منوچهر بختیاری در پیام نوروزی از زندان: تا سقوط جنایتکاران ایستاده‌ام

88

منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری از کشته شدگان اعتراضات آبان ۹۸، در بیانیه‌ای صوتی به مناسبت نوروز ۱۴۰۲ از زندان قزوین «جنایات» حکومت جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرده و گفته تا «سقوط جنایتکاران محکم و استوار» ایستادگی خواهد کرد.

منوچهر بختیاری که خود را دبیر «جنبش دادخواهی» معرفی می‌کند ضمن تبریک نوروز به ایرانیان گفت: «باید به یاد داشته باشیم که ایران کشوری است بسیار بزرگ، با اقوام مختلف، فرهنگ، هنر و آیین‌های مختلف و تاریخ کهن و باستانی و مردم آن در درازای تاریخ در کمال صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند. ناسیونالیسم و ملی‌گرایی عامل نیرومندی برای همبستگی، همصدایی و تقویت کردن اقوام ایرانی است.»

همزمان مونا، خواهر پویا بختیاری، با انتشار ویدیویی از حضور فعالان و دادخواهان در نخستین روز سال در منزلشان درحالی که مادر و پدرش در زندان به سر می برند تشکر کرده است.

پویا بختیاری در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ به ضرب گلوله در کرج کشته شد. هرگز کسی در ارتباط با قتل او یا سایر معترضان در اعتراضات گسترده آن سال دستگیر یا محاکمه نشده است.

پدر او در پی اعتراض مکرر به قتل پسرش در تابستان ۱۴۰۰ به سه سال و نیم زندان محکوم شد.

خبرگزاری هرانا آبان گذشته گزارش داد که آقای بختیاری علیرغم تایید پزشکی قانونی مبنی بر لزوم انجام مراحل درمانی در بیمارستان خارج از زندان، از اعزام به مرخصی درمانی محروم مانده و این محرومیت با مخالفت دادستان کرج صورت گرفته است.

ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری، هم شهریور ماه ۱۴۰۱‌ توسط شعبه یک دادگاه انقلاب کرج به ۵ سال حبس محکوم شد.

آقای بختیاری در پیام صوتی خود گفت: «مردم ایران نه می‌توانند و نه می‌خواهند رژیم جمهوری اسلامی را که کاملا نظام استبدادی دینی و حکومت ولایت مطلقه دینی است را در سرزمین خود تحمل کنند. امروز مساله آزادی مهمترین اولویت مردم ایران می‌باشد.»

اجازه نشان دادن محتوای Twitter را می دهید؟

این مطلب شامل محتوایی از Twitter است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Twitter را درباره کوکی هاو سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی “موافقت و ادامه”‌کلیک کنید.

 

«به عنوان پدر دادخواه ملت ایران آرزوی من این است که در این سال نو سنبل شاخه گندمی بودم که هم میهنانم مرا می چیدند و با دانه‌های من سبزه می‌کاشتند و یا میوه درخت سیبی در باغ‌های سرزمینم بودم، مرا می‌چیدند و در سفره هفت سین مردم حضور داشتم. یا پرنده‌ای بودم در آسمان سرزمینم، به پرواز در می‌آمدم و هموطن گرسنه‌ای مرا شکار می‌کرد و با گوشت من خانواده گرسنه خود را از چنگال گرسنگی‌ای که برایش ایجاد کرده‌اند نجات می‌داد. اما افسوس نه سنبل شاخه گندم، نه میوه درخت سیب و نه پرنده‌ای در آسمان سرزمینم هستم. بلکه پدری داغدیده، ستم دیده، … و محبوس شده در سلولی در تنهایی تنها، روز را شب و شب را روز می‌کنم. و این داغ ننگی است بر پیشانی کسانی که خود را نماینده خدا بر روی زمین می‌دانند.»

آقای بختیاری اضافه کرد «حق‌خواهی و حقیقت‌خواهی در این رژیم جرم است» و افرادی مثل او «به دلیل اینکه خواستار تشکیل دادگاه صالحه و مردمی برای مجازات دستوردهندگان و اجراکنندگان جنایات آبان ماه ۹۸ هستند از همه حقوق محروم و از زندگی ساقط شده اند تا به جرم واهی در سلول بپوسند و نابود شوند تا فریاد دادخواهی و حق خواهی برای همیشه در این سرزمین بسته شود.»

