قیمت متوسط هر مترمربع خانه در تهران طی یک ماه بطور متوسط «یک میلیون تومان افزایش یافت»

11

بانک مرکزی ایران در تازه‌ترین گزارش خود درباره وضعیت معاملات مسکن در تهران، از افزایش متوسط یک میلیون تومانی یک متر مربع خانه در پایتخت طی یک ماه خبر داده است.

بر اساس این گزارش در مرداد ماه امسال متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران، ۴۲ میلیون و ۷۳۰ هزار اعلام شده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۲/۵ و ۳۸ درصد افزایش یافته است.

مرداد ماه پارسال قیمت هر متر مربع خانه معامله شده در تهران کمتر از ۳۱ میلیون تومان بود.

بانک مرکزی ایران در گزارش اخیر خود به افزایش قیمت اجاره هم اشاره کرده؛ در مرداد ماه ۱۴۰۱ نرخ اجاره بها نسبت به مرداد ۱۴۰۰ در تهران و کل مناطق شهری ایران به ترتیب ۴۵/۲ و ۵۰/۶ درصد بالاتر رفته؛ هرچند که آمارهای غیر رسمی و بنگاه‌های معاملات مسکن از ارقام بالاتری سخن می‌گویند.

از دلایل اصلی افزایش قیمت‌ مسکن در ایران نامتوازن بودن عرضه و تقاضاست و ساخت مسکن متناسب با نیاز بازار نیست. از همین رو، قیمت مسکن در ایران در بسیاری از مناطق طی سال‌های اخیر چند برابر شده است.

گرانی مسکن در ایران در حالی ادامه دارد که ابراهیم رئیسی در جریان مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود در چهار سال ریاست جمهوری خود چهار میلیون خانه بسازد؛ وعده‌ای که اخیرا هم آن را تکرار کرد.