قطعی گاز و تعطیلی در ایران؛ وعده صادرات برق و گاز به لبنان

Screen Shot 2023-01-15 at 12.10.31 PM

ایران، دومین کشور دارای بیشترین منابع گازی در جهان، زمستان امسال به دلیل سیاست‌های جمهوری اسلامی، زمستان سختی را پشت سر می‌گذارد. قطعی گاز در نقاط مختلف ایران زندگی روزمره را از آنچه بود، سخت‌تر کرده و پایتخت ایران برای جلوگیری از مصرف گاز در ادارات تعطیل شده است. مدارس استان‌های مختلف هم بسته شده‌اند و دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل مانند روزهای کرونا به اپلیکیشن شاد بازگشته‌اند؛ پلتفرمی که در روزهای همه‌گیری ویروس کرونا جایگزین کلاس‌های حضوری بود و این روزها دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل بار دیگر به آن متوسل شده‌اند.

در حالی که سایت وزارت ارتباطات صبح یکشنبه اعلام کرد که با وجود برودت هوا، شبکه ارتباطی سراسری با کیفیت بالا در دسترس کاربران قرار دارد و میلیون‌ها کاربر بدون مشکل در حال استفاده از شبکه ارتباطی‌اند، تیم فنی سامانه شاد از بروز اختلال در زیرساخت‌های فنی این سامانه خبر داد.

با حضور دولت ابراهیم رئیسی در راس قدرت، کاهش پهنای باند اینترنت و تقویت نشدن آن در دستور کار قرار گرفت. اکنون با قطعی گاز در ایران، دورکاری و آموزش از راه دور بار دیگر افزایش یافته و ترافیک اینترنت نیز در راستای با آن، روند افزایشی پیدا کرده است؛ اما با تضعیف اینترنت در دست‌کم یک سال گذشته و همچنین ساختار ضعیف پلتفرم‌های داخلی خیلی از این کارها با اختلال روبرو شد‌ه‌اند. با این حال وزارت ارتباطات که گویی در دنیای دیگر سیر می‌کند، اعلام کرده که «خوشبختانه شبکه ارتباطی سراسری با کمترین مشکلی مشغول به ارائه خدمات‌ است».

تیم فنی و پشتیبانی شبکه شاد در کانال رسمی اطلاع‌رسانی این شبکه اعلام کرده که در زیرساخت‌های فنی مربوط به این سامانه  اختلال مختصری به وجود آمده و به تاخیر در ارسال و دریافت پیام‌ها در این شبکه منجر شده است. این تیم همچنین از تلاش برای رفع این اختلال خبر داد و برای تشکیل کلاس‌های نوبت عصر مدارس توصیه‌هایی ارائه کرد. همچنین اعلام کرد که از ساعت ۲۰ روز یکشنبه نسخه جدید این اپلیکیشن با رفع ایراد‌های نسخه کنونی، در دسترس خواهد بود.

دیجیاتو نیز در گزارشی اعلام کرد برخی از مدارس دانش‌آموزان را به تشکیل حساب کاربری در سایر پیام‌رسان‌های بومی مجاب کرده‌اند تا بتوانند کلاس‌ها را در این پلتفرم‌ها برگزار کنند؛ اما این پلتفرم‌ها هم مناسب تشکیل کلاس نیستند و برخی مدارس از والدین خواسته‌اند که به صورت آفلاین با فرزندان خود دروس را تمرین کنند.

بنابراین هرچند برخی در ایران از واژه تعطیلی برای مدارس استفاده نمی‌کنند و آن را آنلاین شدن کلاس‌ها عنوان کرده‌اند، با اختلال در شبکه شاد، مدارس رسما تعطیل شده‌اند.

تعطیلی ادامه دارد

قرارگاه مدیریت جهادی گاز گیلان اعلام کرد که مدارس و دانشگاه‌های استان گیلان تا آخر هفته غیرحضوری‌ و ساعات کاری ادارات محدود شده‌اند. بر اساس این اطلاعیه، ساعت کاری ادارات تا روز چهارشنبه ۲۸ دی ساعت ۸:۳۰ دقیقه و پایان آن ۱۲:۳۰ دقیقه خواهد بود. فعالیت‌های آموزشی هم غیرحضوری است و فقط امتحان‌های دانشگاه‌ها و پایه دوازدهم در مدارس در مدت زمان و مکان محدود برگزار می‌شود.

شهر تهران نیز فعلا تا روز دوشنبه تعطیل خواهد ماند. تعطیلی که برای جلوگیری از قطعی گاز و برق اجتناب‌ناپذیربه نظر می‌رسد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، با اشاره به سرمای سراسری در ایران و بحران گاز، از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرد و باز هم از مردم خواست خودشان این مشکل را حل کنند: «درخواست ما این است که مردم خودشان به خودشان یاری برسانند که از این سرما آسیب نبینند.»

