منابع حکومتی ایران: نیروهای مخالف کرد در حمله پهپادی اصفهان دست داشته‌اند

1

چهار روز پس از حمله پهپادی به مجتمع نظامی وزارت دفاع حکومت ایران در مرکز شهر اصفهان، منابع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی حکومت ایران مدعی شدند که حمله هوایی شامگاه شنبه، ۸ بهمن (۲۸ ژانویه)، با مشارکت نیروهای کرد مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران در کردستان عراق، و به سفارش دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی انجام شده است.

خبرگزاری بلومبرگ روز چهارشنبه، اول فوریه (۱۲ بهمن‌)، در گزارشی نوشت که هرچند حکومت ایران هنوز به‌ صورت رسمی دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائيل را عامل حمله به مجتمع مهمات‌سازی وزارت دفاع معرفی نکرده، اما پیش‌تر و در دیگر حملات مشابه، اسرائیل را مسئول دانسته است.

به‌نوشته وب‌سایت نورنیوز، نزدیک به دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، گروه‌های کرد مخالف حکومت ایران تجهیزات و قطعات پهپادی‌ای که در حمله هوایی به مجتمع وزارت دفاع در اصفهان به‌کار گرفته شد را وارد ایران کرده بودند.

بلومبرگ در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه خود نوشت اگر حمله هوایی شامگاه شنبه در اصفهان، واقعا با مشارکت اسرائيل انجام شده باشد، نخستین عملیات نظامی اسرائیل در ایران از زمان بازگشت دوباره بنیامین نتانیاهو به قدرت، به‌شمار می‌رود.

بلومبرگ به‌نقل از چهار منبع خود، از جمله یک دیپلمات اروپایی، نوشت: «انجام چنین عملیاتی در ایران، برای مقام‌های کشورهای خلیج فارس دور از انتظار نبوده است.»

به‌گفته منابع بلومبرگ، عملیات اصفهان را می‌توان آغاز دور جدیدی از تلاش‌ها برای مهار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای و نظامی حکومت ایران ارزیابی کرد.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، روز چهارشنبه، یکم فوریه (۱۲ بهمن)، در مراسمی در نیویورک گفت اسرائیل رویکرد امنیتی-نظامی خود را در قبال حکومت ایران، از مبارزه با گروه‌های نیابتی، به درگیری مستقیم با خود حکومت ایران تغییر داده است.

به ‌باور بسیاری از تحلیلگران، طرح اتهام همکاری با اسرائيل می‌تواند این دستاویز را در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دهد که بار دیگر، مراکز احزاب و نیروهای کرد مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران را در اقلیم کردستان عراق هدف قرار دهد.

از ابتدای شکل‌گیری خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، نیروهای سپاه پاسداران در چند نوبت، به ‌بهانه مشارکت احزاب کرد مخالف حکومت ایران در اعتراض‌های سراسری، مراکز آنان را در کردستان عراق هدف قرار داده‌اند