میراث فرهنگی: اشیای سرقتی از تکیه بیگلربیگی کرمانشاه ارزش تاریخی نداشتند

۱۰

در پی انتشار گزارش‌هایی از سرقت دست‌کم ۶۰۰ قلم اشیای تاریخی از تکیه بیگلربیگی کرمانشاه، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ضمن تایید سرقت، ارزش تاریخی این اشیا را انکار کرد.

کیومرث خانی لعل‌آبادی، معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه به خبرگزاری ایسنا گفت: «برخلاف آنچه در خبرها منتشر شده است، اشیای سرقتی تاریخی نبودند و صرفا ارزش مطالعاتی داشتند».

این مقام دولتی با بیان اینکه سرقت از تکیه بیگلربیگی کرمانشاه، قبل از تعطیلات نوروز رخ داده‌ است، گفت اشیایی که به سرقت رفتند، مربوط به موزه مردم‌شناسی تکیه بودند و مواردی مانند جاجیم، مشک و سه‌ پایه، کاسه و بشقاب‌های مسی را شامل می‌شدند.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه درباره اینکه این اداره کل چرا تاکنون درباره این سرقت بزرگ اطلاع‌رسانی نکرده است، توضیحی نداد. او در ادامه مدعی شد، اشیایی که به سرقت رفتند، برای مطالعه روی سبک زندگی مردم استان جمع‌آوری شده بودند.

به گفته این مسئول دولتی، سارقین با استفاده از غفلت نگهبان و نوع معماری سنتی تکیه که اتاق‌ها تو در تو ساخته شده‌اند، دست به سرقت زده‌اند.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه در ادامه از شناسایی و دستگیری «عوامل سرقت» خبر داد و مدعی شد که «سارقین پس از دستگیری، بخش زیادی از اموال مسروقه را به موزه مردم‌شناسی بازگردانده‌اند و تلاش برای بازگرداندن سایر اشیا ادامه دارد».

این مسئول دولتی ادعا کرد که پس از سرقت از موزه مردم‌شناسی تکیه بیگلربیگی، سیستم نظارتی این مکان تاریخی «با اختصاص اعتبار لازم» تقویت شد.

هم‌زمان روابط‌ عمومی میراث فرهنگی کرمانشاه نیز با کوچک جلوه دادن آثار تاریخی موزه مردم‌شناسی در اطلاعیه‌ای ادعا کرد که «این اشیاء بیشتر در نشان دادن سبک زندگی مردم استان کاربرد داشتند و در ادوار گذشته از روستاهای استان و فروشگاه‌ها برای استفاده در موزه‌های مردم‌شناسی جمع‌آوری شده‌ بودند.

پیش‌تر فعالان میراث فرهنگی و رسانه‌های محلی استان کرمانشاه خبر داده بودند که در سرقتی بزرگ و تاریخی، بیش از ۶۰۰ قلم از آثار تاریخی و عتیقه تکیه بیگلربیگی به سرقت رفته و مسئولان میراث فرهنگی سعی دارند اخبار مربوط به این سرقت را پنهان نگه دارند.

درحالی‌که معاون میراث فرهنگی کرمانشاه، ارزش تاریخی این اشیا را انکار کرد، روزنامه باختر با استناد به اطلاعاتی که در اختیار دارد، در گزارشی نوشت که دست‌کم ۱۰۰ قلم این اشیای تاریخی، شماره ثبت اموال تاریخی داشتند. مابقی نیز در زمره اشیای عتیقه موجود در گنجینه بیگلربیگی بودند.

روزنامه باختر ارزش مالی اشیای به سرقت رفته را «میلیاردها تومان» برآورد کرد و نوشت که سارق از کارکنان مجموعه بود که با قطع کابل‌ دوربین‌های مداربسته با آسودگی خاطر و به تدریج اشیای تاریخی را از تکیه بیگلربیگی خارج کرده است. به‌طوری‌که در طول چند ماه ۶۰۰ قلم اشیای تاریخی که حجم آن به اندازه بار یک کامیون خاور بود از تکیه خارج شد.

گفته می‌شود که بخشی از آثار سرقتی در منزل سارق یافت شده‌اند اما بیشتر آن‌ها یا به فروش رفته‌اند و یا به جایی دیگر منتقل شده‌اند.

تکیه بیگلربیگی کرمانشاه از آثار تاریخی به‌جامانده از دوران قاجار است و معماری ایران در این دوره تاریخی را نمایندگی می‌کند. این بنای تاریخی متشکل از چندین موزه از جمله موزه پارینه‌سنگی و خط و کتابت است و هزاران اشیای تاریخی در آن نگهداری می‌شود.