لاوروف: عضویت ایران در پیمان شانگهای تایید می‌شود

6

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت که عضویت جمهوری اسلامی ایران در پیمان شانگهای به‌زودی تایید می‌شود.

لاوروف روز جمعه ۳۰ ژوئن (۹ تیر)، در سخنانی که در مراسم افتتاحیه مرکز سازمان همکاری شانگهای‌ در مسکو ایراد کرد، گفت: «در جلسه سران کشورهای عضو سازمان در چهارم ژوییه، عضویت کامل ایران تایید خواهد شد.»

سازمان همکاری شانگهای نهادی امنیتی، اقتصادی، و سیاسی و متشکل از چین، روسیه، هند، پاکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، و تاجیکستان است.  مقر این سازمان در چین است.

جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر مناسبات دیپلماتیک با کشورهای دوست و مخالفانش را گسترش داده است تا بتواند با بهبود مناسبات اقتصادی و همچنین نمایش قدرت، از انزوای خود بکاهد.

جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر برای عضویت در پیمان شانگهای تقاضا داده بود و اکنون امیدوار است که عضویتش در این گروه بین‌المللی عاری از اعضای غربی به‌سرعت پیش برود.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در سپتامبر ۲۰۲۲ به تاشکند سفر کرد تا در نشست سازمان همکاری شانگهای شرکت کند. در آن زمان، مقام‌های ایرانی گفتند که قرار است عضویت کامل ایران در این پیمان بررسی شود.

بلاروس که حامی شاخص کرملین است نیز خواستار عضویت در پیمان شانگهای شده است. لاوروف در سخنان اخیرش در روز جمعه گفت که در نشست مجازی هفته آینده، روند عضویت بلاروس در آن گروه نیز آغاز می‌شود.

همچنین، پیش‌تر کابینه عربستان سعودی مشارکت آن کشور در سازمان همکاری شانگهای را تایید کرده بود. عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹ درخواست کرده بود که در جایگاه «طرف گفت‌وگو» در این سازمان پذیرفته شود. این درخواست در سال ۲۰۲۱ تایید و یک سال بعد اجرایی شد.