قاچاق سوخت ایران به پاکستان با دخالت ۹۰ مقام دولتی و ۲۹ سیاستمدار پاکستانی

3

سازمان اطلاعات مدنی پاکستان دوشنبه، ۱۱ سپتامبر  (۲۰ شهریور)، در گزارشی از قاچاق سوخت از ایران به پاکستان، اعلام کرد که علاوه بر دلالان، ۹۰ مقام دولتی و ۲۹ سیاستمدار نیز در این روند دخیل‌اند.

به گزارش «بیزینس ریکوردر»، به دلیل قاچاق بیش از ۲.۸۱ میلیارد لیتر سوخت از ایران به پاکستان، دولت این کشور با ۶۰ میلیارد روپیه (حدود ۲۰۰ میلیون دلار) ضرر مواجه می‌شود.

در گزارش سازمان اطلاعات مدنی پاکستان از قاچاق سوخت و دلار که به دفتر نخست‌وزیری ارائه شده، آمده است که از درآمدهای حاصل از قاچاق سوخت از ایران، تروریست‌ها استفاده می‌کنند. اما مشخص نیست که منظور تنظیم‌کنندگان این گزارش از گروه‌هایی تروریستی در پاکستان، چه گروه‌هایی است.

بر اساس این گزارش، ۹۹۵ جایگاه پمپ‌بنزین در سراسر پاکستان به فروش سوخت (بنزین و گازوئیل) ایران مشغول‌اند.

این گزارش همچنین فاش کرده است که کامیون‌های حامل سوخت‌ شرکت نفت دولتی پاکستان نیز در حمل‌ونقل سوخت قاچاق ایران دخیل‌اند. در این گزارش آمده است که سوخت ایران با خودروهای ایرانی (خودروهای زامیاد)  قاچاق و به پاکستان منتقل می‌شود و دست‌کم ۷۶ دلال در مجاورت مرز در طرف پاکستان، به فروش این سوخت‌ها‌ مشغولاند.

بخشی از این گزارش همچنین به قاچاق ارز اختصاص دارد و در آن آمده است که در پاکستان، مجموعا ۷۲۲ دلال ارز در تجارت حواله هندی فعالیت دارند و ۲۰۵ تن از آنان در پنجاب، در این حوزه کار می‌کنند. در خیبر پختونخوا ۱۸۳ دلال، و در سند نیز ۱۷۶ دلال در تجارت حواله‌‌ای پاکستانی کار می‌کنند.

در این گزارش آمده است که دولت موقت فدرال و دولت‌های استانی، سرکوب سراسری عناصری را که در احتکار گسترده دلار و سایر کالاها دخیل‌اند، آغاز کرده است.

پیش از این نیز رویترز به نقل از انجمن فروشندگان سوخت پاکستان  گزارش داده بود که تا ۳۵ درصد گازوئیل فروخته‌شده در این کشور جنوب آسیا، غیرقانونی از ایران وارد می‌‌شود.

این انجمن گفته بود که پیش‌تر، قاچاق سوخت به استان بلوچستان پاکستان محدود می‌شد، اما اینک به سایر نقاط کشور نیز سرایت کرده است.

بر اساس یادداشتی رسمی که رویترز آن را مشاهده کرده است، وزارت انرژی پاکستان در آوریل سال جاری میلادی از نیروهای امنیتی این کشور خواسته بود که از قاچاق سوخت از ایران جلوگیری کنند.

قیمت سوخت در یک سال گذشته در پاکستان ۱۰۰ درصد افزایش یافته است و دولت با افزایش قیمت سوخت، می‌کوشید کمک ۱.۱ میلیارد دلاری صندوق بین‌‌المللی پول را دریافت کند.