مقام آمریکایی اظهارات وزیر خارجه ایران درباره پیام ایالات متحده برای توافق اتمی را رد کرد

۶

یک روز پس از اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران درباره پیام واشنگتن به تهران درباره مذاکرات احیای برجام، یک مقام آمریکایی فرستادن این پیام را رد کرده است.

آقای امیرعبداللهیان دیروز گفته بود آمریکا طی روزهای اخیر برای مقام‌های جمهوری اسلامی پیام فرستاده و برای توافق با این کشور «عجله دارد».

ولی یک مقام ارشد آمریکایی در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی چنین پیامی را رد کرده و گفته «تنها پیام ایالات متحده به ایران، توقف کشتار شهروندان خود و همچنین توقف فروش سلاح به روسیه برای کشتن اوکراینی‌ها است.»

چند روز قبل و همزمان با هفته پنجم اعتراضات شهروندان در ایران به سیاست های سختگیرانه جمهوری اسلامی ایران و سرکوب آن توسط نیروهای مسلح حکومت، ایالات متحده اعلام کرد که فعلا احیای توافق اتمی با ایران از اولویت آمریکا خارج شده است.

اما وزیر خارجه ایران دیروز در شروع ششمین هفته اعتراضات گفت «سه روز پیش پیامی از طرف آمریکا دریافت کردیم. آمریکایی‌ها در تبادل پیام‌هایشان حتی تعجیل دارند بر این که هرچه زودتر به نقطه توافق برسیم. ما به‌صراحت اعلام کردیم که بایستی موارد اتهامی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متوجه جمهوری اسلامی ایران در حوزه هسته‌ای مطرح کرده است، حل‌وفصل بشود.»

اشاره آقای امیرعبداللهیان به گزارش آژانس درباره پیدا شدن آثار اورانیوم در سه مرکز از پیش اعلام نشده به بازرسان آژانس بود. مدیرکل آژانس ماه هاست که از ایران خواسته پاسخ «منطقی» و «فنی» به سوالات بازرسان در این زمینه بدهد تا مشخص شود ایران مشغول چه نوع فعالیتی بوده است.

انتقاد امیرعبداللهیان از آمریکا بابت حمایت از خواسته شهروندان ایران

اعتراضات در ایران وارد ششمین هفته خود شده است. شهروندان معترض در داخل و خارج ایران علیه مقام های حکومت شعار می دهند و خواستار تحولات اساسی هستند.

منبع تصویر، UGC

توضیح تصویر، تصویری از یکی از دانشگاه های ایران. اعتراضات در ایران وارد ششمین هفته خود شده است. شهروندان معترض در داخل و خارج ایران علیه مقام های حکومت شعار می دهند و خواستار تحولات اساسی هستند

وزیر خارجه ایران دیروز گفته بود «ما حاضر به این نیستیم که توافقی را انجام بدهیم و بعد مثل استخوانی که لای زخم مانده است دائماً آژانس بخواهد از مسیر سیاسی فشارهایی را متوجه جمهوری اسلامی ایران کند».

آقای امیرعبداللهیان گفته «آمریکایی‌ها ضمن این‌که تبادل پیام‌هایشان با ما ادامه دارد اما تلاش می‌کنند که بر مسائلی که در روزهای گذشته در داخل ایران جریان داشت، بدمند».

اعتراضات در ایران وارد ششمین هفته خود شده و دیروز بزرگترین تجمع ضد جمهوری اسلامی پس از انقلاب اسلامی در برلین برگزار شد.

ایالات متحده گفته است که از خواسته ایرانیان برای زندگی بهتر و برخورداری حکومتی پاسخگو حمایت می کند اما راسا درصدد براندازی جمهوری اسلامی نیست.

مقام های جمهوری اسلامی ایران اعتراضات را به تحریک خارجی نسبت داده و از جمله آیت‌ الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی گفته است که معترضان «جوانان هیجان زده» و «اعضای خانواده ساواکی ها» هستند.

مقام های آمریکایی از جمهوری اسلامی ایران خواسته اند تا سرکوب معترضان را متوقف و به اعتراضات آنها پاسخ دهد اما مقام های ایرانی معترضان را «اغتشاشگر» می خوانند و می گویند اعتراضات به پایان رسیده است.

ایران و آمریکا از فروردین ۱۴۰۰ مشغول مذاکرات غیرمستقیمی برای احیای توافق برجام بوده اند که هدف از آن رفع تحریم های آمریکا در ازای وقفه مجدد و کاهش سرعت برنامه اتمی ایران است.

در هفته های اخیر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود در ازای آزادی باقر نمازی شهروند ایرانی-آمریکایی برای خروج از ایران و درمان، آمریکا با آزاد کردن دارایی های مسدود شده این کشور موافقت کرده است اما ایالات متحده بلافاصله وجود هرگونه توافق برای آزادی آقای نمازی را رد کرد.

مقام های ایرانی تاکنون توضیحی درباره اظهارات خود درباره آنچه توافق با ایالات متحده برای آزادی دارایی های مسدود شده خوانده بودند، نداده اند.