مقتدی صدر روحانی پر نفوذ شیعه عراق از سیاست کناره‌گیری کرد؛ «دو کشته و ۱۹ زخمی» در درگیری‌ها

4

مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه عراق و رهبر جریان صدر اعلام کرده است که به طور دائم از سیاست کناره‌گیری می‌کند. آقای صدر همچنین از تعطیلی بیشتر موسسات وابسته به این جریان عراقی خبر داده است. روز دوشنبه توییتر منتسب به متقدا صدر نیز در پستی این خبر را تایید کرد.

همزمان از بغداد گزارش شده که طرفداران آقای صدر لحظاتی بعد از اعلام تصمیم او، به کاخ دولتی در پایتخت یورش برده‌اند.

خبرگزاری رویترز گفته در پی درگیری بین طرفداران مقتدی صدر و طرفداران گروههای مورد حمایت ایران، دو نفر کشته شده‌اند؛ پرسنل پزشکی در عراق می‌گویند ۱۹ نفر هم زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرنگاران صدای تیراندازی در مرکز بغداد شنیده می‌شد.

پیشتر هم نیروهای امنیتی عراق، قانون منع «کامل» تردد در سراسر این کشور را اعلام کردند و از تمامی تظاهرکنندگان خواسته بودند منطقه سبز امنیتی را ترک کنند.

ائتلاف سیاسی صدر در انتخابات سال گذشته عراق بیشترین کرسی‌های پارلمان را تصاحب کرد، اما از آن زمان تا کنون هیچ گروه سیاسی دولتی را در این کشور به رسمیت نشناخته و این کشور در خلاء سیاسی به سر می‌برد.

حدود دو ماه پیش تمامی نمایندگان پارلمان حامی مقتدی صدر به درخواست او استعفا کردند.

اعلام خبر تصمیم مقتدی صدر برای کناره‌گیری از سیاست، بلافاصله بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی و عربی و فارسی زبان داشت.

مقتدی صدر بدون شک یکی از مهمترین بازیگران سیاست عراق پس از ۲۰۰۳ بوده است. وی به طور همزمان در تشکیل دولتهای پیاپی عراق و راهپیمایی‌های اعتراض‌آمیز و فعالیتهای شبه نظامیان شیعی فعال بوده است.

او از رهبران سیاسی شیعه به دلیل عدم توجه به درخواست‌های او برای اصلاحات انتقاد کرد.

چند ماه پیش نمایندگان آقای صدر در پارلمان عراق، پس از شکست در تشکیل دولت استعفا دادند.

بن‌بست سیاسی بین او و رقبای شیعه نزدیک به ایران، سبب شده عراق طولانی‌ترین دوره بدون دولت را از سر بگذارند.

حامیان آقای صدر چند هفته پیش پارلمان را اشغال کردند و در نزدیکی ساختمان‌های دولتی تظاهرات بر پا کردند.

این اعتراضات عملا روند انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر جدید را متوقف کرد.

اعلامیه روز دوشنبه این نگرانی را ایجاد کرده است که حامیان آقای صدر ممکن است اعتراضات خود را تشدید کنند و به مرحله جدیدی از بی‌ثباتی در عراق دامن بزنند.

همزمان با این تنشها در عراق سفارت ایران در این کشور از شهروندان ایرانی خواسته تا اطلاع ثانوی از هرگونه سفر و تردد به شهرهای بغداد، کاظمین و سامرا خودداری کنند. در همین حال بر اساس گزارش‌ها روابط عمومی «فرودگاه امام» در تهران اعلام کرده که به خاطر شرایط پیش آمده در عراق تمام پروازها برخی از شرکت‌های هواپیمایی از مقصد ایران به عراق فعلا لغو شده است.