نزدیک به ۸۰ هنرمند و روشنفکر فرانسوی، با فیلمسازان زندانی در ایران ابراز همبستگی کردند

Screen Shot 2022-07-28 at 9.10.14 AM

نزدیک به هشتاد تن از سینماگران و روشنفکران شهیر فرانسوی، از جمله کوستا گاوراس، ژاک اودیار و میشل هازاناویسوس، با انتشار بیانیه‌ای اطمینان داده‌اند که از حمایت «جعفر پناهی، محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد» سینماگران زندانی در ایران، دست نمی‌کشند.

براساس این بیانیه که روز چهارشنبه در روزنامه لیبراسیون، در فرانسه منتشر شده‌ است، این افراد شهیر،‌ قاطعیت فیلمسازان ایرانی را برای «کنش‌گری و مبارزه با سرکوب و زور» ستوده و از «همبستگی» که در میان آن‌ها وجود دارد، تجلیل کرده‌اند.

بیانیه با این عنوان منتشر شده‌ است: «به سینماگران بازداشت‌شدۀ ایرانی: حمایت بی‌وقفه ما، تا هنگام آزادی شما ادامه خواهد یافت».

در متن بیانیه آمده: «ما با تمامی هنرمندان، نویسندگان و سینماگران ایرانی که هر روز برای ادامه فعالیت هنری خود می‌جنگند، اعلام همبستگی مطلق می‌کنیم.»

در این بیانیه خطاب به تمامی کنش‌گران ایرانی نوشته‌ شده‌ است: «ما تهور، قاطعیت و آفریده‌های شما را ستایش می‌کنیم.»

این بیانیه همچنین مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران را نیز مورد نکوهش قرار داده‌ است و ذکر کرده: «با این بازداشت‌ها، رهبران {نظام} می‌خواهند فعالیت‌های هنری و روح آزادی را در ایران، در بند کنند.»

تنظیم‌‌کنندگان بیانیه، ضمن «ابراز خشم، علیه بازداشت‌ و ارعاب» حاکم‌ بر ایران، اظهار کرده‌اند «دولت ایران به‌خوبی می‌داند که آفریده‌های این سه فیلم‌ساز، نه‌ فقط از سوی جشنواره‌ها و سینمادوستان در جهان مورد استقبال قرار می‌گیرد، که شهروندان داخل ایران نیز این آثار را پنهانی و دست‌به‌دست می‌چرخانند.»

در این بیانیه، همچنین به بازداشت یک‌ هفته‌ای فیروزه خسروانی و مینا کشاورز، مستندسازان معتبر جهانی و نیز بازداشت ریحانه طراوتی، عکاس ایرانی اشاره شده‌ است.

در میان فهرست امضا‌کنندگان بیانیه، نام‌ ادگار مورن، فیلسوف و جامعه‌شناس بزرگ فرانسوی و اسامی سینماگرانی چون کوستا گاوراس، ژاک اودیار، ژان‌پیر داردن، لوک داردن، آرنو‌ دپلشن، میشل هازاناویسوس، رادو میخائیلانو و روبر گدیگیان دیده می‌شود. خانم کریستین آنگو، نویسنده فرانسوی نیز از دیگر امضاکنندگان این بیانیه است.