قتل مرموز افسر پلیس دولت پیشین افغانستان در ایران

1

رفیع سرداری، افسر پلیس دولت پیشین افغانستان که پس از سقوط دولت به دست طالبان، به ایران مهاجرت کرده بود، روز یکشنبه، ۱۱ دی‌ (یکم ژانویه ۲۰۲۳)، از خانه‌اش در محله اسلام‌شهر تهران ناپدید شد. خانواده او دو روز بعد، سه‌شنبه، ۱۳ دی، جسد سلاخی‌شده این افسر جوان را در اداره پلیس شهر تهران پیدا کردند. پلیس هنوز گزارشی از جزئیات این واقعه ارائه نداده است.

فرحناز حیدری، عضو خانواده رفیع سرداری، به ایندیپندنت فارسی گفت که او پیش از بازگشت طالبان به قدرت، افسر پلیس فرودگاه مزارشریف بود که با به قدرت رسیدن طالبان، از ترس انتقام‌جویی این گروه، با خانواده‌‌اش به ایران مهاجرت کرد. او افزود: «رفیع در تهران بنایی می‌کرد و هیچ‌گونه خصومت شخصی یا خانوادگی با کسی در ایران نداشت.»

این عضو خانواده مقتول گفت که رفیع سرداری روز یکشنبه از خانه بیرون رفت و زمانی که تا شامگاه دوشنبه برنگشت، خانواده او با پلیس تماس گرفتند و سپس صبح سه‌شنبه، پلیس اطلاع داد که جسد او یافت شده است. فرحناز گفت: «جسد رفیع به طرز وحشتناکی هدف حمله چاقو قرار گرفته و به دلیل خونریزی شدید بلافاصله جان باخته است.» او افزود که جسد رفیع پس از تماس یک چوپان با اداره پلیس، در گودالی در حومه شهر پیدا شده است.

هنوز علت و انگیزه قتل این افسر جوان مشخص نیست. خانواده مقتول می‌گویند که هنوز موفق نشده‌اند جسد او را از پلیس تحویل بگیرند، و پلیس هنوز هیچ گزارشی از جزئیات واقعه و انگیزه قتل این جوان ارائه نداده است.

رفیع سرداری ۲۱ سال داشت و در حکومت پیشین افغانستان، دو سال افسر پلیس بود.

همزمان با قتل این افسر پلیس پیشین، رسانه‌های داخلی ایران از کشته شدن سه کارگر افغان در استراحتگاه یک معدن در شهر یزد ایران خبر دادند. هویت قربانیان هنوز مشخص نیست. رسانه‌های ایرانی اعلام کردند که که این افراد در پی وقوع حادثه آتش‌سوزی در استراحتگاه، جان باخته‌اند.

با افزایش هر روزه شمار مهاجران افغان در ایران و پاکستان، آمار قتل‌های مرموز، آدم‌ربایی و دیگر جرایم جنایی در میان آن‌ها نیز رو به افزایش است. چندی پیش در آغاز اعتراضات سراسری در ایران، سازمان عفو بین‌الملل، کشته شدن دو نوجوان افغان را به دست نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران تایید کرد. گفته شد که این دو نوجوان به دلیل همکاری با معترضان در جریان اعتراضات، هدف شلیک گلوله قرار گرفته‌اند.

علاوه بر این، گزارش‌هایی نیز از ربودن فرزندان مقام‌های دولت پیشین افغانستان و سرقت منازل آن‌ها در شهرهای مختلف ایران گزارش شده است.

در همین حال، مهاجران افغان در ایران می‌گویند که آمار مرگ‌‌و‌میر به دلایل مختلف نیز در میان کارگران افغان افزایش یافته است، اما بیشتر این موارد به دلیل دسترسی نداشتن خانواده‌های این افراد به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، پنهان می‌ماند. یک منبع خبری به ایندیپندنت فارسی گفت که روزانه تعدادی جسد که اغلب به افراد جوان تعلق دارند و کالبدشکافی شده‌اند، از مرز ایران وارد افغانستان می‌شود و خانواده‌های درگذشتگان، اجساد را در مرز تحویل می‌گیرند.