موافقت با کمک ۴۰ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین همزمان با هشدار درباره طولانی شدن جنگ

همزمان با هشدار نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره طولانی شدن جنگ در اوکراین، مجلس نمایندگان این کشور با کمک ۴۰ میلیاد دلاری به اوکراین موافقت کرده است.

این کمک شامل ۶ میلیارد دلار کمکهای امنیتی، نزدیک به ۹ میلیارد دلار هزینه تعمیر و نگهداری تجهیزات نظامی ارسال شده به اوکراین و حدود ۴ میلیارد دلار کمک‌های عملیاتی و اطلاعاتی است.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا هشدار داده‌اند که جنگ اوکراین احتمالا برای مدتی طولانی ادامه خواهد یافت.

آوریل هِینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، در یک جلسه استماع در سنا گفت: “پوتین برای یک جنگ طولانی در اوکراین آماده می‌شود.”

خانم هینز گفت: “با بدتر شدن مشکل کمبود مواد غذایی، تورم و بهای انرژی او احتمالا روی ضعیف شدن اراده آمریکا و اتحادیه اروپا حساب می‌کند.”

در طول روز سه‌شنبه خطراتی که متوجه زنجیره عرضه مواد غذایی در جهان است موضوع مهم بحث‎‌ها بود، چون انسداد بنادر دریای سیاه توسط روسیه توانایی اوکراین برای صادرات غله را مختل کرده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در این روز گفت که اگر این مشکل حل نشود جهان با “بحران مواد غذایی” روبرو می‌شود.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا، هم به مشاهده حجم بزرگی غلات در سیلوها در بندر اودسا اشاره کرد که امکان انتقال آنها وجود ندارد.

در این روز همچنین جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، “قانون وام و اجاره به اوکراین” را برای کمک به این کشور در برابر حملات روسیه امضا کرد.

نخست وزیر اوکراین گفت که این قانون به معنی افزایش کمک تسلیحاتی و سایر کمک‌های آمریکا به سربازان اوکراینی است که برای شکست “اشغالگران روسی” می‌جنگند. قانون وام و اجاره یادآور طرح کمک آمریکا به بریتانیا در جنگ جهانی دوم برای مقابله با آلمان نازی است.

تانک اوکراینی در جریان آموزش - ۹ مه

منبع تصویر، GETTY IMAGES

توضیح تصویر، تانک اوکراینی در جریان آموزش – ۹ مه

چشم‌انداز جنگ از نگاه اوکراین

در عین حال، روسیه شهرها و زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین را زیر آتش توپخانه و موشک گرفته است.

در مورد چشم‌انداز جنگ، دمیترو کوله‌با، وزیر خارجه اوکراین گفته است که اگر جنگ با روسیه به روال کنونی ادامه یابد، ارتش این کشور خواهد توانست تمامی دونباس و همچنین شبه‌جزیره کریمه را از روسیه پس بگیرد. روسیه کریمه را در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک خود کرد.