عملیات روانی نظام علیه اعتراض‌های مردم در ایران

Screen Shot 2022-09-20 at 10.23.47 PM

در پی گسترش اعتراض‌ها به قتل مهسا امینی در ایران، دستگاه سرکوب، سانسور و تحریف و تهدید جمهوری اسلامی ایران شتاب بیشتری گرفته است.

قطع و کاهش سرعت اینترنت، سرکوب خشونت‌بار اعتراض‌های خیابانی، تهدید و بازداشت معترضان، تحریف اعتراض‌ها و وارونه جلوه دادن خواسته مردم از جمله شیوه‌های ثابت جمهوری اسلامی در مواجهه با اعتراض‌ها در ایران است که در روز‌های اخیر شدت گرفته است.

همه این اقدام‌ها با هدف کنترل و سرکوب و خاموش کردن اعتراض‌های مردمی صورت می‌گیرد. تعطیلی غیرمنتظره کلاس‌های حضوری دانشگاه تهران به بهانه شیوع کرونا از تازه‌ترین این اقدام‌ها است.

دانشگاه تهران از دانشگاه‌های پیش‌رو در اعتراض‌های اخیر به قتل مهسا امینی محسوب می‌شود که خشم مقام‌های جمهوری اسلامی را به همراه داشته است.

روز گذشته، پردیس مرکزی دانشگاه تهران شاهد حضور پرتعداد دانشجویانی بود که در اعتراض به گشت ارشاد و مرگ مهسا امینی، در راهپیمایی و تظاهرات شرکت کردند.

 محمد میره‌ای، مدیرکل خدمات آموزشی دانشگاه تهران، گزارش‌های منتشر شده در مورد برگزاری غیرحضوری کلاس‌های درس این دانشگاه را تکذیب کرد.

برخی دانشگاه‌های تهران و سایر شهر‌ها نیز در این روز‌ها شاهد برگزاری تجمع‌های اعتراضی است.

علاوه بر تلاش برای تعطیلی دانشگاه‌ها، بازتولید سیاست اتهام‌زنی به معترضان از دیگر شیوه‌های دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.

محسن منصوری، استاندار تهران، هم‌راستا با این سیاست مدعی شد: «عناصر اصلی هسته‌های اولیه تجمعات تهران کاملا سازماندهی‌شده، آموزش‌دیده و با برنامه بودند.»

به گفته او، «آتش‌زدن پرچم، ریختن گازوییل در معابر، پرتاب سنگ، حمله به پلیس، آتش زدن موتور و سطل زباله، تخریب اموال عمومی و… کار مردم عادی نیست.»

آتش زدن پرچم جمهوری اسلامی از تازه‌ترین شیوه‌های جنگ روانی نظام برای مقابله با اعتراض‌ها است که روز گذشته، برای نخستین‌ بار، در یکی از حساب‌های کاربری نیرو‌های حزب‌الله منتشر شد.

در پی انتشار این فیلم، بسیاری از حساب‌های کاربری سازمانی در رسانه‌های اجتماعی تلاش کردند معترضان را افرادی ضد‌ایرانی معرفی کنند که این موج‌سازی به شکست انجامید.

یکی از مهم‌ترین ابزار‌های نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی برای سرکوب و انحراف دوره تازه اعتراض‌های مردمی در ایران، سوءاستفاده از احساسات ملی و میهنی مردم است که آتش زدن پرچم از جمله آن‌ها است.

گروهی از معترضان نیز در رسانه‌های اجتماعی، با اعلام اینکه این قبیل روش‌های تبلیغاتی نخ‌نما شده است، نوشتند آنچه به آتش کشیده شده پرچم جمهوری اسلامی است، نه پرچم ایران.

با این وجود ترفند‌ها، اعتراض‌ها در ایران برای چندمین روز متوالی همچنان ادامه دارد و بنا بر گزارش‌ها، برخی دانشگاه‌ها روز سه‌شنبه ۲۹ شهریور هم شاهد برپایی تجمع‌های اعتراضی بوده‌اند.