مکرون: حکومت ایران و روسیه اروپایی‌ها را هدف حمله سایبری قرار داده‌اند

4

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، که در حال حاضر به‌منظور شرکت در «نشست جامعه اروپایی» در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک، حضور دارد در طی اظهاراتی مدعی شد بسیاری از شهروندهای کشورهای اروپایی هدف حمله‌های سایبری‌ای قرار گرفته‌اند که به‌وسیله جمهوری اسلامی ایران و دولت روسیه طراحی شده است.

رئیس جمهوری فرانسه در ادامه این بخش از اظهاراتش تاکید کرد که با توجه به این تهدید مشترک، کشورهای اروپایی باید راهبردی مشترک نیز در این رابطه داشته باشند.

در پیوند با حمله‌های سایبری حکومت ایران به دیگر کشورها، دولت آلبانی در ابتدای ماه گذشته میلادی مدعی شد که برخی از زیرساخت‌های این کشور مورد حمله سایبری هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. مقام‌های دولت آلبانی در عین‌حال در همان زمان اعلام کردند که، به‌دلیل این اقدام مخرب حکومت ایران، روابط دیپلماتیک‌شان با جمهوری اسلامی را قطع می‌کند و ۲۴ ساعت به دیپلمات‌ها و کارمندهای سفارت حکومت ایران در آلبانی فرصت داد تا خاک این کشور را ترک کنند.

با این‌وجود جمهوری اسلامی ایران، حتی پس از رسانه‌ای شدن حمله به زیرساخت‌های آلبانی، سامانه حمل‌ونقل عمومی این کشور را هدف حمله سایبری قرار داد.

حمله‌های سایبری جمهوری اسلامی به زیرساخت‌های آلبانی با واکنش مقام‌های کشورهای غربی نیز همراه بود. آمریکا، بریتانیا و ناتو این حمله‌ها را محکوم کردند و وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا نیز وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی و وزارتخانه تحت امرش را در فهرست افراد و نهادهای تحت تحریم دولت آمریکا گنجاند.

پیش از این، و در اول ماه ژوئن سال جاری، کریستوفر ری، رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)، نیز اعلام کرد که در سال ۲۰۲۱ هکرهای تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده‌اند «بیمارستان کودکان بوستون» را مورد حمله‌های سایبری قرار دهند. بنابر اظهارات ری قصد هکرها این بود تا در فرایند ارائه خدمات به بیماران اختلال ایجاد کنند.

رئیس پلیس فدرال ایالات متحده آمریکا، این حمله سایبری را «یکی از نفرت‌انگیزترین حمله‌هایی که تاکنون دیده است» توصیف کرد.