آلمان تائید حکم اعدام جمشید شارمهد توسط قوه قضائیه ایران را «غیرقابل قبول» خواند

۰۶

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه تصمیم دیوان عالی ایران مبنی بر تائید حکم اعدام جمشید شارمهد، شهروند ایرانی-آلمانی را «غیرقابل قبول» خواند.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه ایران ساعاتی قبل از آن از تائید حکم اعدام جمشید شارمهد خبر داده بود. وی گفته بود: «بر اساس آخرین گزارش‌های واصله حکم فرد مورد نظر در دیوان عالی کشور ابرام شده است و پس از ابلاغ به دادگاه و اقدامات قانونی که در مرحله موضوع نظر دیوان عالی کشور صورت خواهد پذیرفت اقدامات اجرایی متعاقباً صورت خواهد گرفت که اطلاع رسانی خواهیم کرد.»

قوه قضائیه ایران دو ماه پیش جمشید شارمهد را که با اتهام «افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی» روبرو شده بود به اعدام محکوم کرد.

تائيد محکومیت جمشید شارمهد غیرقابل قبول است. ما ایران را به تجدیدنظر فوری در این تصمیم خودسرانه فرا می‌خوانیم.

آنالنا بربوک
وزیر خارجه آلمان

جمشید شارمهد، ۶۸ ساله، تابستان سال ۱۳۹۹ بازداشت شده بود. محمود علوی، وزیر وقت اطلاعات ایران در آن زمان از بازداشت این شهروند ایرانی-آلمانی در جریان ««یک عملیات پیچیده» سخن گفته بود.

 وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «تائيد محکومیت جمشید شارمهد غیرقابل قبول است. ما ایران را به تجدیدنظر فوری در این تصمیم خودسرانه فرا می‌خوانیم.»

آنالنا بربوک همچنین تاکید کرد که جمشید شارمهد از روند «دادرسی منصفانه» محروم بود. وزیر خارجه آلمان افزود که سفیر این کشور در ایران سفر رسمی خود را نیمه‌ تمام خواهد گذاشت تا به تهران بازگردد و مراتب اعتراض برلین را به مقام‌های ایران اعلام کند.

رسانه‌های ایران پیش از این جمشید شارمهد به عنوان «سرکرده گروه تروریستی تندر» یاد کرده بودند. جمشید شارمهد به دست داشتن در بمبگذاری در حسینیه سیدالشهدای شیراز در سال ۱۳۸۷ متهم شده بود. انفجار در این حسینیه ۱۴ کشته بر جای گذاشت.

آلمان پیش از این در واکنش به صدور حکم اعدام جمشید شارمهد دو دیپلمات ایرانی را اخراج کرده بود. ایران نیز برای مقابله به مثل دو دیپلمات آلمانی را اخراج کرد.