مجوز مجلس برای فروش نفت به اشخاص، بسیج از پرداخت انشعاب خدمات شهری معاف شد

03

نمایندگان مجلس ایران در ادامه رسیدگی به بودجه سال ۱۴۰۲ خورشیدی، بخش‌هایی از آن را تصویب کردند و از جمله به بسیج معافیت از پرداخت حق انشعاب خدمات شهری دادند و همین طوی مجوزی برای فروش نفت به اشخاص از طریق دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفتند.

در جلسه چهارشنبه، ۱۰ اسفند، نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجوز دادند که صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشگری و تامین اجتماعی از طریق شرکت ملی نفت ایران، نفت و فرآورده‌های گازی بفروشند.

بنا به این مصوبه، «نفت خام و میعانات گازی صادراتی به اشخاص معرفی شده توسط دستگاه های اجرائی و صرفاً پس از تأیید اشخاص توسط وزارت نفت» بنا به قیمت روز فروخته خواهد شد.

سال گذشته نیز مجلس مجوزهای ویژه‌ای برای فروش نفت از طریق نهادهای حکومتی در نظر گرفت و نیروهای مسلح مجوز فروش ۴.۵ میلیارد یورو نفت را گرفتند.

مطابقه لایحه بودجه پیشنهادی، دولت ایران ارزیابی کرده که با متوسط فروش ۱.۴ میلیون بشکه در روز، با نرخ میانگین هر بشکه ۸۵ دلار، و با احتساب نرخ تسعیر دلار ۲۳ هزار تومانی، ۶۰۳ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی داشته باشد. نرخ هر بشکه نزدیک به نرخ اخیر فروش نفت ایران بوده است، اما اطلاعات دقیقی از میزان فروش روزانه نفت ایران در دست نیست.

معافیت برای بسیج همزمان با عقب‌نشینی از معافیت خانه‌های لوکس

به گزارش ایسنا در بخش دیگری از رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۲، سازمان شبه‌نظامی بسیج در همه سطوح از پرداخت حق انشعاب خدمات شهری معاف شده است.

به این ترتیب کلیه رده‌های سازمان بسیج مستضعفین، اعم از پایگاه‌ها، حوزه‌ها یا نواحی بسیج، از پرداخت انشعاب برق، گاز، آب، فاضلاب و عوارض شهرداری معاف خواهند شد.

نمایندگان مجلس همچنین از یک مصوبه قبلی خود در اعطای معافیت مالیاتی به خانه‌های لوکس عقب‌نشینی کردند.

در جلسه علنی مجلس وضع مالیات بر خانه‌ها و باغ‌ویلاهایی که بیش از ۲۰ میلیارد تومان ارزش گذاری شده باشند، تصویب شد.

پیشتر در مجلس با پیشنهاد مالیات بر خانه‌های لوکس مخالفت شد، از جمله با این توجیه که چنین مالیاتی می‌تواند باعث افزایش اجاره‌ها شود.

آن مصوبه موجی از انتقاد را از مجلسی که خود را «انقلابی» و حامی طبقات فرودست معرفی می‌کند برانگخیت.

در مصوبه جدید در عین موافقت بر وضع مالیات دو دهم درصدی بر خانه‌های لوکس، مالکانی که فقط دارای یک خانه مسکونی هستند که در ده سال اخیر تغییر مالکیت داشته و همچنین خانه‌های لوکس و باغ‌ویلاهای در حال ساخت از مالیات معاف هستند.