فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران: پهپاد آرش-۲ را برای تهاجم به حیفا و تل آویو در نظر گرفتیم

5

سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران درباره مانور اخیر این نیرو توضیحاتی داده و به تلویزیون جمهوری اسلامی ایران گفته است پهپاد یا هواپیمای بدون سرنشین موسوم به آرش-۲ که اخیرا در مانور نیروی زمینی استفاده شده «مخصوص تهاجم به حیفا و تل آویو در نظر گرفتیم» و «یک پرنده بی نظیری است که برای این کار ساخته شده است.»

حیفا و تل آویواز شهرهای اسرائیل هستند. تنش های لفظی ایران و اسرائیل در ماه های رو به افزایش گذاشته و بر اساس گزارش ها اسرائیل به طور مرتب مراکزی را در سوریه هدف قرار می‌دهد که مرتبط با شبه نظامیان مورد حمایت ایران از جمله انبار تسلیحات است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران گفته آرش-۲ «جزو پهپادهای راهبردی است که منتظر اوامر هستیم که ان شاء الله یک روزی دستور بدهند و به کار گرفته شود.»

مطابق قانون اساسی ایران آیت الله علی خامنه ای فرمانده کل نیروهای مسلح است.

سرتیپ حیدری گفته است «فرمانده کل ارتش یک ساختاری را تعریف کردند مخصوص نابودی رژیم کودک کش صهیونیستی، این آرش- ۲ در آن ساختار سازمانی شده و ما الحمدلله هم در بحث تولیدش هم در بحث به کارگیری اش دستی بر آتش این کار داریم» و «این پهپاد هم وارد نیروی زمینی شده» است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران در توصیف قابلیت های پهپاد آرش-۲ گفته است «هم سیستم‌های جستجوگر دارد و هم قابلیت‌های منحصر به فردی دارد که خودش را چند بار بازیابی می‌کند تا وقتی که به هدف اصابت بکند و ردخور ندارد.»

از اظهارات فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران مشخص است که پهپاد مورد اشاره یک هواپیمای بدون سرنشین انتحاری است.

پهپاد آرش-۲ «برد اعلامی ۲ هزار کیلومتری دارد»

نیروی زمینی ارتش ایران اخیرا در منطقه عمومی اصفهان یک مانور با هدف «مقابله با تهدیدات نوین» برگزار کرده است.

 به گفته سرتیپ حیدری آرش-۲، پدر رزمایش اخیر نیروی زمینی ارتش توانسته همان نقطه‌ای که موشک فتح ۳۶۰ مورد اصابت قرار داد را منهدم کند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران توضیح فنی و جزئیات بیشتری درباره این پهپاد نداده اما رسانه های ایران می گویند آرش-۲ دارای برد اعلامی ۲۰۰۰ کیلومتر است.

اظهارات فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران درباره پهپاد آرش-۲ و ساخته شدن آن برای هدف قرار دادن شهرهای اسرائیل در شرایطی صورت می گیرد که تنش های لفظی میان ایران و اسرائیل همچنان ادامه دارد.

بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل ماه‌ها پیش ایران را متهم کرده بود که از پایگاه‌هایی در چابهار و قشم در جنوب ایران حمله دریایی انجام می‌دهد و پهپادهای نظامی از جمله پهپادهای پیشرفته «شاهد» را به پرواز درمی‌آورد.

پایگاه پهپادی در جزیره قشم از سال هشت سال پیش در رسانه‌ها با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای گزارش شده است و حتی در نقشه گوگل در جنوب این جزیره دیده می‌شوند. احتمال دارد منظور آقای گانتز از پهپاد «پیشرفته» شاهد، شاهد ۱۴۹ یا پهپاد غزه باشد که نمونه پبشرفته‌تر شاهد ۱۲۹ است.

حدود سه ماه پیش از این بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، گفته بود که «سپاه دو پهپاد از داخل ایران به طرف اسرائیل فرستاد که ارزیابی ما این است که هدف از پرتابشان این بود که آنها را به نوار غزه یا کرانه باختری برساند تا بدست سازمان‌های تروریستی برسد.»

پیشتر رسانه‌ها در اسرائیل گفته بودند که اواخر بهمن پارسال دو پهپاد سپاه بر فراز آسمان عراق هدف قرار گرفته‌اند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل این دو پهپاد از نوع «شاهد ۱۳۶» توسط جت‌های جنگنده آمریکا در نزدیکی اربیل در کردستان عراق سرنگون شدند.

اواخر بهمن ۱۴۰۰ نورنیوز، پایگاه خبری نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، تایید کرده بود که در یکی از “مقرهای پشتیبانی سپاه پاسداران” در منطقه “ماهیدشت” کرمانشاه آتش‌سوزی رخ داده است.بعضی از رسانه‌های اسرائیل می‌گویند که این حمله در واکنش به تلاش سپاه برای فرستادن پهپاد به داخل اسرائیل بوده است.

پهپادها جایگزین جنگنده ها و هواپیماهای به روز نشده ایران

ایران روی به توسعه برنامه موشکی و تولید پهپاد کرده است تا بخشی از کمبودهای خود در نیروی هوایی را جبران کند

منبع تصویر، TASNIM

توضیح تصویر، ایران روی به توسعه برنامه موشکی و تولید پهپاد کرده است تا بخشی از کمبودهای خود در نیروی هوایی را جبران کند

ایران از سازندگان پهپاد یا هواپیمای بدون سرنشین است. نیروی هوایی ایران طی بیشتر از ۴۰ سالی که از انقلاب بهمن ۵۷ سپری می‌شود، به دلیل تحریم‌های تسلیحاتی آمریکا نتوانسته خود را به‌روز نگه دارد و جنگنده‌ها و هواپیماهای نظامی آن فرسوده شده است.

از آنجا که فناوری تولید هواپیما بسیار پیچیده است و ایران چنین توانایی را در اختیار ندارد، به توسعه برنامه موشکی و تولید پهپاد رو آورده است تا بخشی از کمبودهای خود در نیروی هوایی را جبران کند.

مقام های آمریکا در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین، ایران را متهم می کردند که پهپادهای خود را در اختیار برخی از گروه‌های شبه‌نظامی منطقه قرار می‌دهد و از جمله در جنگ یمن، شبه نظامیان حوثی، با استفاده از این پهپادها مواضعی در خاک عربستان را هدف قرار داده اند.

منابع غربی گفته‌اند که ایران برخلاف مصوبه شورای امنیت سازمان ملل در تحریم تسلیحاتی یمن، این تجهیزات را در اختیار حوثی‌ها قرار داده اما ایران این اتهام را رد کرده و گفته است که حوثی‌ها خود به فناوری تولید این تجهیزات دست یافته‌اند.

هرچند جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم های نظامی و تسلیحاتی آمریکاست اما به طور مشخص برنامه پهپادهای آن تحت تحریم قرار نگرفته اما مجلس نمایندگان آمریکا زمینه آن را فراهم کرده است.

مجلس نمایندگان آمریکا در اردیبهشت سال جاری طرح «قانون توقف امکانات پهپادی ایران» را که آذرماه ۱۴۰۰ به طور مشترک توسط گروهی از نمایندگان از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه به مجلس نمایندگان تحویل شده بود تصویب کرد.

قانونی شدن این طرح مستلزم تصویب در مجلس سنا و امضای رئیس جمهور آمریکا است.