میرحسین موسوی به نیروهای مسلح: در سمت حقیقت بایستید، سمت ملت

0

میرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز که همچنان در داخل ایران در حصر خانگی به سر می‌برد، در پیامی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی خواست از سرکوب معترضان دست بردارند و «در سمت حقیقت، در سمت ملت» ایران بایستند.

پیام مکتوب آقای موسوی روز شنبه، ۹ مهرماه، همزمان با تجمع‌های اعتراضی گسترده و فراگیر در داخل و خارج ایران، در کانال تلگرامی کلمه نزدیک به او منتشر شده است.

در این پیام خطاب به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی آمده است: «توانایی‌هایی که به شما محول شده برای دفاع از مردم است و نه سرکوب؛ برای حراست از مظلومان است، نه نوکری قدرتمندان و جباران؛ برای آرامش توده‌های میلیونی و به‌ویژه فرودستان است، نه تثبیت قدرت صاحب‌منصبان غافل.»

اعتراضات به جان باختن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد که مثل اعتراضات سال‌های اخیر فورا به اعتراضات ضدحکومتی تبدیل شد وارد هفته سوم خود شده و بر اساس آمارهای سازمان‌های حقوق بشری، تاکنون نزدیک به صد نفر از معترضان در آن کشته شده‌اند.

آقای موسوی که پیشتر در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸ در ایران یکی از دو رهبر معترضان بود، مهسا امینی را «دختر ایران، دختر کردستان، دختر انسان» توصیف کرد و نوشت که «خون مظلومان از قهر جباران قدرتمندتر» است.

او تاکید کرد که زنان و مردان ایران به یاد و نشان مهسا امینی و «صدها مطالبه‌ فراموش‌شده‌ دیگر به ‌پا خاسته‌اند».

اعتراضات اخیر در ایران به دنبال جان‌باختن مهسا امینی آغاز شد.

بیشتر در این باره:

سازمان حقوق بشر ایران شمار جان‌باختگان اعتراض‌های اخیر را «دست‌کم ۸۳ نفر» اعلام کرد

این ناراضی سیاسی محصور بار دیگر ماموران انتظامی، امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی را خطاب قرار داد و افزود: «هیچ کس حق ندارد با دستور آمران، چون عاملی چشم‌بسته، در مقابل آحاد ملت خود بایستد و عهد و پیمان خود را با ملت خویش از یاد ببرد.»

پیام قبلی میرحسین موسوی از حصر خانگی، که در آن نسبت به موروثی شدن رهبری در جمهوری اسلامی هشدار داده شده بود، موجی از واکنش‌ها را در میان مقام‌های جمهوری اسلامی در پی داشت.

سرکوب معترضان در ایران تاکنون ده‌ها کشته بر جای گذاشته است. سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه هشتم مهرماه گفته بود توانسته اسامی ۵۲ نفر از جان‌باختگان اعتراضات کنونی را مستند کند.

در همان روز سازمان حقوق بشر ایران شمار کشته‌شدگان را «دست‌کم ۸۳ نفر» عنوان کرد. این آمارها اما فارغ از آمار کشته‌شدگان درگیری‌های روز جمعه در زاهدان است.

سازمان حقوق بشری کمپین فعالین بلوچ بر اساس اظهارات منابع مردمی و شاهدان عینی اعلام کرد تا بامداد شنبه، ۹ مهر، دست‌کم اسامی ۴۲ کشته تیراندازی روز جمعه در زاهدان را ثبت کرده است.