وزیر نفت نیز از رئیس خود تشکر کرد و اعلام کرد که دستور رئیس‌جمهوری برای تعطیلی شهر تهران به تامین گاز کمک بزرگی کرد و در این مدت نزدیک به ۲.۵ میلیون مترمکعب کاهش مصرف ثبت شد. از روز شنبه در برخی نقاط جنوب استان خراسان رضوی نیز قطعی گاز گزارش شد و دولت اعلام کرد که بین مردم ای مناطق بخاری نفتی و گازی توزیع کرده است.

بازگشت به صف‌ نفت

با قطعی گاز و برق، نفت تنها چاره بسیاری از مردم برای مقابله با سرمای زمستان است. ویدیوها از شهرهای مختلف تلاش‌ها و صف‌های مردم را برای به دست آوردن نفت و گاز مایع نشان می‌دهد. تصاویری هم از تلاش مردم برای پرکردن گاز پیک‌نیکی در سبزوار در رسانه‎‌‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن، بعضی ساکنان این شهر به دنبال افت فشار و قطعی گاز در برخی محلات با حضور در میدان کارگر و اسلام آباد سبزوار در حال پر کردن پیک‌نیکی و کپسول گاز برای تامین حداقل‌های موردنیاز پخت‌وپزند.

تصاویر از بجنورد هم صف مردم برای خرید نفت را نشان می‌هد. در تربت جام و مشهد نیز وضعیت همین است. در یکی از این ویدیوها، ساکنان روستای یاقوتین از توابع تربت‌جام در استان خراسان رضوی در صفی طولانی منتظر نفت‌اند.

با افزایش این صف‌ها، جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس، از وزیر نفت انتقاد کرد و گفت: «چرا مردم نجیب و خوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان، کرمان، آذربایجان غربی و کردستان کمترین میزان برخورداری از گاز خانگی را دارند و از طرفی در فصول سرما و گرما باید برای دریافت سوخت مصرفی در صف‌های طولانی بمانند و متحمل زحمت شوند؛ این چه عدالتی است؟»

او به سیاست‌های نادرست این وزارتخانه در تامین گاز مصرفی اشاره کرد و افزود: «جواب دهید چرا به جای تامین گاز مصرفی داخل باید بیشتر گرایش به صادرات داشته باشید. پاسخ بدهید چرا سالیانه میلیون‌ها مترمکعب گاز را در فلرها می سوزانید ولی این گاز را از مردم کشور دریغ می‌کنید؟»

چراغی که به لبنان، سوریه و عراق روا است، به خانه حرام است؟

در میان تمامی این مشکلات، مقام‌های جمهوری اسلامی برای ارسال سوخت به عراق و لبنان اعلام آمادگی کردند. اتفاقی که چندی پیش نیز رخ داد و هم‌زمان با بحران سوخت در لبنان، جمهوری اسلامی کانتینرهای رایگان بنزین را به حزب‌الله لبنان پیشکش کرد. در واکنش به این اتفاق، محسن رفیق در یادداشتی که روزنامه همدلی آن را منتشر کرد، با اشاره به اینکه امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه پس از ارائه وعده‌وعیدهای مملو از انرژی و سوخت و گاز به مسئولان لبنانی، بیروت را ترک کرد، نوشت: «وزیر امور خارجه ایران با پیشنهاد صادرات گاز و سوخت به کشورهای همسایه سفر می‌کند و این پیشنهاد بدون تردید تعجب مردم سرزمینش را بیشتر می‌کند.»

محسن رفیق ادامه داد: «مسئولان ایرانی در تابستان و پاییز امسال از زمستان سخت اروپا سخن گفتند اما مشخصا برای زمستان سخت ایران و حل مشکل ناترازی گاز آن برنامه‌ای نداشتند.»

امیرعبداللهیان چندی پیش نیز در دیداری با همتای پاکستانی خود در مورد صادرات گاز و برق ایران به این کشور گفت‌وگو کرد. روزنامه الوطن سوریه هم خبر داد که در سطح وزرای نیروی دو کشور گفت‌وگوهایی برای ایجاد نیروگاه‌های برق در سوریه انجام شده است.

در یادداشت روزنامه همدلی، با اشاره به صحبت‌های امیرعبداللهیان آمده است: «ما در حال حاضر بیش از دو هزار مگاوات برق به عراق صادر می‌کنیم و متخصصان ایرانی به‌زودی فاز نهایی نیروگاه برق سه هزار مگاواتی بصره در جنوب عراق را راه‌اندازی می‌کنند. ما آمادگی داریم این تجربه را در لبنان نیز تکرار کنیم.»