مسمومیت‌های مشکوک؛ سخنگوی پلیس: از افرادی خاطی، بمبک بدبو جمع‌آوری کردیم

Screen Shot 2023-03-15 at 11.17.51 AM

با آنکه سعید کریمی، معاون وزیر بهداشت جمهوری اسلامی،‌ خبر می‌دهد که ۱۳ هزار دانش‌آموز ایرانی دچار مسمومیت‌های مشکوک شده‌اند، سخنگوی پلیس مدعی شد که «بخش عمده» این مسمومیت‌ها، «واقعی نیست و متأثر از عوامل روان‌شناختیِ مبتنی بر ترس و سرایتِ روانی بوده است».

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی انتظامی، در ادامه سخنانش گفت که «در ایام اخیر و در پی نگرانی‌های فراوان خانواده‌ها، پلیس با ایجاد گشت‌های سواره و پیاده به‌صورت محسوس و نامحسوس، بالغ بر ۴ هزار گشت پلیس، روزانه مدارس کشور را در رصد اطلاعاتی و پایش عملیاتی قرار داد.»

سخنگوی فراجا باوجود اعلام این تعداد از گشت‌های روزانه پلیس، خبری از یافتن عوامل مسمومیت‌های دانش‌آموزان نداد و تنها گفت که از افرادی «خاطی»، «حدود ۹ هزار بمبک بدبو جمع‌آوری شده و از فروش آن جلوگیری به عمل آمده است.»

ارتباط دادن چنین موردی به مسمومیت‌های مشکوک زنجیره‌ای دانش‌آموزان در مدارس ایران درحالی است که بمب بدبو، یک «ابزار شوخی» است که در فروشگاه‌های مختلف در سطح جهانی به فروش می‌رسد و اثر مسموم‌کننده‌ای از آن گزارش نشده است.

منتظرالمهدی مدعی شد که نیروهای انتظامی در ارتباط با این «بمبک‌های بدبو» بیش از ۱۱۰ نفر را شناسایی و دستگیر کرده و دو نفر از «واردکنندگان عمده» این ابزار شوخی را نیز دستگیر کرده‌اند.

یک روز پیش از این، محمدحسن آصفری، عضو کمیته حقیقت‌یاب بررسی علل مسمومیت دانش‌آموزان، در گفت‌وگو با رسانه‌ها مدعی شد که «یک بخشی از مسمومیت ناشی از استفاده از نفتالین و همچنین ماده‌ای به نام برنج بوده است و بخشی از مسائل هم به‌خاطر شیطنت دانش‌آموزان بود.»

بیشتر در این باره:

چرا خامنه‌ای در مورد مسمومیت دانش‌آموزان حرفی از «دشمن» نزد؟

محمد حسن آصفری در ادامه نیز گفت که «تا روز گذشته از ۲۶ استان سه استان درگیر مسمومیت شدند. بعد از صحبت‌های رهبری هم این قضیه کاهش پیدا کرد و دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی با وزارت آموزش و پرورش هماهنگ شدند تا سرنخ‌های اصلی دستگیر شوند. تعدادی بازداشت شده که در مراحل بازجویی قرار دارند؛ منتهی هنوز عوامل اصلی دستگیر نشده‌اند.»

این عضو کمیته حقیقت‌یاب توضیح نداد که چرا باوجود گذشت نزدیک به سه ماه و نیم از آغاز مسمومیت‌ها تا زمان اظهار نظر رهبر جمهوری اسلامی، هیچ فردی در این رابطه شناسایی یا بازداشت نشده بود و تنها پس از سخنان علی خامنه‌ای در روز ۱۵ اسفند «این قضیه کاهش پیدا کرد و دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی با وزارت آموزش و پرورش هماهنگ شدند تا سرنخ‌های اصلی دستگیر شوند.»

علی خامنه‌ای روز ۱۵ اسفند در حاشیه مراسم سالانه روز درختکاری در محوطهٔ دفتر خود گفت: «یک اشاره‌ای هم بکنم به مسئله رایج این روزها که گفته می‌شود مسئله مسمومیت دانش‌آموزها».

او در این باره گفت که «اگر کسانی در این موضوع دست دارند، باید عوامل این جنایت به اشد مجازات برسند».

باوجود این‌که رهبر جمهوری اسلامی در آن سخنان وجود مسمومیت دانش‌آموزان را پذیرفت، اما مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۲۳ اسفند خطاب به خبرنگاران با اظهار این‌که «مسمومیت یک چیزی است که باید عوارض آن مشخص باشد» گفت: «بهتر است از کلمه بدحالی به جای مسمومیت استفاده کنیم.»

بروز مسمومیت‌های مشکوک در دانش‌آموزان در اوایل آذرماه گذشته یعنی در بحبوحه اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» آغاز شد و عدم اطلاع‌رسانی و تعلل مقامات و رسانه‌های رسمی در این باره بیشتر به تنش در جامعه دامن زده است.

وزارت کشور که یک روز پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی از دستگیری افراد «غیرمعاند» و همچنین «سه فرد مرتبط با رسانه‌های خارجی» خبر داده بود، عصر شنبه ۲۰ اسفند نیز مدعی شد که بیش از ۱۰۰ نفر از «عوامل مؤثر» در این مسمومیت‌ها را شناسایی و بازداشت کرده است.

اما مسمومیت دانش‌آموزان این هفته همچنان در برخی مدارس ایران ادامه یافته و وزارت کشور در مورد نتیجه بررسی از «بیش از ۱۰۰ نفر بازداشت‌شده» خبری منتشر نکرده است.

با گذشت نزدیک به چهار ماه از آغاز مسمومیت‌های مشکوک در مدارس ایران، مجلس شورای اسلامی هم هنوز گزارشی از بررسی‌های خود منتشر نکرده و روز ۲۱ اسفند نیز که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در نطق پیش از دستور خود به موضوع بررسی مسمومیت‌ها اشاره کرد، تاریخی برای ارائه احتمالی چنین گزارشی تعیین نشد.