مهسا امینی؛ شب دوم اعتراضات در سنندج و تماس رئیسی با خانواده امینی

2

دو روز پس از جان باختن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی که در بازداشت گشت ارشاد تهران بود، واکنش‌ها و تجمع‌های اعتراضی به این واقعه ادامه دارد.

بر اساس تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده اعتراضات در سنندج در استان کردستان امروز غروب هم ادامه یافته است. این تظاهرات در اطراف میدان اقبال به راه افتاده است. معترضان شعارهایی علیه حجاب اجباری، حکومت و رهبر ایران سر دادند.

گزارش شده که یگان ویژه با گاز اشک آور سعی در متفرق کردن تظاهرکنندگان دارد.

پایان پست Instagram, 1

گزارش شده که در دو خیابان فردوسی و ششم بهمن سنندج نیروهای ضد شورش به سوی مردم تیراندازی کردند و در برخی مناطق با باتوم به تجمع کنندگان حمله شده است.

بی‌بی‌سی نمی‌تواند مستقلا این گزارش را تایید کند.

امروز صبح هم تجمعی در دانشگاه تهران برگزار شد.

مهسا امینی

منبع تصویر، SOCIAL MEDIA

در همین حال، رسانه‌های داخلی ایران گزارش دادند که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در تماس تلفنی با خانواده مهسا امینی گفته «دختر شما همچون دختر خود من است».

با مرگ مهسا امینی، در بازداشت پلیس تهران، اعتراض‌های به حجاب اجباری و عملکرد گشت ارشاد شدت بی‌سابقه‎‌ای گرفته است.

در مراسم خاکسپاری مهسا امینی در سقز، بسیاری از زنان حاضر نیز حجاب از سر برداشتند. در شبکه‌های اجتماعی نیز شماری از کنشگران و کاربران زن به نشانه‌ خشم و همدردی موهای خود را از ته تراشیده‌اند.

پایان پست Instagram, 2

همزمان شماری از مسئولان پیشین و چهره‌های نزدیک به حکومت از جمله معصومه ابتکار معاون پیشین زنان و خانواده ریاست جمهوری خواستار توقف گشت ارشاد شدند. خانم ابتکار گفته است که «مخالفم مردم را به زور و ارعاب با حجاب کنیم».

همچنین، خانم ابتکار در مصاحبه خود تصاویر تلویزیون دولتی از بازداشت مهسا امینی را در گشت ارشاد «تقطیع شده» خواند.

تماس رئیسی با خانواده امینی: دختر شما دختر من است

در تازه‌ترین واکنش‌ها، رسانه‌های دولتی ایران گزارش دادند که ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران با خانواده مهسا امینی تماس گرفته است.

او گفت «دختر شما همچون دختر خود من است و احساس من این است که این حادثه برای یکی از عزیزان خود من پیش آمده است. اینجانب را در مصیبت خود شریک، و همدرد غم و اندوهتان بدانید.»

او در ادامه گفت «در جریان سفر ازبکستان از این واقعه مطلع شدم که بلافاصله به همکارانم دستور دادم تا بررسی موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند».

او گفته «اطمینان می‌دهد این موضوع را از طریق دستگاه‌های مسئول مطالبه خواهد کرد تا «ابعاد آن روشن شود».

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، خانواده امینی نیز «خواستار پیگیری مسئله تا روشن شدن ابعاد موضوع شدند.»

بنابر گزارش رسانه‌های دولتی، ابراهیم رئیسی به احمد وحیدی وزیر کشور و او به مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی این وزارتخانه ماموریت داده است تا موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

این در حالی است که روزنامه ایران، وابسته به دولت جمهوری اسلامی از عملکرد گشت ارشاد دفاع کرده و مرگ مهسا امینی را «یک اتفاق» خوانده است.

بنابر گزارش‌ها، در یکسال گذشته گشت ارشاد که حکومت آن زیر مجموعه پلیس امنیت اخلاقی معرفی می‌کند، شدت گرفته است.

مجلس می‌گوید کمیته حقیقت‌یاب تشکیل داده

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، کمیسیون امور داخلی مجلس را مسئول رسیدگی این پرونده کرده است تا «ابعاد درگذشت مهسا امینی را در مقر پلیس بررسی کند» و به مجلس گزارش دهد.

