مرد سوم انتخابات ترکیه برای دور دوم رای‌گیری از اردوغان حمایت کرد

01

سنان اوغان که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در جایگاه سوم قرار گرفت روز دوشنبه به طور رسمی از رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری این کشور برای دور دوم انتخابات حمایت کرد. دور دوم انتخابات ترکیه روز یکشنبه برگزار خواهد شد.

آقای اوغان، ۵۵ ساله از حزب راست افراطی ضدمهاجر حمایت می‌کند و در دور اول انتخابات که روز ۱۴ می برگزار شد توانست ۵.۱۷ درصد آرا را به دست آورد و اکنون از گردونه رقابت خارج شده است. او می‌تواند کلید پیروزی در دور دوم انتخابات باشد.

سنان اوغان با اشاره به ائتلاف تحت رهبری اردوغان که شامل احزاب ملی‌گرا و اسلام‌گرا است، گفت: «اعلام می‌کنم که از آقای رجب طیب اردوغان، نامزد ائتلاف مردمی، در دوم انتخابات حمایت خواهیم کرد. ما معتقدیم که تصمیم ما، تصمیم درستی برای کشور و ملت ما خواهد بود.»

رئیس‌جمهوری ترکیه در دور اول رای‌گیری ۴۹.۵ درصد آراء را به دست آورد. در مقابل میزان آرای کمال قلیچداراوغلو، نامزد مشترک مخالفان دولت ۴۴.۹ درصد بود.

حزب حاکم عدالت و توسعه اردوغان و متحدان ملی‌گرا و اسلام‌گرای آن، اکثریت ۶۰۰ کرسی پارلمان را حفظ کرده‌اند. تحلیلگران بر این باور هستند که این امر شانس اردوغان را برای انتخاب مجدد افزایش می‌دهد، زیرا رای دهندگان به احتمال زیاد به او رای می‌دهند تا از عدم انسجام بین رئیس‌جمهوری و دولت جلوگیری کنند.

آقای اوغان هم اکثریت پارلمانی اردوغان را دلیل این تصمیم خود عنوان کرده است. او گفت: «این مهم است که رییس جمهوری جدید همسو با رهبری مجلس هم باشد. از طرفی ائتلاف قلیچداراوغلو نتوانست موفقیت کافی در برابر اتحاد مردمی که ۲۰ سال در قدرت است از خود نشان دهد و نتوانست چشم‌اندازی را ایجاد کند که بتواند ما را در مورد آینده متقاعد کند.»

حمایت سنان اوغان از رجب طیب اردوغان، چند روز پس از آن صورت گرفت که او یک دیدار غیرمنتظره با رئیس‌جمهوری ترکیه در استانبول داشت. پس از این جلسه یک ساعته، هیچ بیانیه‌ای صادر نشد.

آقای اوغان رای آن دسته از رای‌دهندگان را به دست آورده بود که سیاست‌های رجب طیب اردوغان را تایید نمی‌کردند اما در عین حال نمی‌خواستند از کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب اصلی اپوزیسیون حمایت کنند.

تحلیلگران می‌گویند که علیرغم تائید سنان اوغان، امکان دارد که حامیان او در دور دوم از رجب طیب اردوغان حمایت نکنند. برخی از آرای سنان اوغان ممکن است به سمت کمال قلیچداراوغلو برود و حتی ممکن است برخی از آنها برای دور دوم رای ندهند. در عین حال حزب ضدمهاجر که از سنان اوغان حمایت کرده بود، هنوز اعلام نکرده که سمت کدامیک از دو نامزد در دور دوم خواهد ایستاد.

آقای اوغان هفته گذشته در گفتگو با رسانه‌های ترکیه شرایط خودش را برای حمایت از نامزدهای انتخابات مطرح کرده بود؛ از جمله اتخاذ موضعی سرسختانه علیه حزب کارگران کردستان یا پ.کا.کا و تعیین جدول زمانی برای اخراج میلیون‌ها پناهنده، از جمله نزدیک به ۳.۷ میلیون پناهنده سوری. در همین حال رجب طیب اردوغان در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفته بود که در برابر چنین خواسته‌هایی تسلیم نمی‌شود.

در تلاشی آشکار برای تحت تاثیر قراردادن رای دهندگان ناسیونالیست، کمال قلیچداراوغلو لحن خود را هفته گذشته جدی‌تر کرد و قول داد که در صورت پیروزی در انتخابات، پناهندگان را به کشورهایشان برگرداند. او همچنین هرگونه مذاکره صلح با پ.کا.کا را منتفی اعلام کرد.