فرمانده یگان‌های ویژه اعتراضات «زن زندگی آزادی» را «اَبَرفتنه» نامید

Screen Shot 2023-03-25 at 8.12.04 PM

فرمانده یگان‌های ویژه نیروی انتظامی ایران از اعتراضات «زن زندگی آزادی» با عنوان «ابرفتنه» نام برد و گفت که پوشش ۴۰۰ نقطه برای مقابله با اعتراض‌های احتمالی در سال جدید در دستور کار این نهاد نظامی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن کرمی روز شنبه، پنجم فروردین، مدعی شد که یگان ویژه عملیات سرکوب معترضان را «متناسب با جغرافیا و تهدیدات می‌تواند تنظیم» کند و «تجهیزات مناسب با هر نوع مأموریت را در اختیار» دارد.

آقای کرمی در حالی بر «پیروزی» یگان‌های ویژه جمهوری اسلامی در سرکوب اعتراضات تأکید کرد که رهبر جمهوری اسلامی به دلیل «عدم رضایت» از عملکرد حسین اشتری، فرمانده کل انتظامی سابق، در سرکوب اعتراضات سراسری، اواسط دی ۱۴۰۱ احمدرضا رادان را جایگزین او کرد که در سرکوب اعتراضات مدنی سابقه بیشتری دارد.

در بخشی از بولتن‌های محرمانه خبرگزاری فارس که چند ماه پیش توسط گروه هکری بلک‌ریوارد منتشر شد، آمده بود که علی خامنه‌ای در یک جلسه‌ خصوصی به حسین اشتری گفته بود: «یک‌ وقت خود را نبازید.»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه با اشاره به «قابل مدیریت بودن فضای فعلی» بر لزوم حفظ «انگیزه نیروهای مسلح» و «معیشت» آنها تاکید کرده و گفته بود: «این دو در دستور کار باشد.»

احمدرضا رادان در کنار علی خامنه‌ای

بیشتر در این باره:

خامنه‌ای اشتری را کنار گذاشت، احمدرضا رادان را به فرماندهی کل پلیس انتخاب کرد

فرمانده یگان‌های ویژه در ادامه سخنان روز شنبه خود با اشاره به «آثار و پیامدهای عملیات کنترل ناآرامی‌های اخیر بر آرایش سیاسی جدید در منطقه» گفت: «همگرایی و اتحاد و انسجام بین دولت‌های منطقه در حال شکل‌گیری است.»

جمهوری اسلامی در پی اعتراضات سراسری و واکنش‌های گسترده بین‌المللی و نافرجام ماندن مذاکرات احیای برجام تاکنون که موجب تضعیف بیشتر آن شد، در یک ماه گذشته تلاش‌های جدی را برای تحکیم روابط خود با برخی متحدانش مانند چین و عادی‌سازی روابط با کشورهای منطقه و در رأس آن عربستان آغاز کرده است.

فرمانده یگان‌های ویژه نیروی انتظامی همچنین در سخنان خود از اعتراضات «زن زندگی آزادی» با عنوان «ابرفتنه» نام برد.

این در حالی است که در همین روز احمد وحیدی، وزیر کشور، تلاش کرده بود که اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» را به‌رغم ادامه‌دار شدن چند ماهه کوچک جلوه دهد.

آقای وحیدی در ادامه تلاش‌های مشابه مقامات حکومتی در ماه‌های گذشته در آغاز سال نو این اعتراضات را فقط «گرفتاری و مزاحمتی» خواند که به گفته او «دشمنان برای کشور درست کردند».

مقامات جمهوری اسلامی پیشتر اعتراضات بزرگ سال ۸۸ را «فتنه» لقب داده بودند. آنها همچنین از کلمه «اغتشاشات» برای اشاره به اعتراض‌های مدنی استفاده می‌کنند.

بر اساس گزارش سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» بیش از ۵۰۰ نفر کشته، دست‌کم ۳۰ هزار معترض بازداشت و هزاران نفر نیز مجروح شدند.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی نیز چهار معترض را پس از برگزاری «دادگاه‌های ناعادلانه» اعدام کرد.