ممنوعیت حضور در جشن نوروز برای فعالان کرد

8

وبسایت سازمان هه‌نگاو، که اخبار مربوط به نقض حقوق بشر در کردستان را منتشر می‌کند، از تهدید فعالان کرد برای شرکت در مراسم نوروز خبر داد. این سایت با انتشار خبری در این مورد اعلام کرد طی روزهای گذشته صدها فعال کرد به نهادهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی احضار شده و آنها را تهدید کرده‌اند اگر در مراسم‌های ویژه نوروز شرکت کنند، پرونده‌های امنیتی علیه‌شان تشکیل می‌شود.

این اولین بار نیست که جمهوری اسلامی ایران در مسیر برگزاری مراسم نوروز در شهرهای کردنشین ایران سنگ‌اندازی می‌کند و این اتفاق هر سال تکرار می‌شود. به‌عنوان مثال سال گذشته نیز فعالان حقوق بشر از احضار و بازداشت ده‌ها نفر در مناطق کردنشین ایران به‌دلیل برگزاری مراسم نوروز خبر دادند. علت این احضارها و بازداشت‌ها، جلوگیری از برگزاری مراسم نوروزی بر اساس رسوم متداول در مناطق کردنشین ایران، ازجمله پوشیدن لباس‌های رنگی، پخش موسیقی شاد و حماسی، رقص‌های محلی، روشن کردن آتش و رقصیدن دور آتش، عنوان شده بود. این گزارش سال گذشته از شهرهای بانه، سرپل‌ذهاب، جوانرود، سقز، سنندج و روستای تنگیسر منتشر شده است.

از سوی دیگر، فشارهای امنیتی به فعالان کرد و شهروندان مناطق کردنشین افزایش یافته است. علی پرنو، زندانی سیاسی سابق اهل شهرستان گیلانغرب کرمانشاه، در تهران بازداشت شد. نیروهای امنیتی این شهروند ۵۷ ساله را پس از بازداشت به زندان اوین منتقل کردند. نیروهای حکومتی در شهر گیلانغرب نیز به منزل او یورش بردند و به تفتیش و ضبط وسایل شخصی او اقدام کردند.

به گزارش هه‌نگاو، ایوب آغالیانی، جوان ۲۲ ساله اهل اشنویه که پاییز امسال در جریان خیزش سراسری بازداشت شده بود، به یک سال و ۵ ماه حبس محکوم شد. او در یک پرونده‌ دیگر در دادگاه کیفری اشنویه نیز به ١٠ سال و ٦ ماه حبس و تحمل ٧٠ ضربه شلاق محکوم شد. آغالیانی پیش‌ از این در شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام‌های «اخلال در نظم عمومی» و «تخریب اموال عمومی به‌قصد مقابله با نظام و قیام مسلحانه در برابر حکومت اسلامی» محاکمه شده بود.

همزمان شبکه حقوق بشر کردستان نیز از بازداشت دو شهروند کرد خبر داد. بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی دو شهروند ایرانیِ اهل روستای «ماراب» کامیاران، به نام‌های فریدون مارابی و ریبوار مارابی را بازداشت کردند. فریدون مارابی پس از چند ساعت بازداشت آزاد شد، اما فرزندش، ریبوار مارابی، کماکان در بازداشت به سر می‌برد و از سرنوشتش اطلاعی در دست نیست.

نیروهای امنیتی روز سه‌شنبه به‌قصد بازداشت ریبوار مارابی به منزلش در روستای ماراب یورش بردند، اما به‌دلیل حضور نداشتن او در منزل، پدرش، فریدون مارابی را دستگیر کردند. نیروهای امنیتی پس از چند ساعت ریبوار مارابی را بازداشت کردند و پدرش که به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در شهر کامیاران منتقل شده بود، آزاد شد.