موج احضار سفرای جمهوری اسلامی در واکنش به اعدام معترضان؛ فرانسه و بریتانیا هم به آلمان پیوستند

Screen Shot 2023-01-09 at 10.01.57 AM

در پی موج فراگیر احضار سفرای جمهور اسلامی از سوی کشورهای غربی، دولت‌های بریتانیا و فرانسه هم به آلمان پیوستند و روز دوشنبه ۱۹ دی‌ماه ضمن فراخواندن بلندپایه‌ترین دیپلماتهای ایرانی در لندن و پاریس، اعدام دو تن دیگر از معترضان بازداشتی و سرکوب خشونت‌بار تظاهرات مردمی در ایران را به شدت محکوم کردند.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، گفت که روز دوشنبه ۱۹ دی کاردار جمهوری اسلامی ایران در لندن را احضار کرده است تا «به شدیدترین نحو ممکن، اعدام‌های شنیع انجام شده در روزهای اخیر در ایران را محکوم کنیم».

هم‌زمان، وزارت خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که کاردار جمهوری اسلامی در پاریس روز دوشنبه احضار شده است تا اعدام‌های اخیر و ادامه سرکوب در ایران را «به شدت محکوم کنیم».

به دار آویختن محمد‌مهدی کرمی و محمد حسینی در بامداد ۱۷ دی‌ماه در زندان کرج بدون اطلاع خانواده و به اتهام دخالت در رویدادهای منجر به کشته شدن روح‌الله عجمیان، یک نیروی بسیجی در اعتراضات مراسم چهلم کشته شدن حدیث نجفی، کشورهای اروپای غربی را شدیدا خشمگین کرده است.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، ارشدترین مقام اروپایی بود که روز دوشنبه با «هولناک» نامیدن اعدام‌های اخیر در ایران، جمهوری اسلامی ایران را به خاتمه دادن به این روند و آزادسازی فوری زندانیانی که «به ناحق بازداشت شده‌اند»، فرا خواند.

محمدمهدی کرمی (سمت راست تصویر) و محمد حسینی روز شنبه اعدام شدند

بیشتر در این باره:

دو کشور دیگر اتحادیه اروپا سفرای ایران را به خاطر اعدام معترضان احضار می‌کنند

آلمان همچنین خبر داد که سفیر جمهوری اسلامی ایران در برلین را احضار کرده است. این چندمین بار از آغاز اعتراضات در ایران است که دولت برلین نماینده سیاسی ارشد نظام حاکم بر ایران را احضار می‌کند.

وزارت خارجه نروژ نیز اعلام کرد که سفیر ایران در اسلو را برای روز سه‌شنبه ۲۰ دی احضار کرده است.

آنیکن هویت‌فلد، وزیر خارجه نروژ، روز دوشنبه در صفحه توییتر خود با محکوم کردن اعدام محمد‌مهدی کرمی و محمد حسینی نوشت که دولت اسلو از ایران «می‌خواهد به سرکوب حقوق انسانی پایان دهد، به اعتراضات از طریق انجام اصلاحات ملموس پاسخ داده و فورا اعدام‌ها را متوقف کند».

پیشتر از میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، هلند، دانمارک و بلژیک نیز با اشاره به این‌که تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه تهران در راه است، شامگاه ۱۸ دی از احضار سفیر جمهوری اسلامی در پایتخت‌های خود خبر دادند.

در مورد شمار معترضان بازداشتی ایران در سه ماه و نیم اخیر که به اعدام محکوم شده‌اند، گزارش‌های متفاوتی از سوی نهادهای مدافع حقوق بشری منتشر شده است. با این حال، در گزارش روز ۱۹ دی‌ماه سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در اسلو، آمده است که «دست‌کم ۱۰۹ معترض در خطر صدور یا اجرای احکام اعدام قرار دارند».

جمهوری اسلامی ایران اطلاع دقیقی در باره محکومان به اعدام یا سایر محکومان دیگر و بازداشتی‌ها اعلام نکرده است. اما مقاماتی از دستگاه قضایی و سایر مسئولان حکومتی از احکام صادره برای کسانی که آن‌ها را متهمان به «فساد فی‌الارض» و «محاربه» می‌خوانند، با قاطعیت حمایت می‌کنند؛ امری که به موضع‌گیری دولت‌های غربی از جمله سه قدرت اروپایی عضو برجام منجر شده است.

در پی اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، اتحادیه اروپا در همان روز شنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز «خوف و وحشت» از اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی این اقدام حکومت ایران را گواهی دیگر بر «سرکوب وحشیانه» تظاهرات مدنی به دست مسئولان جمهوری اسلامی دانسته بود.