را فرا گرفت

Screen Shot 2023-05-09 at 12.19.37 PM

عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان، روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت هنگام مراجعه به دیوان عالی کشور برای پاسخگویی به کیفرخواست‌های گوناگونی که علیه او صادر شده است، توسط نیروهای امنیتی پاکستان بازداشت شد.

این اقدام تنش‌های سیاسی را افزایش داده و موجب برگزاری راهپیمایی‌های خشونت‌آمیز توسط هواداران عمران خان در اکثر شهرهای پاکستان شده است.

بازداشت عمران خان که در بهار پارسال در پی رای عدم کفایت پارلمان به دولت او، از مقام نخست‌وزیری برکنار شد، تازه‌ترین نمونه از کشمکش بر سر قدرت در پاکستان است که معمولا به تقابل بین ارتش پرقدرت این کشور و سیاستمداران می‌انجامد.

یکی از مقامات ارشد «تحریک انصاف» حزب سیاسی عمران خان گفت ماموران مسلح اداره بازرسی کل کشور او را در ساختمان دیوان عالی در شهر اسلام‌آباد دستگیر، به داخل یک خودروی زرهی انداخته و با سرعت از محل خارج شدند.

او بازداشت عمران خان را «آدم‌ربایی» توصیف کرد. شبکه تلویزیونی مستقل «جیو تی‌وی» در پاکستان گزارش تصویری لحظه بازداشت نخست‌وزیر سابق را پخش کرد.

عمران خان حدود چهار سال نخست‌ وزیر بود اما روز ۲۱ فروردین امسال با رأی اکثریت مجلس نمایندگان پاکستان از مقام خود برکنار شد

حمله پلیس به خانه نخست وزیر سابق پاکستان؛ درگیری و بازداشت ۶۱ نفر

در اطراف ساختمان دیوان عالی بین حامیان و وکلای آقای خان و ماموران انتظامی کشمکش‌هایی روی داد و تعدادی از طرفین مجروح شدند.

به گفته مقامات دولت و پلیس پاکستان، عمران خان برای بازجویی به شهر نظامی راولپندی در اطراف اسلام‌آباد منتقل شده است.

عمران خان که ساکن شهر لاهور در نزدیکی اسلام‌آباد است برای پاسخ دادن به اتهاماتی که علیه او اعلام شده است به دیوان عالی مراجعه کرده بود.

او تمامی اتهامات در مورد اختلاس، فساد مالی و فعالیت‌های تروریستی را رد کرده و می‌گوید همه آن‌ها انگیزه سیاسی دارند. او برکناری خود از مقام نخست‌وزیری را غیرقانونی می‌داند و شهباز شریف، نخست‌وزیر فعلی، را مسئول «توطئه سیاسی» برای برکناری و تشکیل پرونده‌های قضایی علیه خود معرفی کرده است.

عمران خان در ماه‌های اخیر با برگزای اجتماعات بزرگ حامیان خود خواستار برگزاری انتخابات زودرس و برکناری آقای شریف شده است.

مقامات دولت پاکستان می‌گویند عمران خان روز سه‌شنبه براساس حکم بازداشت مربوط به یک پرونده فساد دیگر بازداشت شده که در آن آزادی مشروط به پرداخت وثیقه در نظر گرفته نشده است و او ملزم است روز چهارشنبه برای تفهمیم اتهام در دادگاه ویژه مبارزه با فساد حاضر شود.

در مقابل، وکلای آقای خان وجاهت قانونی این حکم و بازداشت موکل خود را به چالش کشیده‌اند.

وزیر دادگستری پاکستان دریک نشست خبری گفت دلیل بازداشت عمران خان عدم همکاری او با تحقیقات قضایی است. او در عین حال رفتار خشونت‌آمیز هواداران نخست‌وزیر سابق را محکوم کرد.