نسرین ستوده: زنجیر استبداد در خیابان‌ها بر سر زنان و احکام سنگین دادگاه‌ها برای معترضان و هنرمندان

0

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در ایران حکم ظالمانه علیه توماج صالحی را با برخوردی که در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران با زنان و دختران می‌شود، مقایسه کرده است و نوشت: «توماج صالحی در خطر است، چون هنر در خطر است، چون آزادی در خطر است و چون زن و زندگی در خطر ند.زنجیر سنگین استبداد در خیابان بر سر زن ها فرود می آید و در صحن دادگاه ها، معترضان و هنرمندان آماج خشونت احکام ناعادلانه قرار می گیرند.»

این وکیل دادگستری که دفاع از چندین پرونده حقوق بشری در ایران را بر عهده داشته است،‌ بارها به دلیل انجام وظیفه خود در دفاع از افراد به زندان افتاده است.

او به رای قبلی دیوان عالی کشور اشاره کرد و در یادداشت خود در صفحه فیسبوکش نوشت: «دیوان عالی کشور حکم ۶ سال و ۳ ماه حبس را برای توماج ناعادلانه دانسته بود، پرونده برای کاهش حکم به دادگاه برگشته بود. اما مجازات اعدام تنبیه کسانی است که حقوق انسانی شان را مطالبه کنند. توماج، طبق رای دیوان عالی کشور هم باید آزاد می شد. او را آزاد کنید.»

خانم ستوده با اشاره به بگیر و ببندهایی که به ویژه اخیرا در رابطه با اجرای حجاب اجباری به راه افتاده است و آزار زنان در خیابانها خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی ایران نوشت: «زنجیرهایتان را جمع کنید. زنجیر ها بر دست و پای هنرمندی چون توماج بسته نمی شود. زنان نیز دست و پایشان در زنجیرهای شما بند نمی‌شود.»

خانم ستوده جوایز متعددی در زمینه دفاع از حقوق بشر دریافت کرده است از جمله به تازگی برنده «مدال دموکراسی سال ۲۰۲۳» دانشگاه پنسیلوانیا شد.

او پس از شرکت در مراسم تشییع آرمیتا گراوند،‌ دختر نوجوانی که در مترو تهران جان باخت بازداشت و پرونده جدیدی علیه او گشوده شد. خانم ستوده از آبان ماه گذشته به قید وثیقه از زندان آزاد شده است.