ممنوعیت جدید برای مجری «پرس تی‌وی» و نماینده سابق مجلس بریتانیا

2

احتمال دارد کریس ویلیامسون، نماینده سابق مجلس از حزب کارگر، ظرف چند روز آینده دسترسی خود را به پارلمان بریتانیا از دست بدهد. به گزارش روزنامه «دیلی میل» لندن، کمیته‌ای در مجلس عوام در جلسه‌ای در روز دوشنبه، ۲۰ فوریه (یکم اسفند)، دسترسی او را به کارت ورود به مجلس، بررسی خواهد کرد.

ویلیامسون از متحدان جرمی کوربن، رهبر قبلی حزب کارگر، و عضو کابینه سایه او بود. او از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ نماینده حوزه «دربی شمال» بود و در جایگاه نماینده سابق، کارتی ویژه دارد که به او اجازه می‌دهد به ساختمان پارلمان وارد شود.

اما همکاری ویلیامسون با جمهوری اسلامی ایران و مجری‌گری برنامه «فلسطین خارج از طبقه‌بندی» در تلویزیون انگلیسی‌زبان «پرس تی‌وی»، باعث شده است که او زیر ذره‌بین قرار بگیرد. این سیاستمدار ۶۶ ساله اخیرا همزمان با سخنرانی تاریخی ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، در پارلمان بریتانیا مدعی شده بود که او «تحت پشتیبانی نازی‌ها» است، و این اظهارات خشم بسیاری از نمایندگان مجلس را برانگیخت.

در چنین فضایی است که «کمیته اجرایی مجلس عوام» قرار است روز دوشنبه در جلسه‌ای، دسترسی ویلیامسون به کارت ورود به مجلس را بررسی کند. این نماینده سابق پیش از این به «جنجال ساختگی» حول دسترسی خود به پارلمان اعتراض کرده و در این زمینه گفته است: «این موضوع بار دیگر ابعاد آزاردهنده سانسور را در جامعه بریتانیا یادآوری می‌کند.»

صفحه توییتر ویلیامسون اینک برچسب «رسانه مرتبط با حکومت ایران» را گرفته است. نهادهای بریتانیا از سال ۲۰۱۳ فعالیت «پرس تی‌وی» را به دلیل پخش اعترافات اجباری مازیار بهاری، روزنامه‌نگار ایرانی-کانادایی مقیم لندن، ممنوع کرده‌اند. اتحادیه اروپا نیز اخیرا این شبکه را تحریم کرد. ویلیامسون از مارس ۲۰۰۲ برنامه‌ای در مورد فلسطین در این شبکه اجرا می‌کند.

این چهره جنجالی فقط دو سال نماینده حزب کارگر بود و حزب با تعلیق عضویتش، اجازه نامزدی به اسم این حزب را در انتخابات سال ۲۰۱۹ به او نداد. او سپس به منزله «نامزد مستقل» در انتخابات شرکت کرد و شکست خورد. تعلیق ویلیامسون در پی آن رخ داد که گفته بود حزب کارگر راجع به کارنامه خود در زمینه یهودستیزی «بیش از حد عذرخواهی» کرده است.