مقابله با چالش‌های ایران از محورهای مذاکرات بلینکن با وزرای خارجه سه کشور اروپایی

Screen Shot 2022-09-10 at 12.15.36 AM

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور با وزرای خارجه کشورهای فرانسه، آلمان، و بریتانیا در خصوص مسائل بین المللی از جمله ایران گفت‌وگو کرده است.

ند پرایس گفته است، آنتونی بلینکن در ویدئو کنفرانسی با کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، آنالنا بارباک، وزیر امور خارجه آلمان، و جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا درخصوص سفر اخیرش به اوکراین صحبت کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در مقر ناتو در بروکسل

بیشتر در این باره:

بلينکن می‌گوید پاسخ ايران به طرح احيای برجام گفت‌وگوها را عقب می‌برد

در بیانیه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح شده است که وزرای این چهار کشور در خصوص «چالش‌های ناشی از ایران و تعهد برای همکاری جهت مقابله» با این چالش‌ها، رایزنی کردند.

این بیانیه جزییات بیشتری از این مذاکرات آنتونی بلینکن با وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام درباره ایران ارائه نکرده است.

آنتونی بلينکن در همین روز پیشتر در بروکسل گفت که پاسخ ايران به پيشنهاد اتحاديه اروپا برای احيای برجام یک به «عقب» بود.

وزير خارجه آمريکا در کنفرانس خبری گفت، «در هفته‌های گذشته برخی از اختلافات حل شد و ايران مطالبات فراجامی که را که ربطی برجام نداشتند، کنار گذاشت.»

آنتونی بلینکن اضافه کرد: اما آخرين پاسخ ايران ما را به عقب می‌برد و ما حاضر نيستيم توافقی را بپذيريم که الزامات حداقلی ما را برآورده نمی‌کند.»

او تصریح کرد: «ما فقط توافقی را می‌پذيريم که باعث پیشبرد امنیت ملی ما شود.»

به دنبال بی نتیجه ماندن ۱۶ ماه گفت‌وگوهای چند جانبه ايران با کشورهای عضو برجام و مذاکرات غير مستقيم با آمريکا برای احیای برجام، ماه گذشته اتحاديه اروپا يک پيشنهاد نهايی برای برون رفت از بن بست در این مذاکرات ارائه کرد.

ایران و آمریکا پاسخ های خود را به این پیشنهاد «نهایی» اتحادیه اروپا ارائه کردند. اما ایران در آخرین پاسخ خود خواستار دریافت تضمین‌ها از آمریکا برای بسته شدن پرونده پادمانی در آژانس بین المللی انرژی اتمی شد.

این درخواست ایران، امید اعضای اروپایی برجام و آمریکا را برای احیای این توافق کاهش داده است.

در همین زمینه، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با تعدادی از اعضای سازمان‌های یهودی از جمله فدراسیون‌های یهودی شمال آمریکا، کنفرانس روسای سازمان‌های بزرگ آمریکایی- یهودی، اکثریت دموکرات حامی اسرائیل، و ایپک (کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل) دیدار و گفت وگو کرده است.

«جوئیش اینسایدر» نوشته است که اکثر حاضران در نشست با رابات مالی از منتقدان توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام بودند.