نخست‌وزیر کانادا: برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی کوتاهی نمی‌کنیم

Screen Shot 2022-10-04 at 11.50.34 PM

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در روز سه‌شنبه، ۴ اکتبر ۲۰۲۲، به‌مناسبت هزارمین روز سرنگونی هواپیمای پی‌اس – ۷۵۲، که در ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ به‌وسیله شلیک موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد و ۱۷۶ کشته برجا گذاشت، بیانیه‌ای صادر کرد.

نخست‌وزیر کانادا ضمن گرامیداشت یاد قربانیان این حادثه، خاصه شهروندان کانادایی حاضر در هواپیمای اوکراینی، از دیدارش با برخی از اعضای خانواده کشته‌شدگان حادثه بهمن ۱۳۹۸ خبر داد. او در بخشی از این بیانیه تاکید کرد دولت فدرال کانادا «راه‌های تازه‌ای» به‌منظور اعطای اقامت دائم این کشور به خانواده‌های قربانیان پرواز پی‌اس – ۷۵۲ باز کرده است و تلاش دارد تا از «سلامت روان» این گروه از آسیب‌دیدگان اطمینان حاصل کند.

به‌گفته جاستین ترودو دولت فدرال کانادا در عین‌حال بر مسئولیت جمهوری اسلامی ایران در وقوع این حادثه تاکید دارد. در بخشی از بیانیه روز سه‌شنبه نخست‌وزیر کانادا چنین آمده است:«بر تعهد استوار کانادا در مسئول دانستن حکومت ایران در قبال اقدام‌های موحش‌اش تاکید داریم.»

ترودو در این بیانیه نوشت کانادا و شرکای این کشور تعهد می‌دهند تا جمهوری اسلامی ایران را در برابر قوانین بین‌المللی پاسخگو کنند و قصد دارند که، با دست زدن به مجموعه‌ای از اقدامات، از وقوع مجدد چنین وقایعی جلوگیری کنند. او در عین‌حال نوشت:«ما همچنان بی‌وقفه پیگیر اجرای عدالت به‌نفع خانواده‌های این قربانیان هستیم و به منظور پاسخگو کردن حکومت ایران از انجام هیچ کاری کوتاهی نمی‌کنیم.»

نخست‌وزیر کانادا در فراز دیگری از این بیانیه به سرکوب مردم معترض ایران به‌دست نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی اشاره کرد. به‌گفته ترودو جمهوری اسلامی در حال حاضر نیز به «سرکوب زنان شجاع ایران» ادامه می‌دهد و به واسطه این اقدام بار دیگر ثابت کرد نسبت به «حقوق بشر و زندگی انسانی» بی‌توجه است.

ترودو در ادامه این بخش از بیانیه‌اش نوشت:«کانادا، بی‌چون‌وچرا در کنار زنان شجاعی می‌ایستد که در خیابان‌های ایران تظاهرات می‌کنند. [ما در عین‌حال] در کنار زنانی که، در خیابان‌های شهرهای سراسر جهان، در همبستگی با زن‌های داخل ایران [دست به تظاهرات می‌زنند] می‌ایستیم.»

در بخش پایانی بیانیه نخست‌وزیر کانادا به تحریم‌های جدیدی اشاره شد که دولت فدرال این کشور علیه برخی مقام‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده است.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، روز دوشنبه اعلام کرد دولت فدرال کانادا ۳۴ فرد و نهاد وابسته به جمهوری اسلامی ایران، از جمله پلیس «امنیت اخلاقی» و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، را در فهرست تحریم‌های این کشور قرار داده است. به‌گفته جولی ۲۵ فرد و ۹ نهاد وابسته به جمهوری اسلامی ایران در فهرست تحریم‌های دولت کانادا قرار گرفته‌اند.

وزیر خارجه کانادا با انتشار توییتی در این مورد نوشت:«تداوم نقض فاحش و مداوم قوانین بین‌المللی از سوی [حکومت] ایران، از جمله بی‌اعتنایی آشکار نسبت به جان انسان‌ها، به‌خوبی مستند و شناخته شده است. [بنابراین] در پاسخ به نقض فاحش حقوق بشر، تحریم‌های جدیدی [علیه حکومت ایران] وضع کرده ایم.»

فهرست مورد نظر یک هفته پس از آن تهیه شد که نخست‌وزیر کانادا وعده داد دولتش، به دلیل نقض حقوق بشر به‌وسیله حکومت ایران، اقدام‌هایی علیه جمهوری اسلامی صورت خواهد داد. نخست‌وزیر کانادا، در جریان سخنرانی‌اش در روز ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲، گفت دولتش افرادی را که مسئول مرگ مهسا امینی‌اند تحریم خواهد کرد. ترودو در همان سخنرانی وعده داد که رسته «امنیت اخلاقی» پلیس جمهوری اسلامی ایران را نیز در فهرست تحریم‌های کانادا قرار دهد.

جاستین ترودو در بخشی از سخنرانی مذکور گفت:«بارها شاهد نقض حقوق بشر به‌دست حاکمیت ایران بوده‌ایم و حالا یک‌بار دیگر با مرگ مهسا امینی و سرکوب اعتراض‌ها شاهد آنیم.»

از سوی دیگر حامد اسماعیلیون، که فرزند و همسرش را در حادثه سرنگونی هواپیمای پی‌اس – ۷۵۳ از دست داد، در جریان سخنرانی روز سه‌شنبه‌اش در مقابل مجلس کانادا، که به‌مناسبت هزارمین روز سرنگونی هواپیمای اوکراینی برگزار شد، از مقام‌های کانادایی خواست عوامل وابسته به جمهوری اسلامی ایران و خانواده‌های آنها را از خاک کانادا اخراج کنند.

او در بخشی از این سخنرانی گفت:«ما خواهان یک تحقیق رسمی در مورد چگونگی تبدیل کانادا به پناهگاه امنی برای عوامل امنیتی و نظامی، ماموران و سیاستمداران وابسته به جمهوری اسلامی و خانواده‌های‌شان هستیم؛ آنها باید بی‌درنگ اخراج شوند.»