معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی: یک هیئت تجاری عربستان سعودی عازم تهران است

Screen Shot 2023-05-06 at 1.40.26 PM

مهدی صفری، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، از سفر یک هیئت تجاری عربستان سعودی به ایران خبر داد و ابراز امیدواری کرد که نمایندگان تجاری سعودی به‌زودی وارد تهران شوند.

به‌گفته این مقام ارشد وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، برنامه‌ریزی‌ برای سفر و دیدار دوباره وزرای خارجه دو کشور هم در مراحل نهایی است و این سفرها به‌زودی انجام خواهد شد.

مهدی صفری در بخش دیگری از گفته‌های روز شنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه خود با خبرنگاران، گفت کارهای مرتبط با بازگشایی رسمی و شروع به‌کار سفارتخانه و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی نیز درحال انجام است و هم‌زمان با سفر وزرای خارجه دو طرف، سفرای معرفی‌شده در تهران و ریاض هم کار خود را شروع می‌کنند.

هم‌زمان ابراهیم رئیسی، رئيس‌ جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی سوریه، گفت جمهوری اسلامی هیچ‌گاه با عربستان سعودی «دشمنی» نداشته است.

رئیسی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، به‌نقل از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت: «در اوج اختلاف جمهوری اسلامی با عربستان سعودی، خامنه‌ای تاکید داشته که نباید این نکته را فراموش کرد که دشمن اصلی آمریکا و اسرائیل است و نه عربستان.»

رئيس‌ دولت جمهوری اسلامی ایران به‌طور تلویحی رویکرد سال‌های گذشته مقام‌های عربستان سعودی درقبال جمهوری اسلامی را تنها برآمده از سیاست به‌گفته او «ایران‌هراسی» ایالات متحده دانست و گفت: «ایران‌هراسی که توسط آمریکا و اسرائیل تبلیغ می‌شد، فقط برای ایجاد رعب و وحشت در منطقه بود.»

ابراهیم رئیسی ایران و عربستان سعودی را دو «کشور بزرگ» نامید که احیای روابط بین آن‌ها می‌تواند معادلات منطقه را تغییر دهد و در راستای سامان‌دهی به وضعیت منطقه است.

بعد از حمله‌ دی‌ماه سال ۱۳۹۴ نیروهای وابسته به حکومت ایران به ساختمان سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد، ریاض نمایندگان سیاسی خود را از ایران فراخواند و تمامی روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران را قطع کرد.

پس از هفت سال قطع کامل روابط دیپلماتیک، عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران، روز ۱۹ اسفندماه گذشته بعد از چند دور مذاکره، در نهایت در پکن، با میانجیگری دولت چین تفاهم‌نامه‌ای برای ازسرگیری روابط امضا کردند.

جزئیات توافق‌نامه سیاسی میان ایران و عربستان سعودی در چین، هنوز به‌طور رسمی علنی و منتشر نشده است. بااین‌حال، براساس بیانیه‌های مشترک وزرای خارجه و منابع دولتی دو طرف، ازسرگیری روابط دیپلماتیک، بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها و تسهیل صدور روادید، در محور گفت‌وگوها و توافق‌ها بوده است.

 حال به‌نظر می‌رسد که در کنار ازسرگیری روابط سیاسی و دیپلماتیک، تلاش برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی نیز در دستورکار دو طرف قرار دارد.