مولوی عبدالحمید از جمهوری اسلامی خواست به حق تحصیل و اشتغال زنان احترام بگذارد

5

در پی وقوع مسمومیت‌های مشکوک در مدارس ایران به‌ویژه مدارس دخترانه در ماه‌های اخیر، مولوی عبدالحمید رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران از حکومت خواست حق تحصیل دختران و زنان و حق اشتغال آنان را رعایت کند.

آقای عبدالحمید اسماعیل‌زهی معروف به مولوی عبدالحمید روز جمعه، ۱۹ اسفند، در سخنرانی خود در نماز جمعه اهل سنت زاهدان خطاب به «حکومت‌های اسلامی» گفت: «ما باید امروز شرایط دنیا را ببینیم و ببینیم برای زنان چه برنامه‌هایی دارند و زنان چه پیشرفت‌هایی در عرصه‌های علمی و فناوری داشته‌اند.»

او با اشاره به این که «انسان قلب عالم» است، تاکید کرد زن به عنوان انسان «قلب عالم است و همان حرمت و حقوقی که مرد دارد، زن هم دارد».

مولوی عبدالحمید درخواست خود برای رعایت حق تحصیل زنان را تکرار کرد و گفت: «حقوق و کرامت زنان باید رعایت شود و باید برای زنان در عرصه‌های علمی برنامه‌ریزی شود.»

اعزام نیروهای درمانی به مدارسی که هدف مسمومیت‌های مشکوک با گاز قرار گرفتند

بیشتر در این باره:

هشدار صدها استاد دانشگاه ایران: سرپوش‌گذاشتن بر مسمومیت‌ها تبعات طوفانی دارد

این چهره مذهبی تاکید کرد که «اسلام منعی برای تحصیل زنان قرار نداده و دانشگاه‌ها باید برای همه باز باشد.»

این اظهارات مولوی عبدالحمید در حالی است که با گذشت سه ماه از آغاز مسمومیت‌های مشکوک با گاز در مدارس ایران، هنوز نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی، گزارش دقیق و جامعی از این مسمومیت‌ها ارائه نکردند و صرفاً از بازداشت برخی مظنونان در این زمینه خبر داده‌اند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در اولین واکنش خود در این زمینه مدعی شد که هنوز به «نتایج متقن» در این‌ باره نرسیده است.

این وزارتخانه ۱۷ اسفند با این حال در بیانیه‌ای نوشت: «از خلال مجموعه بررسی‌ها و پیگیری‌های به عمل آمده، علل برخی حوادث قبلی کشف شده‌اند» اما وزارت اطلاعات توضیح نداد این «علل» کشف شده، چه بوده‌اند.

این در حالی است که پیشتر یک معاون وزیر بهداشت گفته بود افرادی شناسایی شده‌اند که قصد داشته‌اند با این مسمومیت‌ها، مدارس به ویژه مدارس دخترانه را به تعطیلی بکشانند.

همچنین برخی از چهره‌ها، فعالان سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی، از جمله مولوی عبدالحمید از احتمال دست داشتن حکومت یا گروه‌هایی وابسته به حکومت در این مسمومیت‌ها خبر داده‌اند.

منافع ایران را به ملت ایران برگردانید

در زمینه اشتغال زنان نیز، مولوی عبدالحمید بر ضرورت فراهم کردن امکان و زمینه اشتغال زنان تاکید و اعلام کرد در بسیاری از خانواده‌ها اشتغال زنان ضروری است.

علاوه بر حقوق زنان، او همچنین جمهوری اسلامی را به رعایت آزادی‌ها از جمله آزادی بیان، قلم و احزاب فراخواند و گفت بدون رعایت این حقوق و آزادی‌ها، مشکلات حل نخواهد شد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنرانی خود به «ضعف مدیریت» در سیاست‌های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی اشاره کرد و خواستار آن شد که «منافع ایران به ملت ایران بازگردانده شود».

مولوی عبدالحمید

بیشتر در این باره:

اعتراض مولوی عبدالحمید به «دروغگویی» حکومت: حمله به مدارس نارضایتی عمومی ایجاد می‌کند

او با تاکید بر این که جمهوری اسلامی نتوانسته از پتانسیل و استعدادها در ایران به نفع مردم بهره‌برداری کند، گفت سیاست کنونی جمهوری اسلامی به گونه‌ای است که کشور در دست مدیران ضعیف افتاده و این سیاست‌ باید مورد بازنگری قرار گیرد.

آقای عبدالحمید ادامه داد که همه اقلیت‌های ایران اعم از اقلیت‌های قومی و مذهبی در منافع ملی ایران شریک هستند.

او همچنین بار دیگر به کشته شدن مردم به دست نیروهای جمهوری اسلامی در «جمعه خونین» زاهدان اشاره کرد و گفت حق و حقوق همه آسیب‌دیدگان باید پیگیری و رعایت شود و «ما این حقوق را پیگیری می‌کنیم».

در پایان، مولوی عبدالحمید به مشکلات ثبت احوال در استان سیستان و بلوچستان پرداخت و گفت که بسیاری از اقوامی که در این استان زندگی می‌کنند، شناسنامه ندارند. این در حالی است که «مال همین آب و خاک و وطن هستند».

او گفت این افراد حتی برای ایران جنگیده‌اند و پدرانشان نیز در ایران متولد شده‌اند، اما هنوز شناسنامه ندارند.

استان سیستان و بلوچستان یکی از محروم‌ترین استان‌های ایران است که با مشکلات وخیمی از جمله حاشیه‌نشینی، فقر، بی‌آبی و کمبود اشتغال مواجه است.