نبرد برای اجبار حجاب؛ بیش از ۵۰۰ واحد صنفی در یک هفته پلمب شدند

1

بررسی‌ها نشان می‌دهد که با تشدید برنامه‌های حکومت برای تحمیل حجاب اجباری به زنان، تنها در یک هفته گذشته بیش از ۵۰۰ واحد صنفی در شهرهای مختلف ایران پلمب شده‌اند.

مجتمع تجاری اپال، در منطقه سعادت‌آباد در شمال تهران، عمده‌ترین محلی است که در ارتباط با حجاب پلمب شده است. این مجتمع بیش از ۴۰۰ واحد صنفی را در خود جای داده است.

علاوه بر این رستوران‌های باکارالانژ، چیلای و زئوس هم در تهران پلمب شده‌اند. دست‌کم چهار داروخانه و چهار کافه هم جزو واحدهای صنفی پلمب‌شده به دلیل حجاب در تهران هستند.

آنها با اخطار به واحدهای صنفی می‌خواهند صاحبان کسب‌وکار را وادار کنند که حجاب را به مشتریان خود تحمیل کنند، اما پلمب واحدهای صنفی حاکی از خودداری بسیاری از بنگاه‌ها از همدستی در تحمیل پوشش اجباری به زنان و دختران است.

مقام‌های امنیتی و انتظامی در تهران آمار کاملی از شمار واحدهای صنفی پلمب‌شده نداده‌اند.

پلمب واحدهای صنفی به دلیل تخطی از دستورات حکومتی برای در استان‌های دیگر ایران هم در جریان بوده است.

استان کرمانشاه با ۴۵ واحد صنفی پلمب‌شده یکی از بالاترین آمار اعلام‌شده را دارد. در کیش ۲۶ واحد صنفی پلمب شده‌اند و در جهرم، در استان فارس هم همین تعداد پلمب شده‌اند.

در خراسان رضوی ۱۵ و در خراسان شمالی دست‌کم دو واحد صنفی پلمب شده‌اند.

در استان البرز دست‌کم هفت واحد صنفی پلمب شده‌اند و در استان گیلان دست‌کم یک مجتمع اقامتی پلمب شده است.

پلمب واحد صنفی برای خودداری از همدستی در تحمیل حجاب

منبع تصویر، MEHR

به جز پلمب واحدهای صنفی، مقام‌های انتظامی و قضایی در استان‌های مختلف از توقیف صدها خودرو نیز خبر داده‌اند.

آنها می‌گویند این خودروها « به صورت سیستمی» توقیف شده‌اند. منظور از توقیف سیستمی آن است که خودرو به صورت فیزیکی توقیف نشده، بلکه شماره پلاک آن ثبت می‌شود و اگر از نظر مقام‌ها آن خودرو «تخلف» دیگری رخ دهد سپس برای توقیف فیزیکی اقدام خواهد شد.

مقام‌های انتظامی و قضایی در استان‌های مختلف ایران همچنین از برخورد با وبسایت‌ها، حساب‌های کاربری و صفحات پرطرفدار در شبکه‌های اجتماعی خبر داده‌اند.

به گزارش مهر، وحید مجید، رئیس پلیس فتا، اعلام کرده است که ۵۰۰ فقره اقدام قضایی و عملیاتی شامل تذکر، احضار، حذف و مسدود سازی در ارتباط با «ترغیب به بی حجابی، تن نمایی، مدلینگ مبتذل، لایوهای مستهجن غیراخلاقی و پیکر تراشی» انجام شده است.

اعلام این اقدام‌ها پس از گذشت ضرب‌الاجل احمدرضا رادان، رئیس پلیس، صورت می‌گرفت که تهدید کرده بود از شنبه ۲۶ فروردین سختگیری‌ها برای اعمال حجاب تشدید می‌شود.

با وجود سخت‌گیری‌ها و تهدیدهای مقامات حکومتی، زنان و دختران بسیاری همچنان از پوشیدن حجاب در اماکن عمومی سرپیچی می‌کنند.

بعضی از آنان عکس‌های بی‌حجاب خود را با مضامینی چون «تمرین آزادی» در شبکه‌های اجتماعی همرسانی می‌کنند.

همزمان شاهدان عینی می‌گویند در روزهای اخیر در متروی تهران و برخی خیابان‌های مرکزی شهر گروه‌هایی از زنان چادری سازماندهی شده‌اند و به شهروندان تذکر حجاب می‌دهند.