او گفت که پسرش پویا بختیاری در پایان عمر خود «برای آزادی میهن و طلوعی بهتر برای مردم جان داد و نقش خود را ایفا کرد.»

آقای بختیاری در پایان بیانیه‌اش گفت که «تا سقوط و محاکمه و مجازات جنایتکاران محکم و استوار ایستاده‌ام».

مادران دادخواه

منبع تصویر، SOCIAL MEDIA

توضیح تصویر، ناهید شیرپیشه نفر اول از راست: «مادران دادخواه» به دنبال اجرای عدالت بعد از کشته شدن فرزاندانشان در اعتراض‌های خیابانی از جمله دی ۹۶ و آبان ۹۸ بوده اند که با سرکوب روبرو شدند

پویا بختیاری ۲۷ ساله روز ۲۵ آبان ۹۸ درحالی که با خواهر و مادرش در دومین روز اعتراضات ضددولتی شرکت کرده بود در فاز ۴ مهرشهر کرج در اثر اصابت گلوله به سر کشته شد. بسیاری از معترضان در آن سال به ضرب گلوله به سر یا سینه به قتل رسیدند.

آقای بختیاری بارها در مصاحبه با رسانه های خارجی خواستار مجازات آمرین قتل پسرش شده بود.

خانواده بختیاری مکررا با برخورد نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی روبرو شده‌اند.

از جمله مهرداد برادر منوچهر بختیاری در شهریور ۱۴۰۰ هشدار داد که حکومت «قصد جان او را کرده است.»

او گفت که در حین رانندگی متوجه شده که نمی‌تواند خودرویش را کنترل کند. وقتی روز بعد خودرویش را به تعمیرگاه می‌برد، تعمیرکار متخصص به او گفته است ترمز خودرویش «به عمد از کار افتاده است.»

خواهر پویا بختیاری هم پاییز گذشته از «حبس خانگی» و «قطع اینترنت خطوط» تلفن همراه تمام اعضای خانواده همزمان با سومین سالگرد کشته شدن برادرش خبر داد.

اعتراضات سال ۹۸ در روز جمعه ۲۴ آبان، در پی افزایش قیمت و سهمیه بندی ناگهانی بنزین، شروع شد و دامنه آن به سرعت گسترش یافت. ماموران امنیتی در موارد متعددی به روی معترضان آتش گشودند و بسیاری را کشتند.

عفو بین الملل کشته شدن دست کم ۳۰۴ نفر را تایید کرد اما می گوید آمارها احتمالا بیش از این است. خبرگزاری رویترز هم در گزارشی اختصاصی در آن سال به نقل از منابع دولتی در ایران شمار کشته شدگان اعتراضات را حدود ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد و همچنین از دستور رهبر ایران برای پایان دادن به اعتراضها “به هر شکل ممکن” خبر داد.

هزاران نفر نیز در جریان اعتراضات بازداشت شدند و گزارش های متعدد حاکی از بدرفتاری با بازداشتی‎ها وجود داشته است.

اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ هم پیوند عمیقی با اعتراضات آبان ۱۳۹۸ دارد.

در طول این اعتراضات نام و آرمان قربانیان سرکوب اعتراضات ۹۸ هم بارها بر زبان رانده شد.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، روز دوشنبه به شورای حقوق بشر گفت که مقامات ایران در ماه‌های اخیر مرتکب اعمال شده‌اند که می‌تواند «جنایت علیه بشریت» تعریف شود.

قتل، بازداشت فراقانونی، ناپدیدسازی قهری، شکنجه، تجاوز جنسی، خشونت جنسی و آزار از جمله اتهاماتی است که جاوید رحمان به آنها اشاره کرد.

او گفت که ابعاد و شدت این جنایات «ممکن است در حوزه ارتکاب جنایات بین‌المللی به ویژه جنایات علیه بشریت» باشد. نماینده حکومت جمهوری اسلامی در در ژنو گفت این ادعاها «تخیلی» است و ایران در این شورا «هدف» قرار گرفته شده است.

پیشتر شورای حقوق بشر به تشکیل کمیته حقیقت یاب در خصوص سرکوب اعتراضات ایران رای داده بود که با کشته شدن مهسا (ژینا) امینی آغاز شد.