مذاکرات هسته‌ای؛ در سال ۱۴۰۲ چه سرنوشتی در انتظار برجام است؟

9

سال ۱۴۰۱، سال خوبی برای مذاکرات هسته‌ای و برجام نبود. نه تنها در این سال مذاکرات به نتیجه نرسید، بلکه مجادله ایران و آژانس در مقاطعی از سال رنگ و روی تنشی سیاسی به خود گرفت و حتی قطعنامه‌‌هایی نیز علیه ایران در شورای حکام آژانس صادر شد.

اما در آخرین ماه سال گذشته، تحولاتی رخ داد که برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، به شکل قابل ملاحظه‌ای از سطح تنش میان ایران و آژانس کاست. در پی مسافرت دو روزه ۱۲ و ۱۳ اسفند رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، لحن او نسبت به حکومت ایران بطور مشهودی تغییر کرد.

پیش از آن، در مواردی لحن آقای گروسی علیه ایران، ابعاد انتقادی گاه بسیار شدید در خود داشت. در یکی از بارزترین موضع گیری‌‌ها، گروسی طی گزارشی به شورای حکام آژانس در شهریور ماه گذشته، اعلام کرد: «آژانس در موقعیتی نیست که اطمینان دهد برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح‌آمیز است.»

اشاره گروسی متوجه عدم شفاف‌سازی موضوع پیدا شدن ذرات تغییر شکل یافته اورانیوم در سه سایت اعلام نشده، توسط جمهوری اسلامی بود. در این رابطه حکومت ایران بر وجود توطئه از سوی اسرائیل پا می‌فشرد و اصرار داشت که همه فعالیت‌های هسته‌ای بر اساس پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای است.