فعالان حقوق‌بشر: آرش فروزنده را مسموم کردند و کشتند

6

منابع حقوق‌بشری در ایران گزارش داده‌اند که یک شهروند معترض به جمهوری اسلامی به نام آرش (میلاد) فروزنده، به دلیل نوشیدن محتویات یک بطری در مدت بازداشت، پس از آزادی به قتل رسیده است.

حساب توییتری دادبان، که به دست گروهی از حقوقدانان و فعالان حقوق‌بشری در ایران و خارج ایران مدیریت می‌شود، روز شنبه ۵ فروردین نوشت که آرش فروزنده که اهل آبادان بود و در تهران زندگی می‌کرد، ۱۹ اسفند به دلیل فعالیت‌های مجازی و همچنین حضور در اعتراضات خیابانی، بازداشت شد.

او از آغاز خیزش سراسری در شش ماه گذشته، در شبکه‌های اجتماعی فعال بود و علیه جمهوری اسلامی می‌نوشت. دادبان می‌گوید آرش فروزنده روز ۱۹ اسفند به دست نیروهای لباس‌شخصی و امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و پس از چند ساعت بازجویی آزاد شد.

این حساب توئیتری می‌گوید: «حین بازجویی به او یک بطری آب داده بودند و او نیز آب را نوشیده بود، اما آرش بعد از آن دچار مسمومیت شدید شد که او را مجبور کرد پیاپی به بیمارستان مراجعه کند. در کمال ناباوری آرش فروزنده در ۲۸ اسفند و در اثر همین مسمومیت جان باخت.»

سوران منصورنیا، فعال سیاسی و برادر برهان منصورنیا، از جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸ نیز درباره آرش فروزنده نوشته است: «‌چندین بار باهم هم‌صحبت شدیم و در مورد فراخوان‌ها و تجمعات با هم گپ‌وگفت داشتیم. آرش فروزنده انسانی شریف بود که در شش ماه گذشته همراه با مبارزه در کف خیابان برای زن زندگی آزادی، در دنیای مجازی هم بسیار فعال بود. همچنین چندین بار اعتصاب غذا کرد. در یک مورد برای درخواست تشکیل ائتلاف، ۱۸ روز غذا نخورد و از همه‌ روزهای اعتصابش برایم ویدیو فرستاد، که با اصرار از او خواستم اعتصابش را پایان دهد و خوشبختانه قبول کرد و زنده ماند.»

این فعال سیاسی افزود: «۱۹ اسفند آرش با من تماس گرفت و گفت نیروهای لباس شخصی او را ربوده و پس از چند ساعت بازجویی گفته‌اند که اشتباهی او را بازداشت کرده‌اند، ولی در حین بازجویی به او یک بطری آب داده بودند و او نیز آب را نوشیده بود. آرش بعد از آن دچار مسمومیت شدید شد که او را مجبور کرد پیاپی به بیمارستان مراجعه کند. در کمال ناباوری آرش فروزنده ۲۸ اسفند و بر اثر همین مسمومیت جان باخت. موضوعی که چند روز است من را در شوک فرو برده است. برای کشف حقیقت در این مورد مصمم خواهم بود و از همه دوستان آرش می‌خواهم که در این مورد هرچه می‌دانند بگویند.»

همچنین مهدی حاجتی، عضو سابق شورای شهر شیراز و فعال سیاسی ساکن آمریکا، در توییتر نوشته است: «آرش فروزنده را نیز کشتند. از رسانه‌ها درخواست دارم قتل آرش را پیگیری کنند. نام رسمی او میلاد بود و به قول خودش، مادرش سهیلا او را آرش صدا می‌کرد. او یکی از نجیب‌ترین بچه‌های این انقلاب بود که لحظه‌ای از مبارزه دست نکشید. او را ربوده‌اند و پس از آزادی فوت کرده است.»

سعید حافظی، روزنامه‌نگار نیز به نقل از «چند نفر از دوستان» آرش فروزنده و «کادر درمان بیمارستان‌های سینا و شریعتی»، مرگ مشکوک او را «قتل» خواند.

در ماه‌های اخیر، شماری از معترضان به روش‌های مشکوکی جان خود را پس از بازداشت و بازجویی از دست داده‌اند.

از جمله فرشید موسوی، جوان ۲۴ ساله‌ای که به گفته اعضای خانواده‌اش، روز ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در سلامت کامل در جریان اعتراضات مردمی در آمل در مازندران بازداشت شد و دو روز پس از آزای، یعنی روز ۲۷ آبان به کما رفت و در نهایت جان باخت. خانواده او می‌گویند آثار ضرب‌وجرح و شکستگی روی سر و بدن فرشید در زمان آزادی پیدا بود و او بر اثر شکنجه ماموران جمهوری اسلامی کشته شد.

همچنین در تازه‌ترین مورد، دو حساب کاربری «۱۵۰۰ تصویر» و «جانباختگان انقلاب ایران»، از جان‌باختن حسین آل‌علی، از معترضان «تحت تعقیب»، در روز یکم فرودین خبر داده بودند. بر اساس این گزارش‌ها، آقای آل علی که از معترضان در خیزش سراسری اخیر بود، از مدت‌ها پیش از سوی نیروهای حکومتی و به قصد بازداشت، تحت تعقیب و در خانه‌ای در بندرعباس پنهان شده بود.»