فوربس: آیا ایران با انقضای قطعنامه ۲۳۳۱ در صدد تحویل موشک بالستیک به روسیه است؟

2

نشریه فوربس با انتشار مطلبی مدعی شد که ایران منتظر لغو محدودیت زمانی تعیین شده از سوی شورای امنیت برای فروش موشک‌های بالستیک به روسیه است.

در این گزارش ضمن اشاره به حملات اخیر روسیه به زیرساخت‌های تامین انرژی اوکراین با پهپادهای ایرانی شاهد آمده است که تهران برای آنکه بتواند موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد و پهپهادهای پیشرفته‌ و مرگبارتری را در اختیار روسیه قرار دهد در انتظار پایان یافتن مهلت قطعنامه‌ای است که در پی توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

اشاره این مطلب به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که تهران را از فعالیت در زمینه ساخت و توسعه موشک‌هایی با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر و با قابلیت حمل کلاهک هسته‌‌ای و محموله‌های بیش از ۵۰۰ کیلوگرم منع می‌کند.

نویسندگان این گزارش مدعی هستند که ایران ممکن است پس از اکتبر ۲۰۲۳، زمان انقضای قطعنامه ۲۲۳۱ همزمان با از سرگیری صادرات موشکی، اقدام به فروش موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد و پهپادهای سریع‌تر و مرگبار‌تر از نمونه‌های قبلی به روسیه کند.

فوربس سپس با استناد به مطلبی که ماه دسامبر در اکسیوس منتشر شد اعلام کرد که ایران پیش‌تر تلاش کرده تا برد و وزن محموله انفجاری موشک‌های بالستیک کوتاه بردی را که به روسیه عرضه می‌کند، کاهش دهد تا بدین ترتیب مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض نکند.

گزارش فوربس در همین راستا می‌افزاید که اگر رعایت نکردن این قطعنامه می‌توانست برای ایران در صورت غافلگیری پس از فروش موشک‌های کوتاه‌برد به روسیه گران تمام شود و زمینه بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه این کشور را فراهم کند.

قطعنامه ۲۲۳۱ سال ۲۰۱۵ به عنوان بخشی از توافق هسته ای ایران با قدرت‌های جهانی بر سر برجام به تصویب رسید و به موجب آن علاوه بر لغو قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران، محدودیت‌های تسلیحاتی مشخصی را علیه این کشور وضع کرد که بخش مربوط به تسلیحات متعارف آن اکتبر سال ۲۰۲۰ به پایان رسید.

تهران به موجب این قطعنامه اما همچنان تا اکتبر سال ۲۰۲۳ از صادرات موشک‌هایی با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر و قابلیت حمل محموله‌های بیش از ۵۰۰ کیلوگرم منع شده است.

به ادعای نشریه فوربس، تهران از آن زمان انقضای محدودیت فروش سلاح‌های متعارف در اکتبر ۲۰۲۰ تاکنون صدها پهپاد انتحاری مدل شاهد-۱۳۶ به روسیه صادر کرده است و انتظار می رود در ازای آن به زودی جت‌های جنگنده سوخو۳۵ دریافت کند.

فوربس با این حال می‌افزاید که هنوز مشخص نیست که ایران موشک‌های بالستیک یا پهپادهای دوربرد مانند «آرش۲» را در اختیار روسیه قرار داده است یا خیر.

بنا به ادعایی که نویسندگان این گزارش مطرح کرده‌اند، تهران قصد دارد پیش از صادرات موشک‌های فاتح ۱۱۰ که قابلیت حمله به اهدافی تا فاصله ۳۰۰ کیلومتری را دارند دست به اصلاحاتی در ساختار این موشک‌ها بزند تا به نوعی مانع نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شود.

بنا به این گزارش تهران همچنین ارسال موشک‌های با برد ۷۰۰ کیلومتر خود موسوم به «ذوالفقار» به روسیه را تکذیب کرده است.

در این گزارش تاکید شده است که مقادیر قابل توجهی از این تسلیحات به طور بالقوه می تواند روسیه را قادر سازد تا به شکلی سیستماتیک به تخریب و انهدام شبکه برق و زیرساخت‌های حیاتی اوکراین ادامه دهد و یا حتی بر وسعت عملیات خود در این زمینه بیافزاید.

فرزین ندیمی، تحلیل‌گر مسائل دفاعی و امنیتی و عضو موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن به فوربس می‌گوید که به اعتقاد او «ایران پیش از این بند ۴ ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده است، زیرا پهپادها یا موشک‌های کروزی در اختیار روسیه قرار داده‌ که برد آنها بیش از ۳۰۰ کیلومتر هستند.»

به ادعای وی ایران ممکن است موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد را پیش‌تر در اختیار روسیه قرار داده و از این کشور خواسته باشد که فعلا و تا زمان اعتبار قطعنامه ۲۲۳۱ تنها از موشک‌هایی با برد کم‌تر از ۳۰۰ کیلومتر استفاده کند.

از سوی دیگر یک تحلیلگر مستقل روس نیز به فوربس گفته است پس از سر و صدای زیادی که استفاده روسیه از پهپادهای شاهد در غرب به راه انداخت، «تحویل موشک‌های کوتاه‌برد به روسیه از سوی ایران حتی پس از اکتبر ۲۰۲۳» غوغایی واقعی به پا خواهد کرد و برای مسکو بسیار دشوار خواهد بود اگر بخواهد استفاده از این موشک‌ها را پنهان کند.