ناصر کنعانی: سیاست تهران حل‌وفصل مشکلات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است

۰۱

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در نشست خبری دوشنبه ۱۸ اردیبهشت، نصب دوربین‌های جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاسیسات هسته‌ای ایران را تایید کرد و مدعی شد سیاست جدی تهران حل‌وفصل مشکلات و سوء‌تفاهم‌ها با آژانس است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی که پیش از این بارها رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، را به «رفتار سیاسی» متهم کرده بود، در سخنان روز دوشنبه‌اش گفت: «سیاست این است که اجازه ندهیم موضوع‌های مربوط به فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای به یک مانع در روند همکاری‌های جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تبدیل شود.»

کنعانی در ادامه گفت جمهوری اسلامی ایران مطابق نقشه‌راهی که در چارچوب سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران طراحی شد، در حال حرکت است. او همکاری با آژانس را به سمت پیشرفت توصیف کرد و افزود: سازمان انرژی هسته‌ای در زمانی که مناسب بداند، اطلاعات جزئی این همکاری‌ها را ارائه می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی درباره سرنوشت مذاکرات احیای برجام نیز گفت که تبادل پیام و گفت‌وگو از طریق «کانال‌های متنوع» برقرار است. او با تکرار ادعاهای پیشین، ایالات‌متحده آمریکا را به نداشتن «اراده سیاسی» برای احیای برجام متهم کرد و گفت امیدواریم بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها از جمله آمریکا به برجام را شاهد باشیم. او همچنین بار دیگر ادعای صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران را مطرح کرد.

ناصر کنعانی به سوالی مبنی بر اینکه آیا پس از گذشت پنج سال، احیای برجام از نظر فنی امکان‌پذیر است، چنین پاسخ داد: «احیای برجام از نظر فنی و دیپلماتیک امکان‌پذیر است و مذاکرات با همین نگاه انجام شد و توافق‌هایی صورت گرفت؛ اما طرف‌های مقابل و مشخصا دولت آمریکا در این زمینه تعلل کردند.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بازگشت تحریم‌های سازمان ملل در صورت افزایش سطح غنی‌سازی‌ها نیز گفت: «ما مایل نیستیم با پیش‌فرض‌ها و پیش‌بینی‌ها درباره اتفاقاتی که ممکن است بیفتد یا مواضعی که ممکن است برخی رسانه‌ها مطرح می‌کنند، قضاوت و پیشداوری و بر مبنای آن اقدام کنیم.»

ناصر کنعانی در نشست خبری روز دوشنبه، به سخنان جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، که گفته بود در صورت اقدام ایران برای ساخت بمب هسته‌ای، آمریکا آزادی عمل اسرائیل برای مقابله با آن را به رسمیت خواهد شناخت، واکنش نشان داد و مدعی شد به‌ رسمیت شناختن آزادی عمل اسرائیل از سوی آمریکا به معنای قبول کردن مسئولیت اقدام‌های اسرائیل در منطقه است. او افزود: «جمهوری اسلامی ایران در برابر با هیچ‌گونه تعرضی به امنیت و منافع خود مسامحه نخواهد کرد و در قبال هرگونه اقدام تجاوزکارانه به‌طور قاطع و پشیمان‌کننده اقدام می‌کند و پاسخ می‌دهد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه، استقبال جمهوری اسلامی ایران از تاسیس دفتر حفاظت از منافع ایران در آلبانی از سوی ترکیه را تایید کرد و گفت: «ترکیه با توجه به مناسبات خوبی که با ایران دارد و همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای دو کشور، برای این اقدام اعلام آمادگی کرد و ایران نیز مبتنی بر دیدگاه اصولی خود که باید به دیپلماسی فرصت داد و برای عبور از شرایط نامناسب از مسیرهای دیپلماتیک استفاده کرد، از این پیشنهاد دولت ترکیه استقبال کرد.»

روابط جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی

ناصر کنعانی در نشست خبری روز دوشنبه درباره روند صعودی روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عربی صحبت کرد و گفت: «در روند مناسبات دوجانبه ایران با عربستان سعودی، امارات، کویت و دیگر کشورها در منطقه اتفاق‌های مثبتی رخ داده است.»

آن‌طور که سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید، جمهوری اسلامی ایران در توافق‌نامه جدید با عراق بر رفع «نیازهای امنیتی» تاکید کرده است و انتظار دارد  با درک مشترک تهران و بغداد از موضوع‌های امنیتی، نگرانی‌های امنیتی ایران برطرف شود.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون چندین مرتبه مقر احزاب کرد مخالف حکومت خود در کردستان عراق را هدف حمله قرار داده است و عراق را برای بیرون راندن آنان تحت‌فشار می‌گذارد. کنعانی در نشست خبری اخیر، با تکرار اتهام‌ها علیه احزاب کرد در اقلیم کردستان گفت:  «پناهندگی نمی‌تواند مبنای حضور مسلحانه و دارای ابعاد فعالیت‌های ضدامنیتی در جغرافیای کشور دیگری به‌ویژه علیه کشور همسایه باشد.»

ناصر کنعانی در ادامه، از بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض خبر داد و گفت: «در چارچوب توافقی که میان دو طرف صورت گرفت، پیشرفت‌های خوبی در روند آماده‌سازی اماکن دیپلماتیک برای فعالیت‌های رسمی سفارتخانه‌های دو کشور داشتیم اما به دلیل بازسازی، اکنون در مرحله نهایی آماده‌سازی ساختمان‌های خود در ریاض و جده‌ایم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعدادی از تجار و بازرگانان ایرانی خواستار سفر به عربستان سعودی‌اند، گفت: بر اساس توافق‌هایی که دو کشور انجام دادند عملا برای سفر اتباع دو کشور به‌ویژه تجار دو کشور محدودیتی نداریم و امکان صدور روادید برای دو کشور وجود دارد.

کنعانی درباره تلاش‌های عراق برای میانجیگری بین تهران و قاهره نیز گفت که تیم‌های دیپلماتیک دو کشور در پایتخت‌ها برای گفت‌وگو از طریق دفاتر حافظ منافع حضور دارند و برای این گفت‌وگوها هیچ مانع و محدودیتی وجود ندارد.

سفر ابراهیم رئیسی به سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه سفر ابراهیم رئیسی به سوریه و دیدار و گفت‌وگوی او با بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور، را «ریل‌گذاری جدید در مرحله پساتروریسم» توصیف کرد و مدعی شد: این سفر جشن پیروزی مشترک علیه تروریسم بود. او دیدار رئیسی با رهبران جریان مقاومت را نیز نشانه حمایت جمهوری اسلامی از محور مقاومت در منطقه دانست و سفر رئیس دولت سیزدهم را یکی از رخدادهای مهم منطقه برشمرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی این سفر را دارای پیام خاص در منطقه خواند و ادعا کرد: «پس از پایان سفر رئیسی به سوریه، بازگشت مجدد این کشور به کرسی و جایگاه خود در اتحادیه عرب را شاهد بودیم.»