مسمومیت‌های زنجیره‌ای؛ گزارش‌ها از مسمومیت دانش‌آموزان در شهریار، بندرگناوه، اشنویه، شاهین‌شهر، آمل و تبریز

004

مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان در ایران در سه‌شنبه بیست‌و‌دومین روز فروردین تداوم یافته و گزارش‌ها از بروز مسمومیت در چند شهر مختلف حکایت دارد.

بر اساس ویدئو و تصاویری دریافتی تا زمان نگارش این خبر، دانش آموزان در شهرهای شهریار، بندرگناوه، اشنویه، آمل، شاهین‌شهر و تبریز دچار مسمومیت شده‌اند.

از شهریار در نزدیکی تهران، ویدئویی به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده که بر اساس آن گفته می‌شود ساعاتی پیش در یکی از مدرسه‌های دخترانه این شهر «گاز زده‌اند.»

در این ویدئو توضیح داده می‌شود که نیروی انتظامی در محل حاضر شده اما از آمبولانس خبری نیست.

ویدئوی منتشر شده از شاهین شهر اصفهان والدین دختران دانش‌آموز را نشان می دهد که سراسیمه در اطراف مدرسه در حال تلاش برای پیدا کردن راهی برای کمک به فرزندان خود هستند.

حضور نیروی انتظامی در یکی از مدارس شاهین شهر که دانش آموزان در آن مسموم شدند

منبع تصویر، UGC

توضیح تصویر، حضور نیروی انتظامی در یکی از مدارس شاهین شهر که دانش آموزان در آن مسموم شدند
مسمومیت در مدرسه ای در شاهین شهر

منبع تصویر، UGC

توضیح تصویر، مسمومیت در مدرسه ای در شاهین شهر. در تصاویر والدین دانش آموزان دیده می شوند که سراسیمه در اطراف مدرسه به دنبال کمک به فرزندان خود هستند

تصاویر دریافتی دیگری از شاهین‌شهر نشان می‌دهد که آمبولانس جلوی مدرسه‌ دیگری که دانش‌آموزان در آن دچار مسمومیت گزارش شدند، توقف کرده است.

ویدئویی هم از اعتراض به مسمومیت دانش‌آموزان در آمل منتشر شده است. امیرحسین میراسماعیلی، روزنامه‌نگار، که این ویدیو را منتشر کرده در توضیح آن نوشته که «مادران کودکان مسموم‌شده، در حیاط اداره آموزش‌وپرورش بر سر یک آخوند و مدیران این اداره فریاد می‌زنند و خواستار پاسخگویی آنها در قبال حملات شیمیایی هستند».

دختران دانش‌آموز در شهرهای تهران، ارومیه، کرج و خوی نیز روز گذشته دچار مسمومیت شده بودند.

اجازه نشان دادن محتوای Instagram را می دهید؟

این مطلب شامل محتوایی از Instagram است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Instagram را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی “موافقت و ادامه”‌کلیک کنید.

پایان پست Instagram, 1

همزمان دانشگاه تهران اعلام کرده است که اوایل بامداد امروز به وقت محلی، «استشمام بویی شبیه رنگ ناشی از رنگ‌آمیزی خطوط کف خیابان‌، موجب ایجاد علائم ناراحتی تنفسی از جمله سوزش در گلو در دانشجویان خوابگاه دانشجویی ۱۳ آبان شد.».

بر اساس این گزارش اتوبوس اورژانس با حضور در محل، به بررسی وضعیت دانشجویانی که احساس سوزش در بینی یا گلو داشتند، پرداخت» و «یک نفر به‌دلیل شوک ناشی از اضطراب به بیمارستان، منتقل و ساعاتی بعد مرخص شد».

اجازه نشان دادن محتوای Instagram را می دهید؟

این مطلب شامل محتوایی از Instagram است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Instagram را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی “موافقت و ادامه”‌کلیک کنید.

پایان پست Instagram, 2

اولین موارد مسمومیت دانش آموزان که عمدتا دختران هستند، اوایل زمستان سال گذشته گزارش شد اما با گذشت بیش از سه ماه از این وقایع، مقام‌های جمهوری اسلامی گزارشی درباره علل حادثه، نمی دهند.

روز گذشته محمدحسن آصفری، نماینده مجلس در ایران گفته بود که «دستگاه‌های امنیتی نتوانسته‌اند سرنخ‌های اصلی مسمومیت‌ها را به دست آورند» و به گفته او وزارت بهداشت هم هنوز نوع دقیق مسمومیت را مشخص نکرده است.

سرتیپ مجید میراحمدی معاون امنیتی-انتظامی وزارت کشور این مسمومیت‌ها را به «تمارض و شیطنت» بعضی از دانش‌آموزان نسبت داده است.

سرتیپ میراحمدی روز گذشته گفته بود که «چند موردی که در سال جدید پیش آمد که بسیار محدود بود، تمارض و شیطنت برخی از دانش‌آموزان برای تعطیلی کلاس‌ها و مدارس بوده است؛ البته اعلام شد که حتماً برخوردهای انضباطی جدی با این افراد صورت گیرد.»

.

گروهی از کسبه و شهروندان در شهر سقز در استان کردستان روز گذشته در اعتراض به آنچه که «حمله شیمیایی» به مدارس دخترانه خواندند، اعتصاب و مغازه هایشان را تعطیل کردند.

آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران اواخر سال گذشته مسومیت دانش آموزان را «جنایت بزرگ» خوانده بود.

رسانه های ایرانی گفتند که آقای خامنه‌ای بر خلاف معمول که این وقایع را به دشمن خارجی نسبت می دهد هیچ اشاره‌ای به خارجی بودن منشا این مسمومیت‌ها نکرد.