محمدباقر قالیباف در اطلاعیه‌ای این واقعه را «تلخ » خوانده و آن را باعث «جریحه‌دار شدن افکار عمومی» دانسته است.

همزمان جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس شورای اسلامی از «آغاز کار کمیته حقیقت یاب مجلس» خبر داده است.

او گفته: «علت مرگ خانم امینی چه در اثر ضرب و شتم و چه در اثر سکته باشد مورد بررسی دقیق قرار می گیرد و گزارش دقیق به مردم توسط مجلس ارائه می شود.»

مهسا امینی دختر ۲۲ ساله کردستانی در سفر به تهران، توسط گشت ارشاد بازداشت شد و سپس در مقر پلیس در تهران از حال رفت و بعد از انتقال به بیمارستان، در حال کما جان باخت؛ بعضی «ضربات به سر» در هنگام انتقال به خودروی نیروی انتظامی یا پس از بازداشت را دلیل مرگ او می‌دانند.

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران پیشتر گفته بود تاکنون گزارشی از ضرب و شتم مهسا امینی از سوی دستگاه‌های نظارتی «ارائه نشده» و «براساس گزارشات ارائه شده این مرحومه مشکلات پزشکی قبلی داشته است.»

واکنش خانواده مهسا امینی

این در حالی است که خانواده خانم امینی ابتلای او به هر گونه بیماری را رد کرده‌اند. آنها می‌گویند برخلاف گفته پلیس او هیچ بیماری نداشته و پیش از بازداشت کاملا سالم بوده

امجد امینی، پدر او گفته است: ژینا (مهسا) هیچ بیماری‌ای نداشته و کسانی که می‌گویند او صرع یا بیماری زمینه‌ای داشته «دروغ می‌گویند.»

او به روزنامه هم‌میهن گفته: «ژینا نه صرع داشت، نه بیماری قلبی. بیشترین بیماری‌ای که داشته سرماخوردگی بوده. همه این‌ها را از خودشان درآورده‌اند. این فیلمی هم که از بازداشتگاه نشان دادند، تقطیع شده بود. چرا آن موقع که دخترم را از ون پیاده کردند، نشان ندادند؟ چرا نشان ندادند در راهروهای بازداشتگاه چه اتفاقی افتاده؟»

اشاره او به فیلمی است که با دوربین‌های مداربسته پلیس در بازداشتگاه وزرا ضبط شده بود و توسط تلویزیون حکومتی ایران منتشر شد.

در این فیلم فردی که به نظر می‌رسد مهسا امینی باشد در حال گفتگو با یکی از ماموران در این مرکز از حال می‌رود و به زمین می‌افتد.

پایان پست Twitter, 1

ادامه اعتراض‌ها؛ تجمع در دانشگاه تهران، سنندج، مشهد

مرگ مهسا امینی خشم عمومی را در ایران برانگیخته و بسیاری از چهره‌های شاخص در این باره اظهار نظر کرده و یا فراخوان داده‌اند.

بعضی تشکل‌های اصلاح‌طلب هم خواهان برچیده شدن گشت ارشاد شده‌اند، از جمله حزب اعتماد ملی خواهان «تصویب قانون لغو حجاب اجباری» شده است.

پیشتر گروهی از احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی از مردم خواسته بودند که در روز دوشنبه در اعتراض به «قتل» مهسا امینی، دست به اعتصاب بزنند و به سرکار نروند.

شورای گذار و برخی دیگر از فعالان سیاسی در پی دعوت احزاب کرد درخواست اعتصاب را مطرح کرده‌اند.

پایان پست Instagram, 3

شاهزاده رضا پهلوی هم با صدور بیانیه‌ای، دو روز عزای عمومی اعلام کرده بود.

پس از انقلاب اسلامی در ۵۷ زنان و مردان بسیاری به دلیل ضرب و شتم در حین بازداشت و یا عدم رسیدگی پزشکی در زندان جان باختند.

دقیقا یک سال پیش سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی نام و مشخصات ۷۲ زندانی ایرانی را اعلام کردکه در ۱۱ سال گذشته بر اثر «شکنجه و بدرفتاری» هنگام بازداشت کشته شده‌اند.بنابر این گزارش، از این تعداد، ۲۸ نفر ظرف چند روز پس از بازداشت، یک نفر مدتی کوتاه پس از دستگیری و حتی قبل از انتقال به بازداشتگاه جان دادند.