نانسی پلوسی «حمله غیرقانونی» جمهوری آذربایجان به ارمنستان را محکوم کرد

Screen Shot 2022-09-18 at 6.16.15 PM

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که به ایروان، پایتخت ارمنستان، سفر کرده است، آنچه را که «حملات غیرقانونی جمهوری آذربایجان به خاک ارمنستان» نامید، به شدت محکوم کرد.

نانسی پلوسی روز یکشنبه ۲۷ شهریور هدف از سفر خود به ایروان را حمایت از «فانوس دموکراسی» عنوان کرد.

اشاره او به دموکراسی، استعفای دولت مورد حمایت روسیه به ریاست سرژ سارکسیان در سال ۲۰۱۸ در پی اعتراضات مردمی به رهبری نیکول پاشینیان نخست‌وزیر کنونی کشور است.

خانم پلوسی گفت ما باید از نفوذ خود استفاده کنیم، اهرمی که نشان می‌دهد دموکراسی و حاکمیت ارمنستان در اولویت است: «انقلاب مخملی ارمنستان در سطح جهانی مورد تشویق قرار گرفت. واشینگتن می‌خواهد به ارمنستان در آنچه مبارزه جهانی بین دموکراسی و خودکامگی خوانده می‌شود، کمک و حمایت کند».

آخرین تنش‌ نظامی بین ارمنستان و آذربایجان که نیمه‌شب ۲۲ شهریور آغاز شد، برخلاف تنش‌های نظامی قبلی، در منطقه قره‌باغ کوهستانی اتفاق نیفتاد. جمهوری آذربایجان مدعی است که نیروهای تجسس و تخریب ارمنستان با ورود به خاک این کشور اقدام به مین‌گذاری کرده بودند و این نیروها را همراه با پایگاه‌های نظامی در خاک ارمنستان مورد هدف قرار داده است.

در این دور از درگیری بین دو کشور، بیش از ۲۰۰ نظامی از جمله ۷۷ نیروی جمهوری آذربایجان کشته شدند.

دولت باکو روز شنبه اجساد حدود ۵۰ نظامی ارمنستان را با وساطت روسیه به ایروان تحویل داد.

بیشتر در این باره:

ارمنستان: وضعیت در مرز با آذربایجان تغییر نکرده و آتش‌بس برقرار است

دولت ارمنستان در پی هدف قرار گرفتن پایگاه‌های نظامی خود، از روسیه در چارچوب «سازمان پیمان امنیت جمعی» درخواست کمک کرده است.

خانم پلوسی در دیدار روز یکشنبه خود با آلن سیمونیان، رئیس پارلمان ارمنستان، گفت: «روشن است که درگیری مرزی با حمله نیروهای آذربایجان به ارمنستان آغاز شد و توالی زمانی آن باید مشخص شود».

او اظهار داشت که این درگیری توسط آذربایجان آغاز شد و باید آن را به‌رسمیت شناخت.

اظهارات رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، فراتر از دیدگاه رسمی و علنی دولت جو بایدن در مورد دیگری نظامی اخیر بین نیروهای آذربایجانی و ارمنستانی است.

آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا، پیشتر از طرفین خواسته بود که خویشتنداری به خرج دهند، اما هیچ یک از طرف‌های درگیر را به آغاز تهاجم متهم نکرده بود.

ارمنستان می‌گوید جمهوری آذربایجان شش پایگاه نظامی این کشور را هدف قرار داده است. جمهوری آذربایجان و ترکیه، بزرگترین حامی این کشور، نیز اعلام کرده‌اند که درگیری‌ها در پی ورود واحدهای تخریب ارمنی به خاک آذربایجان و مین‌گذاری آن‌ها آغاز شده است.

با میانجی‌گری روسیه، بزرگترین حامی و متحد ارمنستان، آتش‌بس بین دو کشور برقرار شده است. این کشور در نبردهای سال ۲۰۲۰ که منجر به تصرف بخش اعظمی از قره‌باغ کوهستانی توسط جمهوری آذربایجان شد نیز بین دو کشور میانجی‌گری کرد و آتش‌بس شکننده برقرار کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه اعلام کرد که روسیه منابع کافی برای میانجی‌گری در تنش‌های قفقاز را دارد.

سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی به رهبری روسیه که ارمنستان نیز عضو آن است، اعلام کرده که یک واحد ناظر به ارمنستان اعزام کرده است.

آقای سیمونیان از این پاسخ روسیه ابراز ناامیدی کرد و سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی را به تپانچه‌ای تشبیه کرد که گلوله شلیک نمی‌کند.